Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Letí vám balíček z Číny? DPH zatím platit nebudete

Drobné balíčky z Číny v Česku ještě nezdraží. Novela, která zavádí DPH i na levné zásilky se zasekla v Senátu.
ČTK
Stanislav Šulc

Česká vláda nestihla v parlamentu prosadit evropskou směrnici o DPH na zboží ze třetích zemí. Za zásilky do 22 eur tak nebudete nic doplácet.

Reklama

Má to být jedna z klíčových změn, jak podpořit vnitrounijní produkci a přimět občany EU, aby nakupovali co možná nejvíc právě ze zemí Unie. Od 1. července měla začít platit nová směrnice o dani z přidané hodnoty (DPH), která by mírně (ale přece) zdražila balíčky ze třetích zemí. U tuzemských spotřebitelů tedy především z oblíbených čínských e-shopů nebo z Velké Británie. K tomu by se připočetlo clo. Přitom až doposud byly méně hodnotné balíčky obou poplatků ušetřeny.

Celníci však zatím k dopočtu DPH u těchto malých zásilek nepřistoupí. „Novela zákona o dani z přidané hodnoty a celního zákona, která byla předložena vládou do Poslanecké sněmovny v květnu 2020, je po třetím čtení ve sněmovně a nyní míří do Senátu. Vzhledem k tomu, že Parlament nestihl do 1. července 2021 návrh novely schválit, tak jak to předpokládá legislativa EU, nebude Celní správa při dovozu zásilek nízké hodnoty, tedy do 22 eur, DPH vybírat,“ vysvětluje důvody mluvčí Generálního ředitelství cel Hana Prudičová. Ta zároveň odkazuje spotřebitele na server celnicka.cz, na němž jsou v přehledné formě vždy nejaktuálnější povinnosti.

Na této stránce se tedy dozvíte i to, jak to bude s clem. Jeho výpočet totiž na rozdíl od DPH podléhá evropským pravidlům a národní státy je nemusejí ratifikovat. Tedy čistě hypoteticky by u zboží do hodnoty 22 eur mělo od 1. července proběhnout celní řízení. Nicméně reálná praxe bude u takovýchto balíčků jiná.

Poštovní doručovatelka České pošty

Drobné zásilky ze třetích zemí ještě pár týdnů nezdraží

Adresáti drobných poštovních zásilek s hodnotou do 22 eur (asi 560 korun) ze třetích zemí zřejmě za ně ani od 1. července nebudou platit daň z přidané hodnoty (DPH). Nebudou muset podávat ani elektronické celní prohlášení.

Přečíst článek

„Zásilka, která přijde do Česka z území mimo Evropskou unii, projde zjednodušeným celním řízením, které zajišťuje poštovní operátor nebo expresní zasilatelská služba. Jako konečný odběratel nemusíte nic předkládat a svou zásilku obdržíte bez dalších poplatků,“ uvádí server celnicka.cz.
Zde se také dozvíte, jaká praxe nastane po schválení nové směrnice DPH. „Od data účinnosti novely zákona o DPH, bude platit povinnost uhradit DPH u každé zásilky se zbožím, které si fyzická osoba objedná a které přijde do EU zpoza jejích hranic. Nebude zde platit žádný limit pro osvobození od DPH. U zásilek do 150 eur bude potřeba podat elektronicky celní prohlášení, což bude možné provést prostřednictvím aplikace eCeP.“

Jedinou výjimkou z povinnosti platit DPH jsou dary mezi soukromými osobami do hodnoty 45 eur, u nichž sice bude také nutné podat celní prohlášení, a to stejným způsobem jako u zásilek do 150 eur, ale příjemci nebude vyměřena platba ani za DPH ani za clo, protože tyto dary jsou od těchto poplatků osvobozeny.

U zásilek nad 150 eur a u zásilek podnikatelských se nic nemění a stále u nich bude potřeba projít standardním celním řízením a zaplatit jak DPH, tak clo. U všech způsobů odbavení zásilky bude stále možnost najmout si k vyřízení celního řízení, respektive podání celního prohlášení, přímo dopravce či specializovanou firmu, ovšem je třeba počítat s poplatkem za takovou službu.

Foto: ČTK

Amazon dál kraluje žebříčku nejhodnotnějších značek BrandZ, který sestavuje výzkumná agentura Kantar.

Amazon je nejcennější značkou, Tesla je skokan. Čínské brandy ale vytrvale sílí

Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu největších značek z Evropy.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme