Inflace, neinflace – nákupní centra hlásí za druhý kvartál rekordní tržby
Nákupní centra v České republice podle své asociace letos ve druhém čtvrtletí dosáhla rekordních tržeb, byly o 17,3 procenta vyšší než v předpandemickém roce 2019. Kumulovaná návštěvnost od začátku roku do srpna byla o 11,8 procenta nižší než před třemi lety. Lidé sice přicházejí do nákupních center méně často, ale utrácejí v nich více než dříve. Vyplývá to z indexu Asociace nákupních center (ACN), který novinářům představili její zástupci.
Tržby byly letos nejvyšší v květnu, stejný měsíc roku 2019 překonaly o 23 procent. Nákupním centrům se ale dařilo i v dalších měsících, v srpnu byly tržby vyšší proti předpandemickému roku o 14,6 procenta. Uplynulé dva roky byly ovlivněny protiepidemickými opatřeními, proto asociace provedla srovnání s posledním běžným rokem.
Léta si spoří třeba na vlastní bydlení, lepší vybavení domácnosti, na auto či na vysněnou letní dovolenou. Teď se Čechům tato přání vzdalují, protože úspory se jim před očima smrskávají vlivem inflace a s ní souvisejícího všeobecného zdražování. A jen asi čtvrtina populace se tuto situaci snaží řešit investováním.
Část Čechů přestává kvůli drtivé inflaci spořit. Raději investují
Money
Řídící partner ve společnosti Incomind Tomáš Drtina řekl, že z hlediska tržeb vypadá dobře celé třetí čtvrtletí. "Když se podíváme na společnost, situace není tak děsivá jako v roce 2008 nebo 2009. Díky vládou ohlášenému zastropování cen energií bychom mohli situaci zvládnout dobře. Navíc za covidu si lidé udělali spoustu úspor, plus máme rekordně nízkou nezaměstnanost," uvedl výkonný předseda ACN Jan Kubíček.
Pandemie byla horší
Pandemie koronaviru a související restrikce byly pro nákupní centra největší výzvou od jejich vzniku, řekl Kubíček. Návštěvnost dramaticky ovlivnila povinnost mít zakrytá ústa a nos, kdy lidé dělali jen nezbytné nákupy. Po zrušení tohoto opatření se rychle začali do nákupních center vracet. V srpnu byla návštěvnost 8,7 procenta pod rokem 2019. Kubíček doplnil, že lidé pravděpodobně do center přicházejí v menších skupinách.
Míra inflace v Evropské unii v srpnu vystoupila na rekordních 10,1 procenta, zatímco v červenci činila 9,8 procenta. Ve své konečné zprávě to dnes oznámil statistický úřad Eurostat. V České republice míra inflace o dvě desetiny procentního bodu klesla, s hodnotou 17,1 procenta je ale pátá nejvyšší v unii.
Růst cen v EU překročil 10 procent. Česko má pátou nejvyšší inflaci v unii
Money
Obsazenost nákupních center je podle Kubíčka letos vyšší než po většinu období předchozích pěti let. Nejvíce zaplněná jsou centra v Praze, kde se obsazenost pohybuje mezi 97 a 98 procenty. "V období covidové pandemii bylo nuceno z nákupních center odejít jen asi pět procent nájemníků a trend obsazenost se v letošním roce vrací zpět," řekl.
Největším problémem pro nákupní centra jsou nyní vysoké ceny energií, uvedl dále Kubíček. Ocenil ale přístup vlády, pozitivně se podle něj vyvíjejí i jednání na evropské úrovni ke změnám cenotvorby. Připomněl, že centra nastavují strategie energetických úspor.
Vlády v Evropě za poslední rok vyčlenily asi 500 miliard eur (12,3 bilionu korun) na programy, které mají ochránit domácnosti a firmy před vysokými cenami energií. Uvádí to dnes aktualizovaná analýza bruselského výzkumného institutu Bruegel. Česko se řadí ke konzervativnějším zemím, neboť plánuje výdaje na úrovni 1,2 procenta hrubého domácího produktu (HDP), což jej řadí na 17. místo v EU. Podle jednoho z autorů přehledu je aktuální přístup vlád zjevně neudržitelný.
Česko je v pomoci s drahými energiemi až sedmnácté v Evropě
Politika
Index byl podle Drtiny sestaven z čísel od čtyř desítek nákupních center reprezentujících všechny regiony i velikostní kategorie.
V ČR funguje zhruba 100 obchodních center nad 5000 metrů čtverečních, přibližně 12 je menších. V provozu je asi 250 nákupních parků, staví nebo rozšiřuje se desítka dalších, vyplývá z dat společnosti Cushman & Wakefield
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.