Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Inflace, neinflace – nákupní centra hlásí za druhý kvartál rekordní tržby

nákupní centrum Palladium v Praze
Dušan Kütner / Newstream
 ČTK

Nákupní centra v České republice podle své asociace letos ve druhém čtvrtletí dosáhla rekordních tržeb, byly o 17,3 procenta vyšší než v předpandemickém roce 2019. Kumulovaná návštěvnost od začátku roku do srpna byla o 11,8 procenta nižší než před třemi lety. Lidé sice přicházejí do nákupních center méně často, ale utrácejí v nich více než dříve. Vyplývá to z indexu Asociace nákupních center (ACN), který novinářům představili její zástupci.

Reklama

Tržby byly letos nejvyšší v květnu, stejný měsíc roku 2019 překonaly o 23 procent. Nákupním centrům se ale dařilo i v dalších měsících, v srpnu byly tržby vyšší proti předpandemickému roku o 14,6 procenta. Uplynulé dva roky byly ovlivněny protiepidemickými opatřeními, proto asociace provedla srovnání s posledním běžným rokem.

peníze, ilustrační foto

Část Čechů přestává kvůli drtivé inflaci spořit. Raději investují

Léta si spoří třeba na vlastní bydlení, lepší vybavení domácnosti, na auto či na vysněnou letní dovolenou. Teď se Čechům tato přání vzdalují, protože úspory se jim před očima smrskávají vlivem inflace a s ní souvisejícího všeobecného zdražování. A jen asi čtvrtina populace se tuto situaci snaží řešit investováním. 

Přečíst článek

Řídící partner ve společnosti Incomind Tomáš Drtina řekl, že z hlediska tržeb vypadá dobře celé třetí čtvrtletí. "Když se podíváme na společnost, situace není tak děsivá jako v roce 2008 nebo 2009. Díky vládou ohlášenému zastropování cen energií bychom mohli situaci zvládnout dobře. Navíc za covidu si lidé udělali spoustu úspor, plus máme rekordně nízkou nezaměstnanost," uvedl výkonný předseda ACN Jan Kubíček.

Pandemie byla horší 

Pandemie koronaviru a související restrikce byly pro nákupní centra největší výzvou od jejich vzniku, řekl Kubíček. Návštěvnost dramaticky ovlivnila povinnost mít zakrytá ústa a nos, kdy lidé dělali jen nezbytné nákupy. Po zrušení tohoto opatření se rychle začali do nákupních center vracet. V srpnu byla návštěvnost 8,7 procenta pod rokem 2019. Kubíček doplnil, že lidé pravděpodobně do center přicházejí v menších skupinách.

nákupní vozík

Růst cen v EU překročil 10 procent. Česko má pátou nejvyšší inflaci v unii

Míra inflace v Evropské unii v srpnu vystoupila na rekordních 10,1 procenta, zatímco v červenci činila 9,8 procenta. Ve své konečné zprávě to dnes oznámil statistický úřad Eurostat. V České republice míra inflace o dvě desetiny procentního bodu klesla, s hodnotou 17,1 procenta je ale pátá nejvyšší v unii.

Přečíst článek

Obsazenost nákupních center je podle Kubíčka letos vyšší než po většinu období předchozích pěti let. Nejvíce zaplněná jsou centra v Praze, kde se obsazenost pohybuje mezi 97 a 98 procenty. "V období covidové pandemii bylo nuceno z nákupních center odejít jen asi pět procent nájemníků a trend obsazenost se v letošním roce vrací zpět," řekl.

Největším problémem pro nákupní centra jsou nyní vysoké ceny energií, uvedl dále Kubíček. Ocenil ale přístup vlády, pozitivně se podle něj vyvíjejí i jednání na evropské úrovni ke změnám cenotvorby. Připomněl, že centra nastavují strategie energetických úspor.

Elektrické vedení, ilustrační foto

Česko je v pomoci s drahými energiemi až sedmnácté v Evropě

Vlády v Evropě za poslední rok vyčlenily asi 500 miliard eur (12,3 bilionu korun) na programy, které mají ochránit domácnosti a firmy před vysokými cenami energií. Uvádí to dnes aktualizovaná analýza bruselského výzkumného institutu Bruegel. Česko se řadí ke konzervativnějším zemím, neboť plánuje výdaje na úrovni 1,2 procenta hrubého domácího produktu (HDP), což jej řadí na 17. místo v EU. Podle jednoho z autorů přehledu je aktuální přístup vlád zjevně neudržitelný.

Přečíst článek

Index byl podle Drtiny sestaven z čísel od čtyř desítek nákupních center reprezentujících všechny regiony i velikostní kategorie.

V ČR funguje zhruba 100 obchodních center nad 5000 metrů čtverečních, přibližně 12 je menších. V provozu je asi 250 nákupních parků, staví nebo rozšiřuje se desítka dalších, vyplývá z dat společnosti Cushman & Wakefield

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Tržby obchodů klesly patnáctý měsíc za sebou. K růstu se po roce a půl vrátily e-shopy

AKTUALIZOVÁNO: Tržby obchodů klesly patnáctý měsíc za sebou. K růstu se vrátily e-shopy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme