Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Globální trh s hudbou loni vzrostl téměř o pětinu, hlavně kvůli streamování

ilustrační foto
Pixabay
Dušan Kütner

Globální trh s hudebními nahrávkami vzrostl v roce 2021 o 18,5 procenta, a to zejména díky růstu předplatného streamovacích služeb. Celkové tržby za rok 2021 tak dosáhly 25,9 miliardy dolarů (asi 579 miliard korun). Výsledky zveřejnila Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), která celosvětově zastupuje nahrávací společnosti. 

Reklama

Výrazný nárůst zájmu o streamovací služby ve světě, ale i vyšší prodej fyzických nosičů a příjmů z práv na koncerty a hudební představení jsou důvody, proč v loňském roce globální trh s hudebními nahrávkami meziročně vzrostl o 18,5 procenta. Celkové tržby za rok 2021 dosáhly 25,9 miliardy dolarů, uvedla Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) na svých stránkách.

Výnosy z placeného streamování se zvýšily o 21,9 procenta na 12,3 miliardy dolarů. Na konci roku 2021 na světě existovalo 523 milionů uživatelů předplatitelských účtů. Celkové streamovací služby včetně bezplatného přístupu podporovaného reklamou vydělaly meziročně o téměř čtvrtinu více, celkem to bylo 16,9 miliardy dolarů, tedy 65 procent všech příjmů z nahrané hudby.

Bruce Springsteen

Top 10 nejvýdělečnějších muzikantů 2021: Springsteen, Jay-Z, Simon či West

Doba covidová loni přála některým oborům, jako třeba internetovému prodeji či výrobcům čipů, ale překvapivě mezi dotyčnými obory je i showbyznys. Ačkoli pandemická opatření pro většinu muzikantů znamenala nemožnost vyjet na světové turné, přesto mnozí z nich vydělali desítky až stovky milionů dolarů. Žebříčku deseti nejvíce vydělávajících muzikantů, který zveřejnil časopis Rolling Stone, vévodí nestárnoucí rocker Bruce Springsteen.

Přečíst článek

Růst byl podpořen zisky v dalších oblastech, včetně prodejů fyzických formátů (nárůst o 16,1 procenta) a práv na představení (meziročně více o čtyři procenta).

„Nahrávací společnosti se po celém světě zapojují na velmi lokální úrovni, aby podpořily hudební kultury a přispěly k rozvoji vznikajících hudebních ekosystémů – prosazují místní hudbu a vytvářejí pro ni příležitosti, jak zasáhnout globální publikum,“ uvedla generální ředitelka IFPI Frances Mooreová. 

Zpěvačka Adele v roce 2021 ve Spojených státech bodovala se svým novým albem 30

Prodej starší popmusic v USA loni i díky vinylům rozdrtil novinky

Ani nové album fenomenální zpěvačky Adele označené číslovkou 30, které se dostalo do čela americké hitparády, ani celkově nejprodávanější deska Morgana Wallena s názvem Dangerous: The Double Album loni nezachránily celkové prodeje nových nahrávek v USA. Prodej fyzických a digitálních nosičů a streamování starších, takzvaných katalogových nahrávek loni ve Spojených státech podle analýzy MRC Data dosáhl podílu 74,5 procenta, o 11 procentních bodů více oproti roku 2020, zatímco u novinek ne starších 18 měsíců to loni byla čtvrtina.

Přečíst článek

V důsledku toho je dnešní hudební trh nejkonkurenceschopnější v historii. Fanoušci si užívají více hudby než kdy jindy a mnoha různými a novými způsoby. To vytváří obrovské příležitosti pro umělce,“ dodala. „S tím, jak se technologie a online prostředí neustále vyvíjejí a rozšiřují, rostou i kreativní příležitosti ke sdílení hudebních zážitků. Od prostředí metaverse až po obsah v počítačových hrách,“ podotkla.

Spotify

Spotify po nátlaku začíná bojovat s dezinformacemi. Roganův kontroverzní podcast ale zůstává

Hudební streamovací služba Spotify podnikne kroky proti dezinformacím o covidu-19 na své platformě. Švédský gigant to oznámil poté, co folkrockový písničkář Neil Young začal platformu bojkotovat.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Jeden z prvních inzerátů vydavatelství Columbia Records propagující nový vynález, nahrávky na dlouhohrající vinylové LP desce z roku 1948.

Vinylová LP deska slaví 75 let. Před lety přežila klinickou smrt, slaví návrat ve velkém stylu

Přečíst článek
Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování

Češi loni nakoupili hudbu za 1,6 miliardy korun. Většinou za streamování, stoupl zájem o vinyly

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme