Globální trh s hudbou loni vzrostl téměř o pětinu, hlavně kvůli streamování
                            Globální trh s hudebními nahrávkami vzrostl v roce 2021 o 18,5 procenta, a to zejména díky růstu předplatného streamovacích služeb. Celkové tržby za rok 2021 tak dosáhly 25,9 miliardy dolarů (asi 579 miliard korun). Výsledky zveřejnila Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), která celosvětově zastupuje nahrávací společnosti.
Výrazný nárůst zájmu o streamovací služby ve světě, ale i vyšší prodej fyzických nosičů a příjmů z práv na koncerty a hudební představení jsou důvody, proč v loňském roce globální trh s hudebními nahrávkami meziročně vzrostl o 18,5 procenta. Celkové tržby za rok 2021 dosáhly 25,9 miliardy dolarů, uvedla Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) na svých stránkách.
Výnosy z placeného streamování se zvýšily o 21,9 procenta na 12,3 miliardy dolarů. Na konci roku 2021 na světě existovalo 523 milionů uživatelů předplatitelských účtů. Celkové streamovací služby včetně bezplatného přístupu podporovaného reklamou vydělaly meziročně o téměř čtvrtinu více, celkem to bylo 16,9 miliardy dolarů, tedy 65 procent všech příjmů z nahrané hudby.
Doba covidová loni přála některým oborům, jako třeba internetovému prodeji či výrobcům čipů, ale překvapivě mezi dotyčnými obory je i showbyznys. Ačkoli pandemická opatření pro většinu muzikantů znamenala nemožnost vyjet na světové turné, přesto mnozí z nich vydělali desítky až stovky milionů dolarů. Žebříčku deseti nejvíce vydělávajících muzikantů, který zveřejnil časopis Rolling Stone, vévodí nestárnoucí rocker Bruce Springsteen.
	Top 10 nejvýdělečnějších muzikantů 2021: Springsteen, Jay-Z, Simon či West
		Enjoy
		
Růst byl podpořen zisky v dalších oblastech, včetně prodejů fyzických formátů (nárůst o 16,1 procenta) a práv na představení (meziročně více o čtyři procenta).
„Nahrávací společnosti se po celém světě zapojují na velmi lokální úrovni, aby podpořily hudební kultury a přispěly k rozvoji vznikajících hudebních ekosystémů – prosazují místní hudbu a vytvářejí pro ni příležitosti, jak zasáhnout globální publikum,“ uvedla generální ředitelka IFPI Frances Mooreová.
Ani nové album fenomenální zpěvačky Adele označené číslovkou 30, které se dostalo do čela americké hitparády, ani celkově nejprodávanější deska Morgana Wallena s názvem Dangerous: The Double Album loni nezachránily celkové prodeje nových nahrávek v USA. Prodej fyzických a digitálních nosičů a streamování starších, takzvaných katalogových nahrávek loni ve Spojených státech podle analýzy MRC Data dosáhl podílu 74,5 procenta, o 11 procentních bodů více oproti roku 2020, zatímco u novinek ne starších 18 měsíců to loni byla čtvrtina.
	Prodej starší popmusic v USA loni i díky vinylům rozdrtil novinky
		Money
		
„V důsledku toho je dnešní hudební trh nejkonkurenceschopnější v historii. Fanoušci si užívají více hudby než kdy jindy a mnoha různými a novými způsoby. To vytváří obrovské příležitosti pro umělce,“ dodala. „S tím, jak se technologie a online prostředí neustále vyvíjejí a rozšiřují, rostou i kreativní příležitosti ke sdílení hudebních zážitků. Od prostředí metaverse až po obsah v počítačových hrách,“ podotkla.
Hudební streamovací služba Spotify podnikne kroky proti dezinformacím o covidu-19 na své platformě. Švédský gigant to oznámil poté, co folkrockový písničkář Neil Young začal platformu bojkotovat.
	Spotify po nátlaku začíná bojovat s dezinformacemi. Roganův kontroverzní podcast ale zůstává
		Zprávy z firem
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.