Čtyři z deseti Čechů se považují za investory
Za investory se již považuje 41 procent Čechů, před rokem to bylo 39 procent. Vzrostl i podíl těch, kteří jsou odhodlaní s investováním začít, a to meziročně z 23 na 29 procent. Výrazně ubylo těch, kdo investování zcela odmítají ve prospěch těch, jež zvažují, že začnou. Vyplývá to z průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh (AKAT) potřetí uskutečnila agentura Perfect Crowd mezi 1114 respondenty.
Češi si také stále více uvědomují potřebu zajištění na staří a nutnost se o ně aktivně postarat. Proti roku 2024, kdy 43 procent dotázaných uvádělo jako hlavní důvod investování právě zajištění penze, letos je to už 50 procent. Meziročně o sedm bodů méně respondentů deklaruje, že důvodem k investování je to, aby ´nezahálely´ jejich úspory.
„Tento vývoj můžeme interpretovat snížením objemu úspor, ale i poklesem míry inflace. Méně úspor může zahálet a při nižší inflaci lidem toto zahálení vadí méně. Výrazně více respondentů také uvedlo, že chtějí investovat, aby si mohli pořídit vlastní nemovitost, což může souviset s návratem optimismu na realitní trh a očekáváním poklesu sazeb u hypotečních úvěrů,“ komentovala data výkonná ředitelka asociace Jana Brodani.
Proti tomu hlavní bariéry v investování se meziročně nezměnily. Nejvíce respondentů opět udává obavu, že přijdou o peníze, stanou se obětí nějakého podvodu, případně jim na investování jednoduše nezbývají volné peníze.
Nejlepší je investice do rodiny
Když se lidé ohlížejí za svým dosavadním životem, za nejlepší investice považují ty do rodiny. To uvedlo 45 procent dotázaných. Následovaly investice do sebe samých, a to do svého zdraví s 30 procenty, do vzdělání s 26 procenty, užívání si života s 19 procenty nebo dovolené s 16 procenty. Osvědčenou klasikou zůstávají podle průzkumu nemovitosti s 38 procenty.
Naopak jako své nejhorší investice hodnotí lidé nepovedené vztahy s 19 procenty, automobily s 12 procenty, unáhlená rozhodnutí vzít si spotřebitelskou půjčku nebo nákup nákladného spotřebního zboží či sázení s 18 procenty. Zdá se, že Češi jsou ochotni trávit pouze minimum času nad svými investičními rozhodnutími, ale rádi sledují sport a sází na něj, podotkla Brodani.
Průzkum naznačil, že k růstu zájmu o investování mohly přispět i poklesy úroků na spořicích účtech a konec podpory stavebního spoření. Spořicí účet přitom využívalo v dotázaném vzorku 71 procent respondentů.
E-shopy Astratex, Sportega, Ovečkárna a Unuo sdružené ve společnosti enterstore, která je odnoží fondu Hartenberg Capital spravujícího investice předsedy ANO a bývalého premiéra Andreje Babiše, loni meziročně zvýšily tržby o 15 procent na přibližně 2,3 miliardy korun. Nejrychlejší růst tržeb - asi o 17 procent na 555 milionů korun - zaznamenal internetový obchod se sportovním vybavením Sportega.
Babiš jede. Jeho e-shopy loni zvýšily tržby o 15 procent
Zprávy z firem
Začíná nový měsíc a s ním přichází na trhy i další spouštěč poklesů. Prosincová data z amerického trhu práce na začátku ledna poukázala na tamní silnější ekonomiku. Minulý týden pak trh zacenil obavu o ztrátu pozice USA na špici AI technologie. Třetí v pořadí pak byla poměrně očekávaná rána pro akciové trhy. Nově zvolený americký prezident Donald Trump začíná naplňovat své předvolební sliby. I když trhy na zvolení Trumpa reagovaly pozitivně, zřejmě v té době pracovaly se scénářem, že ne každý slib musí být nutně splněn. Řeč je o clech. Kam tato opatření zavedou americké akciové indexy S&P 500 a NASDAQ Composite?
Jízda na akciových trzích pokračuje: Kam až dovedou Trumpova cla akciové indexy?
Trhy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.