Čipový hladomor letos připraví světové automobilky o biliony na tržbách
Pokračující nedostatek čipů v letošním roce připraví globální automobilový průmysl na tržbách o 210 miliard dolarů (přes 4,5 bilionu korun). Předpověděla to podle serveru CNBC poradenská společnost AlixPartners.
AlixPartners tak výrazně zhoršila svůj květnový výhled, podle kterého měl automobilový průmysl letos kvůli nedostatku čipů přijít o tržby v hodnotě 110 miliard dolarů. Nyní předpokládá, že letošní výpadek v produkci automobilek způsobený čipovou krizí dosáhne 7,7 milionu vozů. V květnu přitom výpadek ve výrobě odhadovala pouze na 3,9 milionu vozů.
„Každý samozřejmě doufal, že tato čipová krize mezitím poleví, politováníhodné události, jako covidové uzávěry v Malajsii a pokračující problémy v dalších částech světa, však situaci zkomplikovaly,” uvedl Mark Wakefield ze společnosti AlixPartners.
Velkým firmám ve třetím čtvrtletí poprvé po 18 měsících růstu klesne souhrnný zisk.
Mutace delta krájí zisky i těm největším světovým firmám
Money
Čipy se stávají čím dál důležitější součástí automobilů a jejich globální nedostatek nyní omezuje výrobu automobilového průmyslu po celém světě včetně České republiky.
Časopis Škodovácký odborář minulý týden uvedl, že mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od 27. září zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice.
V úterý automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic po odstávce způsobené nedostatkem čipů obnovila výrobu v Kolíně. Odstávka trvala s týdenní přestávkou od 15. srpna, předtím byli zaměstnanci na celozávodní dovolené.
Světové automobilky mají za letošní první pololetí rekordní provozní zisk. Navzdory problémům s dodávkami čipů. Koncerny těží z většího zájmu o drahé a velké modely.
E&Y: Automobilky se z koronakrize otřepaly. Podržely je ziskovější modely
Money
Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.
Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty
Zprávy z firem
Celkově se v Česku prodalo za osm měsíců letošního roku necelých 148 tisíc osobních aut, z toho 15 052 mělo hybridní pohon. Prodeje hybridů se meziročně zvýšily o 114 procent. Spolu s čistě elektrickými vozy pak představovaly 11 procent všech prodejů.
Víc než desetina v Česku prodaných vozů je do zásuvky
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.