Čína hledá strategii, jak si v obchodní válce s USA udržet růst

Hrubý domácí produkt (HDP) Číny v prvním čtvrtletí letošního roku ve srovnání s předchozím kvartálem vzrostl o 1,2 procenta, meziročně pak o 5,4 procenta. Podle agentur o tom ve středu informoval čínský statistický úřad. Zatímco první údaj zaostal za očekáváním analytiků, meziroční růst jejich odhady předčil.
Čína se v současnosti potýká se zásadními problémy pro vývoz svého zboží, a to kvůli obchodní válce se Spojenými státy, kterou rozpoutala vysoká cla zaváděná americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Peking dnes podle agentury AFP označil mezinárodní ekonomické podmínky za „složitější a obtížnější“ než dříve. Čína také usoudila, že bude potřebovat „proaktivnější makroekonomickou politiku“.
Na výkonu čínské ekonomiky v období od ledna do března se ještě plně nestihla Trumpova cla projevit, protože první z nich začal Washington zavádět v březnu.
Uživatelé sociálních sítí v Číně na videích dokládají, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách.
Etiketa „Made in USA“ nic neznamená. Luxusní zboží dál vyrábí Číňani
Zprávy z firem
Analytici odhadovali, že HDP Číny meziročně vzroste o 5,1 procenta, ten však udržel tempo růstu z posledních tří měsíců minulého roku a předčil odhad o tři desetiny procentního bodu. Naopak růst proti předchozímu čtvrtletí očekávali 1,4 procenta, v realitě byl o dvě desetiny bodu nižší.
„V každém z posledních dvou let měla Čína první čtvrtletí ve vysokém tempu a druhé čtvrtletí bylo neuspokojivé,“ uvedl analytik Sü Tchien-čchen ze společnosti Economist Intelligence Unit. Připojil, že vzhledem k dodatečnému tlaku vyplývajícímu z amerických cel je zapotřebí rázná a včasná politická reakce.
Švýcarská banka UBS snížila odhad letošního růstu čínské ekonomiky na 3,4 procenta z dříve předpokládaných čtyř procent, a to kvůli negativním dopadům cel amerického prezidenta Donalda Trumpa. Podle agentury Bloomberg nový odhad představuje dosud nejpesimističtější prognózu letošního hospodářského vývoje v Číně. V příštím roce UBS nadále počítá se zpomalením růstu na tři procenta.
Trumpův celní šok. Čínská ekonomika kvůli němu poroste méně
Money
Řada posledních ekonomických údajů poukázala na nerovnoměrné hospodářské oživení. Bankovní úvěry sice překonaly očekávání a aktivita továren se zrychlila, ale vyšší nezaměstnanost a přetrvávající deflační tlaky posilují obavy ze slabé poptávky.
Analytici navíc připomínají, že prudký nárůst čínského vývozu v březnu byl způsoben tím, že výrobci spěchali, aby kvůli hrozícím novým americkým clům stihli předzásobit zahraniční trhy. V následujících měsících se po zavedení dalších cel situace podle nich výrazně změní.
Podle ankety agentury Reuters mezi analytiky poroste druhá největší světová ekonomika v roce 2025 meziročně tempem 4,5 procenta. Zpomalila by tak z loňských pěti procent a nedosáhla by oficiálního pětiprocentního cíle. Mnozí analytici své odhady HDP pro letošní rok výrazně snížili.
Americký prezident Donald Trump ruší cla u smartphonů, laptopů, čipů a další elektroniky. Lze to číst nejen jako ústupek vůči Applu a spol., ale i jako malé vítězství Číny, obchodní arcirivala Spojených států. A v pondělí se připravte na výrazný růst technologických akcií.
Lukáš Kovanda: Trumpova kapitulace před Applem & spol. je malým vítězstvím pro Čínu
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.