Český pojistný trh loni zrychlil růst. Nadále ubývá smluv životního pojištění
Český pojistný trh v roce 2022 zrychlil růst. Pojišťovny vybraly na pojistném 157 miliard korun, což je meziročně o sedm procent více. Uvedla to Česká asociace pojišťoven, která sdružuje pojišťovny s 97procentním podílem na trhu. Za rok 2021 trh vzrostl o 4,4 procenta.
Předepsané pojistné v životním pojištění meziročně stouplo o 3,2 procenta na 49,77 miliardy korun. V dominantní skupině běžně placených smluv, které představují více než 90 procent počtu všech smluv životního pojištění, se dynamika růstu zvýšila na 3,5 procenta.
Objem jednorázově placeného pojistného podle asociace aktuálně meziročně klesá, konkrétně o 15,1 procenta. Nicméně jeho vývoj značně kolísá a na celkový výsledek má jen okrajový dopad, sdělila asociace pojišťoven.
Nadále podle ní ubývá smluv životního pojištění. Meziročně jich je o 1,4 procenta méně, což odpovídá poklesu přes 67 tisíc. Aktivních smluv životního pojištění ke konci roku 2022 bylo 4,865 milionu.
Růst předepsaného pojistného v neživotním pojištění podle asociace dále zrychlil. Meziročně vzrostlo o 8,9 procenta na 107,6 miliardy korun. V hlavních skupinách neživotního pojištění se ale vývoj částečně odlišuje.
Objem odhalených pojistných podvodů v roce 2022 přesáhl miliardu korun, proti předchozímu roku narostl. V některých pojišťovnách se dostal na dosud nejvyšší hodnotu. Vyplývá to z ankety mezi největšími tuzemskými pojišťovnami. Nejvíce se podle nich podvádí v majetkovém a v odpovědnostním pojištění vozidel. Nejvíce podvodů bylo tradičně v Praze.Češi loni chtěli podvodem z pojišťoven vylákat přes miliardu. Nejvíce v Praze
Money
Dominantní je i nadále pojištění vozidel. V pojištění odpovědnosti z provozu vozidla dosáhlo předepsané pojistné hodnoty téměř 29,4 miliardy korun, což je o 4,1 procenta více než v roce 2021, uvedla asociace. Dynamika růstu se podle ní ale snížila, předloni dosahovalo navýšení pět procent. V havarijním pojištění vozidel se naopak růst mírně zrychlil z předloňských 6,7 na 9,4 procenta.
V podnikatelském pojištění rostlo předepsané pojistné o 10,4 procenta na 21,9 miliardy korun. Počet smluv se meziročně mírně zvýšil o 2,1 procenta. Retailovému majetkovému a odpovědnostnímu pojištění se opět dařilo. Předepsané pojistné se meziročně zvýšilo o 11,4 procenta na 15,74 miliardy korun.
„Rok 2022 začal ve znamení optimistického výhledu spojeného s odezníváním dopadů pandemie covid-19, která znatelně poznamenala vývoj trhu v předcházejících dvou letech. Nicméně hned od jeho počátku jej narušovaly negativní signály v podobě raketově rostoucích cen energií a dalších komodit, a následně především od konce února vojenská agrese Ruska vůči Ukrajině, která již tak složitou situaci mimořádně vyhrotila. Důsledkem je pokračující prudké navyšování spotřebitelských cen,” popsal situaci na trhu analytik asociace Jaroslav Urban.
Pořizujete si nové vozidlo nebo tomu stávajícímu bude končit pojištění? Přemýšlíte, zda prodloužit stávající smlouvu, nebo si sjednat novou? Poradíme vám, jak vybrat to nejlepší a nejvýhodnější povinné ručení.Vybíráme povinné ručení
Money
V roce 2022 mírně přibylo škod způsobených přírodními živly. Jejich objem proti roku 2021, kdy řádilo tornádo na jižní Moravě, klesl. Celkem jich pojišťovny řešily přes 100 tisíc za několik miliard korun. Nejvíce škod podle nich loni způsobily vichřice a krupobití, stejně jako předloni bylo méně povodní a záplav. Nejpostiženějšími regiony byly Středočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj.Příroda loni řádila na českém majetku častěji, zničila ho však méně
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.