Povinné ručení pro elektromobily činilo v Česku na konci září v průměru 5070 korun, což bylo o osm procent více než před rokem. U vozů se spalovacími motory dosahovala průměrná cena ve stejném období 4 692 korun. Ještě výraznější rozdíly jsou u havarijního pojištění, které vyjde pro elektromobily v průměru na 17 823 korun, zatímco u vozů se spalovacím motorem na 9 227 korun. Vyplývá to z dat skupiny Klik.cz.
Letošní duben přináší řadu změn v povinném ručení, které definuje nový zákon. Změny se přitom týkají nejen rozšíření povinnosti platit povinné ručení pro další vozidla, ale i minimálních limitů pojistného plnění, a dokonce i provozu samotných vozidel. Samotné pojistné se ale zatím nijak dramaticky měnit nemá. Většina změn nicméně už platí od dubna a týká se prakticky všech provozovatelů vozidel. Přinášíme proto přehled hlavních změn.
Rok 2024 přináší řadu legislativních změn a ty se nevyhnuly ani dopravě. Novela zákona o provozu na silničních komunikacích přináší dobré i méně příjemné novinky. Asi největší diskuse vyvolává nástup povinného ručení pro elektrokoloběžky, čtyřkolky či zahradní traktůrky.
Povinné ručení bude zřejmě nutné platit za víc druhů vozidel. Nově se má vztahovat třeba na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry či motorová golfová vozítka. Počítá s tím návrh nového zákona, který v pátek schválila sněmovna. Zákon ještě musí schválit Senát a podepsat prezident. Zákon má nabýt účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce po zveřejnění ve sbírce.
Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 kilometrů v hodině. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení vztahovat už od konstrukční rychlosti vyšší než 14 kilometrů v hodině.
Už uplynul nějaký ten čas od okamžiku, kdy jste si domů přivezli nového plechového kamaráda. Na začátku jste mu sjednali všechna možná pojištění, protože nové auto je nové auto, kdo by chtěl riskovat, že do něj bude muset brzy zase investovat nemalé peníze. Jak ale plyne čas, možná si říkáte, že třeba takové havarijní pojištění je zbytečné. Je to vážně tak?
Český pojistný trh v roce 2022 zrychlil růst. Pojišťovny vybraly na pojistném 157 miliard korun, což je meziročně o sedm procent více. Uvedla to Česká asociace pojišťoven, která sdružuje pojišťovny s 97procentním podílem na trhu. Za rok 2021 trh vzrostl o 4,4 procenta.
Pořizujete si nové vozidlo nebo tomu stávajícímu bude končit pojištění? Přemýšlíte, zda prodloužit stávající smlouvu, nebo si sjednat novou? Poradíme vám, jak vybrat to nejlepší a nejvýhodnější povinné ručení.
Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na jednání s prezidentem Petrem Pavlem, omluvil se ze zdravotních důvodů. Na síti X to oznámila Kancelář prezidenta republiky. Turka už několik dní trápí vyhřezlá ploténka.
Maďarsko a Slovensko budou u Soudního dvora EU iniciovat zrušení chystaného zákazu ❌ dovozu ruských energetických surovin do Evropské unie. Oznámil to na facebooku maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó. Bratislava a Budapešť podle něj budou také požadovat pozastavení tohoto plánu, známého pod označením REPowerEU, po dobu soudního řízení.
Číst více
Lidé o druhém adventním víkendu pokračují ve vánočních nákupech. Dosavadní vývoj prodejů naznačuje, že vánoční sezona, která je pro obchodníky nejdůležitějším obdobím v roce, by mohla být letos úspěšnější než loni. Tradičně velký zájem je podle nich o drobnou elektroniku, stavebnice či oblečení.
Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového 🚗 průmyslu. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.
Čestný prezident Motoristů sobě Filip Turek není vhodným kandidátem ❌ na ministra pro téměř dvě třetiny Čechů. Vyplývá to z průzkumu agentury Kantar CZ pro Českou televizi (ČT). Průzkumu, který dnes ČT zveřejnila v pořadu Otázky Václava Moravce, se na přelomu listopadu a prosince zúčastnilo 1000 lidí.
Je úplně zřejmé, že Česko vstupuje do rozpočtového provizoria, není to žádná tragédie, řekl v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS). Rozpočet podle něj není formální záležitostí, jedná se o vyjádření politiky vlády - toho, co vnímá jako důležité. Podle Kupky je na místě, aby si nová vláda rozpočet sestavila sama.
Číst více
Česko nepřijde o daňové příjmy z Agrofertu kvůli tomu, že by šéf ANO Andrej Babiš firmu převedl do zahraniční trustové struktury. Řekl to místopředseda ANO Karel Havlíček v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima News. Reagoval tak na obavy, že by firma mohla být převedena do ciziny.
Číst více
Průměrná výše vymáhaných pohledávek 💸 v prodlení se ve třetím čtvrtletí zvýšila. U mužů mezičtvrtletně vzrostla o šest procent na 69 822 korun, u žen o pět procent na 54 028 korun. Nejvyšší částky dluží lidé starší 64 let. Nejnižší částky inkasní agentury vymáhají u lidí mezi 18 a 24 lety, zároveň ale průměrný dluh u této skupiny roste nejrychleji. Vyplývá to z údajů Asociace inkasních agentur.
Trutnovský pivovar 🍺 Krakonoš loni zvýšil výstav o 264 hektolitrů na 95 077 hektolitrů. Tržby společnosti loni zůstaly na 170 milionech korun. Zisk podniku, který vlastní podnikatel Karel Janko, klesl o čtvrtinu na 25 milionů korun z předloňských 34 milionů korun. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou pivovar založil do Sbírky listin.
Akciové podílové fondy za 11 letošních měsíců přinesly zhodnocení 🤑 8,8 procenta, smíšené fondy 6,3 procenta a dluhopisové fondy 2,1 procenta. Všechny tyto typy fondů v samotném listopadu zůstaly na nule. Vyplývá to z Partners indexu podílových fondů. Fondy byly za roky 2024 i 2023 převážně ve výrazném plusu.
Číst více