Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků
                            Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel stagnovaly. Vyplývá to z čerstvých dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Rostoucí kupní síla českých domácností je stále více vidět v tržbách obchodníků. Potvrzuje to dubnový růst maloobchodních tržeb, které se v meziročním srovnání zvýšily o 5,3 procenta. „I meziměsíční stagnaci tržeb lze rovněž považovat za velmi dobrý výsledek, protože březnová čísla ovlivnily nákupy před Velikonocemi, a zvýšily tak srovnávací základ,“ komentuje čerstvá data statistiků hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. „K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Vyšší tržby hlásí téměř všechny segmenty, výjimkou jsou jen obchody s oblečením a obuví, které ovšem tržby dohánějí alespoň vyššími cenami. „Reálně prodají o čtvrtinu méně než v roce 2019, ale i tak zákazníci nechají v kasách v těchto obchodech o 14 procent více,“ dodal Dufek.
Českou ekonomiku podle něj prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy v minulém roce brzdili také politici tím, že "vytvářeli dojem krize".
	Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci
		Money
		
Zejména v prvních třech měsících tohoto roku se inflace stabilizovala, takže se lidé osmělili k navýšení svých nákupů. A to i kvůli vyhlídce na letošní celoroční růst reálných mezd. Ty by za celý letošní rok měly přidat 3,7 procenta, jak naznačila i včera zveřejněná čísla k vývoji mezd v letošním prvním čtvrtletí.
Za to dubnová statistika maloobchodních tržeb sice ukázala na poměrně solidní dynamiku, ta však zaostává jak za očekáváním, tak třeba i za březnovým meziročním růstem. Ten podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. „Přitom květnová čísla, která budou zveřejněna příští měsíc, zřejmě zlepšení situace neukáží. Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku se totiž v květnu letos poprvé zhoršila, byť nepatrně,“ doplnil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Spotřebitelská poptávka zůstává i nadále hlavní oporou vývoje české ekonomiky. „Zvyšuje se tím ovšem i riziko poptávkové inflace, která se už odehrává v některých službách, takže by centrální banka měla aktuální výborná čísla brát velmi s jistou mírou obezřetnosti. Je zde i nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost,“ uzavřel Dufek.
Lednové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání. Meziročně totiž stouply o 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s nárůstem jen 0,5 procenta. Našli se i tací, kteří vyhlíželi meziroční mírný pokles maloobchodních tržeb.
	Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky
		Názory
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.