Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků

Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků
Profimedia
 nst
nst

Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel stagnovaly. Vyplývá to z čerstvých dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Reklama

Rostoucí kupní síla českých domácností je stále více vidět v tržbách obchodníků. Potvrzuje to dubnový růst maloobchodních tržeb, které se v meziročním srovnání zvýšily o 5,3 procenta. „I meziměsíční stagnaci tržeb lze rovněž považovat za velmi dobrý výsledek, protože březnová čísla ovlivnily nákupy před Velikonocemi, a zvýšily tak srovnávací základ,“ komentuje čerstvá data statistiků hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. 

Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. „K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Vyšší tržby hlásí téměř všechny segmenty, výjimkou jsou jen obchody s oblečením a obuví, které ovšem tržby dohánějí alespoň vyššími cenami. „Reálně prodají o čtvrtinu méně než v roce 2019, ale i tak zákazníci nechají v kasách v těchto obchodech o 14 procent více,“ dodal Dufek.

Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Českou ekonomiku podle něj prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy v minulém roce brzdili také politici tím, že "vytvářeli dojem krize".

Přečíst článek

Reklama

Zejména v prvních třech měsících tohoto roku se inflace stabilizovala, takže se lidé osmělili k navýšení svých nákupů. A to i kvůli vyhlídce na letošní celoroční růst reálných mezd. Ty by za celý letošní rok měly přidat 3,7 procenta, jak naznačila i včera zveřejněná čísla k vývoji mezd v letošním prvním čtvrtletí.

Za to dubnová statistika maloobchodních tržeb sice ukázala na poměrně solidní dynamiku, ta však zaostává jak za očekáváním, tak třeba i za březnovým meziročním růstem. Ten podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. „Přitom květnová čísla, která budou zveřejněna příští měsíc, zřejmě zlepšení situace neukáží. Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku se totiž v květnu letos poprvé zhoršila, byť nepatrně,“ doplnil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Spotřebitelská poptávka zůstává i nadále hlavní oporou vývoje české ekonomiky. „Zvyšuje se tím ovšem i riziko poptávkové inflace, která se už odehrává v některých službách, takže by centrální banka měla aktuální výborná čísla brát velmi s jistou mírou obezřetnosti. Je zde i nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost,“ uzavřel Dufek.

Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Lednové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání. Meziročně totiž stouply o 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s nárůstem jen 0,5 procenta. Našli se i tací, kteří vyhlíželi meziroční mírný pokles maloobchodních tržeb.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek
Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme