Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků

Češi víc utrácejí, ale pořád s opatrností. Ukazují čerstvá data statistiků
Profimedia
 nst
nst

Maloobchodní tržby v Česku v dubnu pátý měsíc v řadě meziročně stouply. Růst mírně zpomalil na 5,3 procenta, v březnu podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. Meziměsíčně tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel stagnovaly. Vyplývá to z čerstvých dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Reklama

Rostoucí kupní síla českých domácností je stále více vidět v tržbách obchodníků. Potvrzuje to dubnový růst maloobchodních tržeb, které se v meziročním srovnání zvýšily o 5,3 procenta. „I meziměsíční stagnaci tržeb lze rovněž považovat za velmi dobrý výsledek, protože březnová čísla ovlivnily nákupy před Velikonocemi, a zvýšily tak srovnávací základ,“ komentuje čerstvá data statistiků hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. 

Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. „K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Vyšší tržby hlásí téměř všechny segmenty, výjimkou jsou jen obchody s oblečením a obuví, které ovšem tržby dohánějí alespoň vyššími cenami. „Reálně prodají o čtvrtinu méně než v roce 2019, ale i tak zákazníci nechají v kasách v těchto obchodech o 14 procent více,“ dodal Dufek.

Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Prouza: Politici loni v lidech živili dojem krize. Odskákali to obchodníci

Českou ekonomiku podle něj prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy v minulém roce brzdili také politici tím, že "vytvářeli dojem krize".

Přečíst článek

Reklama

Zejména v prvních třech měsících tohoto roku se inflace stabilizovala, takže se lidé osmělili k navýšení svých nákupů. A to i kvůli vyhlídce na letošní celoroční růst reálných mezd. Ty by za celý letošní rok měly přidat 3,7 procenta, jak naznačila i včera zveřejněná čísla k vývoji mezd v letošním prvním čtvrtletí.

Za to dubnová statistika maloobchodních tržeb sice ukázala na poměrně solidní dynamiku, ta však zaostává jak za očekáváním, tak třeba i za březnovým meziročním růstem. Ten podle revidovaných údajů činil 5,8 procenta. „Přitom květnová čísla, která budou zveřejněna příští měsíc, zřejmě zlepšení situace neukáží. Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku se totiž v květnu letos poprvé zhoršila, byť nepatrně,“ doplnil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Spotřebitelská poptávka zůstává i nadále hlavní oporou vývoje české ekonomiky. „Zvyšuje se tím ovšem i riziko poptávkové inflace, která se už odehrává v některých službách, takže by centrální banka měla aktuální výborná čísla brát velmi s jistou mírou obezřetnosti. Je zde i nejspíš další argument, proč při snižování úrokových sazeb zařadit pomalejší rychlost,“ uzavřel Dufek.

Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Lednové maloobchodní tržby překonaly veškerá očekávání. Meziročně totiž stouply o 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s nárůstem jen 0,5 procenta. Našli se i tací, kteří vyhlíželi meziroční mírný pokles maloobchodních tržeb.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek
Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme