Češi se dočkali. Průměrná mzda se jim konečně zvýšila
![Průměrná mzda v Česku se zvýšila](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/ztl0zph0xprofimedia-0669952908.jpg)
Průměrná mzda v Česku se v prvním čtvrtletí letošního roku reálně zvýšila o 4,8 procenta, uvedl Český statistický úřad. Potvrdilo se tak očekávání analytiků. Kupní síla domácností nicméně podle nich stále nedosáhla úrovně před pandemií covidu-19. Spotřebitelské ceny se zvýšily o 2,1 procenta, doplnili statistici.
Statistici uvedli, že v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostla průměrná hrubá měsíční mzda o sedm procent. A to na 43 941 korun. Reálně vzrostla o 4,8 procenta. Medián mezd činil 36 651 korun. Objem mezd se zvýšil o 7,2 procenta, počet zaměstnanců vzrostl o 0,1 procenta.
„Reálná mzda v 1. čtvrtletí 2024 vzrostla o 4,8 procenta, a to díky nižšímu růstu spotřebitelských cen než v minulých obdobích. Po devíti čtvrtletích tak nastal obrat, i když v některých odvětvích zaměstnancům mzda reálně nevzrostla,“ uvedla Jitka Erhartová, vedoucí oddělení statistiky práce ČSÚ.
Provozní zaměstnanci obchodního řetězce Tesco ČR s tarifní mzdou dostanou v základu od 1. července přidáno průměrně osm procent. V distribučním centru si polepší o sedm procent a individuálně se mzdy zvýší také pracovníkům se smluvní mzdou. Letos mzdy vzrostly i v jiných obchodních řetězcích. Už dříve například ve společnosti Penny Market, Albert či Lidl.
Řetězec Tesco od července zvýší mzdy. Následuje své konkurenty
Zprávy z firem
„V letošním prvním čtvrtletí mzdy meziročně svižně rostly například v odvětví obchodu, dopravy, ubytování a pohostinství, kde šlo patrně o zhruba sedmiprocentní nárůst, dále v informačních a komunikačních činnostech či v průmyslu. Naopak neslavně si vedli zaměstnanci v zemědělství či v peněžnictví a pojišťovnictví, kteří si meziročně přilepšili jen o zhruba dvě až tři procenta,“ připomněl hlavní ekonom Cyrrusu Vít Hradil.
Polepšili si zdravotníci
Nejvíce vzrostla průměrná mzda v oblasti zdravotní a sociální péče (o 11,1 procenta), administrativní a podpůrné činnosti (o 10,2 procenta) a také v činnostech souvisejících s odpadními vodami, odpady a sanacemi (o 10,1 procenta). K nejnižšímu růstu došlo ve vzdělávání (1,9 procenta) a ve veřejné správě a obraně (2,1 procenta).
Medián mezd (36 651 korun) vzrostl proti stejnému období předchozího roku o 5,5 procenta, u mužů dosáhl 39 541 korun, u žen byl 33 793 korun. Osmdesát procent zaměstnanců pobíralo mzdu mezi 20 753 korunami a 69 219 korunami.
Reálné mzdy se do posledního čtvrtletí loňského roku snižovaly devět kvartálů po sobě, což je v historii Česka ojedinělé. Ve čtvrtém čtvrtletí průměrná nominální mzda vzrostla o 7,1 procenta, kvůli vysoké inflaci ale reálně klesla o 1,2 procenta. Obecně platí, že dvě třetiny zaměstnanců na průměrnou mzdu nedosáhnou. Medián, tedy prostřední hodnota mezd, byl ve čtvrtém čtvrtletí 39 685 korun.
Průměrná mzda na Slovensku vzrostla o devět procent, informoval slovenský statistický úřad. Ten dále uvedl, že nezaměstnanost v prvním čtvrtletí dosáhla nejnižší úrovně od roku 1994.
Slováci bohatnou. Průměrná mzda jim vzrostla nejrychleji za poslední tři roky
Money
Nabízím výběr zpráv z médií z března 2026. Tento text je hluboká nadsázka, satira, nese dokonce i stopy sarkasmu a humoru. Není možné jej brát jakkoli vážně, protože teď v květnu 2024 přece nikdo nemůže vědět, o čem se bude psát v březnu 2026, to každý ví. Všechno bude jinak, třeba.
David Ondráčka: Premiér Babiš, europoslankyně Nerudová a učitel Fiala. Aneb zprávy z března 2026
Názory
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.