Británii hrozí kvůli brexitu krach výroby elektromobilů, varuje třetí největší automobilka na světě
Británii hrozí zavírání automobilových továren a zánik tisíců pracovních míst, pokud rychle nedojedná úpravu brexitové dohody. Uvedla to mezinárodní automobilová skupina Stellantis, která v Británii zaměstnává více než 5000 lidí.
Podle obchodní dohody sjednané v rámci odchodu Británie z Evropské unie má od příštího roku začít platit nové pravidlo, podle kterého 45 procent hodnoty elektromobilů musí pocházet z EU či Británie, aby se tyto elektromobily mohly do EU vyvážet bez cla. Stellantis tvrdí, že toto pravidlo nyní v důsledku růstu cen surovin není schopen plnit.
Elektromobily značek Volkswagen, BMW, Nissan, Rivian, Hyundai a Volvo přijdou ve Spojených státech po pondělním zpřísnění podmínek o daňovou úlevu 7500 dolarů (kolem 160 800 korun). S odvoláním na nová pravidla o tom informovalo americké ministerstvo financí. Cílem těchto pravidel je zbavit USA závislosti na Číně v oblasti dodavatelských řetězců baterií pro elektromobily, připomíná Reuters.Velké automobilky přijdou v USA o daňové úlevy pro elektromobily. S jednou výjimkou
Money
"Pokud se výroba elektromobilů v Británii stane cenově nekonkurenceschopnou a neudržitelnou, výrobní aktivity se zavřou," uvedla společnost Stellantis, která je podle objemu prodeje třetím největším výrobcem automobilů na světě. Vlastní například značky Fiat, Chrysler, Jeep, Peugeot, Citroën a Opel.
Chybí kapacity pro výrobu baterií
Klíčovým problémem je podle serveru BBC nedostatek britských továren na výrobu baterií pro elektromobily. Baterie v současnosti tvoří až polovinu hodnoty elektromobilů, upozorňuje agentura Reuters.
Britský premiér Rishi Sunak chce uzavřít dohodu s Evropskou unií, která by občanům Spojeného království usnadnila cestování. S odvoláním na osoby obeznámené s věcí to uvedla agentura Bloomberg, podle které jsou zpoždění na hranicích vyvolaná pasovými kontrolami v rozporu s tím, jak vláda líčí výhody brexitu.Britům se nechce čekat na hranicích s EU. Sunak jedná o pasové dohodě
Politika
Stellantis varuje, že ztráta konkurenceschopnosti u elektromobilů povede k tomu, že výrobci přestanou v Británii investovat a budou přesouvat výrobní aktivity do zahraničí.
Automobilka vyzvala britskou vládu, aby dojednala odklad začátku platnosti nového pravidla z roku 2024 na rok 2027. Dodala, že v opačném případě bude její vývoz z Británie do EU od příštího roku podléhat desetiprocentnímu clu.
Britský premiér Rishi Sunak potvrdil, že Británie a Evropská unie dosáhly nové dohody týkající se takzvaného severoirského protokolu. Dohoda se týká obchodních pravidel v Severním Irsku, která byly poslední dva roky zdrojem napětí v návaznosti na odchod Británie z Evropské unie. Podle šéfky Evropské komise Ursuly von der Leyenové, které dnes Británii navštívila, začíná „nová kapitola" ve vztazích mezi Londýnem a sedmadvacítkou.Konec hádek a rozhořčení. Británie a EU tři roky po brexitu uzavřely dohodu o obchodu týkající se Severního Irska
Politika
Britská vláda uvedla, že si je obav výrobců automobilů vědoma a že tento problém s EU řeší. Podle mluvčího je vláda odhodlána konkurenceschopnost Británie v oblasti výroby automobilů zachovat.
Návrh na odklad platnosti pravidla podpořilo také Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), podle kterého potřebují dodavatelské řetězce více času na přípravu. "Do evropských řetězců pro dodávky baterií se masivně investuje," uvedlo. "Kapacity ke splnění tohoto pravidla vzniknou, ale nebude to v nejbližších letech," dodalo.
Německá automobilová skupina Volkswagen postaví svou první továrnu na baterie pro elektromobily v Severní Americe v kanadské provincii Ontario. Firma to uvedla ve svém dnešním sdělení. Bude tak míst přístup k dotacím vlády Spojených států, které vyžadují, aby se baterie do elektromobilů vyráběly ze severoamerických materiálů. S rozhodnutím o umístění nové továrny na baterie v Evropě firma zatím nespěchá, řekl podle agentury DPA člen představenstva Thomas Schmall. Jedním z kandidátů na výstavbu nové gigafactory je i Česká republika.Volkswagen postaví gigafactory na baterie v Kanadě. O továrně v Česku se rozhodne třeba až za dva roky
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.