Reklama

Atlas dluhopisů: Při emisích Štěpánek Auto by společnost měla víc myslet na investora

dluhopisy, ilustrační foto
iStock
Martin Dočekal

Štěpánek Auto je skupina firem, které se věnují prodeji nových i ojetých vozů, nebo jejich pronájmu formou operativního leasingu. Historie skupiny sahá až do roku 1992. Majitelem je od jejího vzniku pan Petr Štěpánek, který ve firmách drží 100procentní podíl. 

Investory by měla zajímat především firma ŠtěpánekAuto Investment, která je účelově založená pro získávání financování skupině Štěpánek Auto formou vydávaní dluhopisů. 

Prodejem vozů Hyundai jako oficiální prodejce se zabývá společnost Hyundai ŠtěpánekAuto, jejich pronájmem potom Společnost Creditmall. Po ukončení operativního leasingu jsou vozy prodávány skrze pana Petra Štěpánka, jakožto OSVČ. Společnost ŠtěpánekAuto Corporation se zabývá poskytováním servisních a dalších služeb pro zánovní i ojetá vozidla. Výkup vozů provádí společnost ŠtěpánekAuto Company s.r.o., která zároveň zprostředkovává spotřebitelské úvěry a pojištění vozidel.

Struktura společnosti Štěpánek Auto:

Celková struktura firem ŠtěpánekAuto Investment. Dluhopisář

Dluhopisové emise

Společnost ŠtěpánekAuto Investment letos vydala aktualizovaný dluhopisový prospekt. Ten navazuje na program z roku 2020, kde firma vydala devět dluhopisových emisí v celkovém objemu 92 milionů korun. Z nabízené částky se firmě podařilo upsat dluhopisy za 73,75 milionů korun. Aktuální prospekt, který vyšel v červenci, je zatím bez emise. Podle společných emisních podmínek mají být dluhopisy nabízeny jako nezajištěné a bez kovenantů. Roli administrátora dluhopisů bude plnit přímo emitent.

V minulých devíti emisích nabízela společnost za dluhopisy výnos v rozmezí 7,10 až 8,30 procenta v závislosti na době splatnosti. Jejich kompletní přehled včetně podmínek najdete v Dluhopisáři.

Reklama

Skupina chce výtěžek z dluhopisů investovat k nákupu nových vozidel, případně k pořízení nových nemovitostí k rozšíření prodejních prostor. Dále také k refinancování minulých úvěrů.

Firma zatím upsala dluhopisy za 73,75 milionů korun se splatností v letech 2022-2026 při průměrné úrokové sazbě 7,84 procenta. To je v průměru 5 782 000 korun ročně ve splátkách úroků.

Eurobankovky, ilustrační foto

Schillerová prodala eurobondy se záporným výnosem

Ministerstvo financí prodalo poprvé od loňského července dluhopisy v eurech podle českého práva, a to za 200 milionů eur (asi pět miliard korun).

Přečíst článek

V letech 2022-2026 bude skupina muset splácet i hodnoty dluhopisů vydaných tento a minulý rok. Ty dohromady činí zmíněných 73,75 milionů korun, v průměru tedy 14,75 milionu korun každý rok. Skupina za rok 2020 dosáhla na kumulovaný zisk 24,9 milionů korun.

Průměrná roční splátka úroků u těchto dluhopisů představuje podíl 23,2 procenta na loňském zisku skupiny. Splacení jmenovité hodnoty plus úroků by od roku 2022 průměrně činilo 82,4 procenta loňského zisku skupiny.

Ekonomika skupiny

Firma ŠtěpánekAuto Investment, která vydává dluhopisy, vznikla 24. 2. 2020 a za první účetní rok dosáhla na zisk 230 tisíc korun. K 31. 12. 2020 vlastnila aktiva v hodnotě 26,3 milionů korun, z toho 76,8 procenta tvořily pohledávky za společnostmi ve skupině. 14. 7. 2021 byla aktiva přes 75 milionů korun.

Společnost Hyundai ŠtěpánekAuto, která se zabývá zejména prodejem vozů, vlastní podle údajů z aktuálního prospektu k datu účetní závěrky za rok 2020 aktiva v hodnotě 42,5 milionů korun. Základní kapitál této firmy má výši 22,5 milionů korun, obrat v roce 2020 činil 173 milionů korun a zisk 3,9 milionů korun. Poslední zveřejněná účetní závěrka je z roku 2016.

Společnost Creditmall, která poskytuje pronájem vozů, na konci loňského roku vlastnila aktiva 74,6 milionů korun, z toho základní kapitál tvořil 21,2 milionů. Obrat v roce 2020 činil 50,7 milionů korun a zisk byl ve výši 8,3 milionů korun. Poslední zveřejněná účetní závěrka je z roku 2013.

Společnost ŠtěpánekAuto Corporation (servisní služby), měla k 31. 12. 2020 aktiva ve výši 49,1 milionů korun a vlastní kapitál ve výši 36,9 milionů. Firma za loňský rok dosáhla zisku ve výši 865 tisíc korun. Poslední zveřejněná účetní závěrka je z roku 2013.

>>>>Zajímají-li vás dluhopisů čtětě více zde.<<<<<

Společnost ŠtěpánekAuto Company (výkup vozů, úvěry a pojištění vozidel), měla na konci loňského roku aktiva v hodnotě 30,7 milionů korun a vlastní kapitál byl 12,4 milionů korun. Firma byla v zisku přes milion korun. Firma nemá v obchodním rejstříku zveřejněnou účetní závěrku za žádný rok.

Petr Štěpánek, který je součástí skupiny, se jako OSVČ zabývá prodejem referenčních a ojetých vozů. Jeho základní kapitál činí 132 milionů korun, jeho obrat za loňský rok činil téměř 206,1 milionů korun a byl v zisku přes osm milionů korun. Bilanční suma OSVČ Petra Štěpánka byla k 31. 12. 2020 celkem 197,13 milionů korun a jeho vlastní kapitál tvořil 136,1 milionů korun.

Ekonomika společnosti

Skupina při činnostech spojených s nákupem, nabídkou a prodejem nebo pronájmem vozidel nevyužívá out-sourcing, všechny tyto činnosti jsou prováděny výhradně společnostmi, které jsou součástí skupiny. Za rok 2020 realizovala společnost prodej 361 nových vozů s průměrnou marží cca osm procent, a 1 297 ojetých vozů s průměrnou marží 12 procent. Dále poskytla 202 vozidel formou operativního leasingu s průměrnou marží 24 procent.

Celkové zadlužení skupiny je k 31. 3. 2021, rozloženo v krátkodobých úvěrech v celkové výši 7 786 006 korun, dlouhodobých úvěrech ve výši 33 858 296 korun a upsaných dluhopisech za 55 300 000 korun

Vlastní kapitál společností ve skupině celkově činil ke konci minulého roku 221 265 000 korun. Kumulovaný obrat společností ve skupině za rok 2020 činil 540 124 000 korun a hospodářský výsledek společností ve skupině činil 24 891 000 korun.

Hodnocení emisí 

Pokud jde o finanční výkazy, firma je poměrně netransparentní - pro sesterské firmy emitenta chybí účetní závěrky za několik posledních let a vybrané finanční údaje tak lze nalézt pouze v dluhopisovém prospektu.

Dluhopisy nejsou zajištěné a nejsou opatřeny kovenanty. Všechny firmy jsou ale ziskové a skupina má příznivý poměr celkových závazků a vlastního kapitálu. K tomu může nabídnout historii více jak 25 let od jejího začátku ji navíc vede přímo majitel Petr Štěpánek.

Skupina má jasný byznys model i zdravou ekonomiku. Je tak škoda, že se u dluhopisů více nemyslelo na ochranu investorů. Na tom by firma měla zapracovat. Pokud budou dluhopisy v budoucnu obsahovat alespoň ručení zakladatelem, tak ve spojení s nadprůměrným výnosem, který firma nabízí, se bude jednat o lákavou nabídku. I současné emise však poměrem rizika a výnosu patří k tomu lepšímu, co náš dluhopisový trh nabízí.

Článek vyšel na serveru Dluhopisář.cz. Publikováno se svolením redakce. 

PPF sídlo

PPF se poprvé propadla do ztráty skoro 300 milionů eur

Nový CEO skupiny PPF Ladislav Bartoníček vyhlašuje start PPF 3.0. "Cílem zůstává, abychom stále dokázali vymýšlet nové věci, nové přístupy, abychom přemýšleli, co jde udělat jinak, lépe. Abychom dál investovali do lepší budoucnosti."

Přečíst článek

Olga Trčková z DSC Gallery na kuchyni od Jiřího Georga Dokoupila

Sázejte na velká jména, pak se u digitálního umění nespálíte, radí galeristka Olga Trčková

Zapamatujte si datum 4. září. To se u nás otevře první virtuální galerie v takzvaném metaprostoru, která nabídne možnost nákupu digitálních originálů známých pod zkratkou NFT. "Možnosti virtuálních světů pro umělce a umění jsou takřka neomezené," říká galeristka Olga Trčková, jejíž DCS Gallery v Dlouhé otevře svou virtuální "pobočku".

Přečíst článek

Reklama

Související

Autobazar, ojetiny, ilustrační foto

Atlas dluhopisů: Emisím skupiny Portiva by slušel podpis přísnějšího finančníka

Přečíst článek
Martin Dočekal, expert na dluhopisový trh

Část dluhopisů zkrachuje, tragédie to ale není, říká dluhopisový analytik Martin Dočekal

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme