Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Atlas dluhopisů: Emisím skupiny Portiva by slušel podpis přísnějšího finančníka

Autobazar, ojetiny, ilustrační foto
iStock
Martin Dočekal

Skupina Portiva, která je aktivní zejména v oblasti automobilového průmyslu a investuje do digitálních technologií, jež zajišťují prodej zánovních a ojetých vozů, má celkem jasnou vizi konsolidace automotive trhu s mezinárodním přesahem. Jejím dluhopisovým emisím by ale slušela účelovost tak, aby si investor mohl přesně vybrat projekt, kterému věří, podotýká ve své analýze Martin Dočekal z Dluhopisáře.

Reklama

Dnes se podíváme na dalšího z dluhopisových emitentů, kterému se daří na trhu úspěšně získávat kapitál - skupinu Portiva, která ovládá třeba známou firmu na prověřování vozů Cebia nebo online prodejce vozů Carvago. 

Struktura společnosti

Portiva Automotive Finance je účelově založenou společností na emise dluhopisů, která patří do skupiny European Automotive Group (EAG). Sama nevykonává žádnou podnikatelskou činnost a výtěžek z prodeje emisí půjčuje dalším firmám ve skupině.

Skupina EAG je investiční skupina, která investuje do zmíněného automotive segmentu. Věnuje se zejména zánovním a ojetým vozům a investuje do digitálních technologií, které zajišťují jejich prodej a další služby. Mezi další projekty patří nabídka systémů pro správu dokumentů, digitalizace výkupního procesu vozidel nebo mezinárodní databáze vozidel.

dluhopisy, ilustrační foto

Atlas dluhopisů: Investice do molekulárního vodíku

Po delší době tu máme jednu speciální záležitost. Firmu, která chce pomocí dluhopisů financovat svou expanzi v mnoha oblastech, které souvisejí s takzvaným molekulárním vodíkem.

Přečíst článek

Své služby nabízí v 16 zemích Evropy. Jejím cílem je poskytování komplexních služeb na trhu automobilů jak pro firmy, tak i pro koncové zákazníky. Skupina byla založena v roce 2018 Jakubem Šultou, Janem Kranátem a Petrem Kratochvílem společně s brněnskou investiční skupinou Portiva. Ta kromě automotive segmentu investuje také do výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, komerčních nemovitostí a financí.

Společnost Podíl (v procentech) Majitel
Share 2 22,5 Jakub Šulta (100 %)
Share 1 22,5 Jan Kranát (100 %)
fyzická osoba 5,0 Petr Kratochvíl
PORTIVA Private Equity  50 PORTIVA a.s. 90 % (jediný akcionář Ing. Iva Šťastná)
90capital s.r.o. 10 % (jediný společník Mgr. Pavel Svoreň)

Struktura vlastnictví

Struktura vlastnictví skupiny EAG  Dluhopisář

Investiční skupina EAG působí v segmentu automobilového trhu od roku 2018 a primárně se zaměřuje na trh v České republice a na Slovensku. Mateřská společnost EAG SE drží ve všech společnostech 100procentní majetkový podíl. Poslední úspěšnou akvizicí byla akvizice firmy Cebia v únoru 2021. V květnu 2021 tvořilo skupinu celkem 17 společností. 

Přikládáme schéma organizační struktury skupiny.

Struktura skupiny EAG  Dluhopisář

Dluhopisové emise

Portiva Automotive Finance zřídila v roce 2020 svůj první dluhopisový program na 1,5 miliardy korun. Prospekt k němu byl Českou národní bankou schválen 23. května 2020 a vyšlo na něj osm emisí v celkovém objemu 770 milionů korun.

Emise Kupón (v procentech) Splatnost
CZ0003525974 5,0 1. července 2023 (3 roky)
CZ0003525982 6,0 1. července 2025 (5 let)
CZ0003525990 7,0 1. července 2027 (7 let)
CZ0003526428 5,0 10. července 2023 (3 roky)
CZ0003526436 6,0 10. července 2025 (5 let)
CZ0003526451 7,0 10. července 2027 (7 let)
CZ0003530982 6,7 10. března 2024 (3 roky)
CZ0003531998 6,0 12. května 2025 (4 roky)

Z těchto emisí se firmě podle posledních informací podařilo upsat 178,8 milionu korun.

Letos společnost tento prospekt aktualizovala. Byl schválen 21. května 2021 a firma na něj zatím vydala dvě emise v celkovém objemu 100 milionů korun.

Emise Kupón (v procentech) Splatnost
CZ0003533713 5,0 12. srpna 2024 (3 roky)
CZ0003533739 6,0 12. srpna 2026 (5 let)

Výtěžek z prodeje těchto dluhopisů má jít na financování podnikatelské činnosti skupiny EAG a refinancování dluhů. Konkrétní projekty, do kterých chce skupina peníze investovat, ale emitent v prospektu neuvedl. Dluhopisy z tohoto dluhopisového programu jsou podle prospektu vydávány jako nezajištěné a emisní podmínky neobsahují žádné závazky (kovenanty), které by ochraňovaly pozici investorů (jako např. limit zadlužení nebo informační povinnosti).

Společnost EAG SE však na začátku roku 2021 vydala ručitelské prohlášení, ve kterém se zavázala ručit za všechny závazky emitenta splatné do 31. prosince 2029. Všechny emitované dluhopisy jsou tedy zajištěné ručením mateřské společnosti skupiny EAG.

Hella, ilustrační foto

Trh s autodíly se konsoliduje. Německou Hellu koupí Francouzi

Trh výrobců automobilových součástek se čistí. Francouzská Faurecia koupí německého výrobce světlometů Hella. Vytvoří sedmého největšího výrobce automobilových dílů na světě.

Přečíst článek

Ekonomika skupiny

Skupina EAG vznikla v roce 2018. Její konsolidovaná aktiva za rok 2020 činila 374,3 milionu korun, výsledek hospodaření byl v obou letech záporný, loni firma hospodařila s čistou ztrátou 16,4 milionu korun.

Na začátku roku 2021, konkrétně 4. ledna došlo ke zvýšení základního kapitálu společnosti EAG SE ve výši 86,6 milionu korun. K navýšení došlo vkladem akcionáře PORTIVA Private Equity a podíl cizích zdrojů na celkových aktivech klesnul na 76,2 procenta. 

Cizí zdroje skupiny (kromě závazků z dluhopisů) z předběžné konsolidované účetní závěrky činily k 31. prosinci 2020 celkem 110,6 milionu korun.
Vzhledem k tomu, že skupina EAG investuje zejména do digitálních technologií, je účetní hodnota majetku společnosti oproti tržní ceně značně podhodnocená. Ocenění externí poradenskou společností Deloitte odhadlo v únoru 2021 investiční hodnotu celé skupiny na 1,8 až 2,2 miliardy korun. Je však otázkou, na kolik se jedná o cenu reálnou a za kolik by se v tyto firmy skutečně prodaly v případě, že by se emitent dostal do potíží.

Elektromobil, ilustrační foto

PwC: Česko v prodejích aut do zásuvky výrazně zaostává, jejich podpora je slabá

Benzínovým a dieselovým motorům kvůli evropské regulaci postupně zvoní hrana. Prodeje elektromobilů rostou o desítky procent. V desítce sledovaných zemí západní Evropy mají přitom elektrický či hybridní pohon téměř čtyři auta z deseti. Šampionem v elektromobilitě je Norsko, Česko ale výrazně zaostává. Jen jedno ze sta prodaných aut v Česku je elektrické.

Přečíst článek

Hodnocení emisí

Máme tu investiční skupinu, která má celkem jasnou vizi konsolidace automotive trhu s mezinárodním přesahem. Hodnocení ekonomiky je zde složité, protože oblast software a online služeb má problematické ocenění a velmi rozdílnou účetní, odhadní a tržní hodnotu. S tím investor musí počítat.

Dluhopisovým emisím by však slušel podpis přísnějšího finančníka tak, aby další emise měly ještě vyšší kvalitu. Na vydaném ručitelském prohlášení vidíme, že se firma chce kvalitativně posouvat, což chválíme. Vzhledem k povaze podnikání by dluhopisům slušela i účelovost tak, aby si investor mohl přesně vybrat projekt, kterému věří.

Článek vyšel na serveru Dluhopisář.cz. Publikováno se svolením redakce. 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

dluhopisy, ilustrační foto

Atlas dluhopisů: Při emisích Štěpánek Auto by společnost měla víc myslet na investora

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme