Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Slovenský létající automobil zaujal Číňany. Je z toho byznys

Slovenský létající automobil zaujal Číňany. Je z toho byznys
Klein Vision, užito se svolením
 ČTK

Čína už stála v čele vývoje elektromobilů a nyní aktivně vyvíjí řešení pro létající dopravu. Do středu pozornosti se nyní dostává i slovenské létající auto AirCar, vyrábět ho totiž chtějí právě Číňani.

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a používání technologie slovenského létajícího auta AirCar v rámci blíže neurčené oblasti. Uvedl to server britské zpravodajské televize BBC. Odvolává se na oznámení spoluzakladatele společnosti KleinVision Antona Zajace, jehož firma AirCar vytvořila. Finanční podmínky nebyly zveřejněny.

AirCar v akci

AirCar poháněný motorem BMW a běžným palivem v roce 2021 uletěl 35 minut mezi dvěma slovenskými letišti. Ke vzletu a přistání využíval vzletové a přistávací dráhy. Přeměna automobilu na letadlo trvala přes dvě minuty.

Elektrické vozítko Model A z Alef Aeronautics

Na první létající auto už stojí fronta. Cena je jako za malý byt v Praze

Téměř 3000 předobjednávek na svůj první létající elektromobil už eviduje společnost Alef Aeronautics, do níž investuje také technologický inovátor Elon Musk. Sériové výroby by se dvoumístné létající vozítko v ceně pražské garsonky mělo dočkat příští rok.

Přečíst článek

AirCar získal od slovenského dopravního úřadu osvědčení o letové způsobilosti v roce 2022. Na začátku letošního roku se vůz objevil ve videu, které zveřejnil youtuber Mr Beast.

Slovenský AirCar zaujal i youtuberskou hvězdu

Čína už stála v čele vývoje elektromobilů a nyní aktivně vyvíjí řešení pro létající dopravu. V únoru uskutečnila firma Autoflight zkušební let dronu pro přepravu cestujících mezi městy Šen-čen a Ču-chaj. Cesta, která autem trvá tři hodiny, trvala dronu 20 minut, letoun však byl bez cestujících. Loni čínská firma eHang získala od čínských úředníků certifikát bezpečnosti pro své elektrické létající taxi. Na rozdíl od letadel podobným dronům však AirCar nevzlétá a nepřistává vertikálně a potřebuje přistávací dráhu.

Pro tuto formu dopravy stále existují značné překážky v oblasti infrastruktury, regulace a přijetí technologie veřejností. Celosvětové pokusy o regulaci tohoto odvětví přinesly spíše řadu nových otázek.

Čínský robotický taxík EH216-S

Čína povolila první létající taxík, a ještě bez pilota. Osvědčí se ve městě?

Letoun vypadá jako dron na hraní, ale je výrazně větší. Připravuje se na to, že bude létat mezi mrakodrapy v jihočínském Kantonu. Vejdou se do něj dva cestující. Pilot nebude zapotřebí, stroj poletí automaticky. Další takové létající taxíky se připravují různě po světě. Nevyjasněnou otázkou zůstává, jestli má opravdu smysl pouštět nad přeplněné ulice ještě robotické stroje.

Přečíst článek

„V tomto ohledu může historie Západu některé věci zpomalovat, protože je zde trochu pokušení snažit se vtěsnat tyto nové stroje do starých kategorií,“ řekl BBC konzultant z odvětví letectví Steve Wright. „Čína by v tom mohla vidět příležitost, jak se dostat dopředu,“ dodal.

Podobné obavy se kdysi týkaly elektromobilů, u nichž se Čína stala lídrem světového trhu. Prodej technologie slovenského AirCaru by mohl vyvolat otázky, zda se Čína nechystá udělat totéž s létajícími auty.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Američané se sejdou příští týden s Rusy, aby připravili summit

Kovanda: Za neochotu Ruska ke klidu zbraní na Ukrajině by pykala Čína i Slováci a Maďaři

Přečíst článek
Doporučujeme