Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

REPORTÁŽ: Cenové „drama“ v Chorvatsku? Malé pivo stojí 48 korun, rodinný oběd i dva tisíce

Ostrov Murter ve střední Dalmácii.
Newstream/Petra Jansová
Petra Nehasilová

Stejně jako další země i Chorvatsko trápí rekordní inflace. Ta vyšplhala už ke 12 procentům. Přestože razantně zdražily potraviny, energie, pohonné hmoty i služby, je dovolená u Jadranu pro Čechy i nadále finančně únosná. Radíme ale nepřepočítávat, a to hlavně v restauraci. I přes razantní nárůst cen ale místní hovoří o rekordní sezóně.

„Je to neúnosné. Olej, který loni stál sedm kun (v přepočtu zhruba 28 korun) teď stojí o 13 kun víc,“ stěžuje si Dragan, který vlastní vilu na ostrově Murter ve střední Dalmácii s tím, že pro cizince sice ceny nemusí být tak vysoké, ale dramaticky dopadnou na místní.

„Zdražilo všechno, od jídla, energií až po benzín (litr benzínu na Murteru vyjde na zhruba 13,5 kuny,v přepočtu asi 44 korun za litr. Nafta stojí o korunu na litr míň - pozn.red.). Průměrné platy ale zůstaly stejné. Nechci vidět, co budou dělat místní v zimě,“ dodává Dragan. Ten stejně jako i další podnikatelé v cestovním ruchu se strachem vyhlíží k novému roku, kdy v Chorvatsku začne platit euro.

Kromě zmiňovaného oleje nevýrazněji rostly ceny mouky (27 procent) nebo mléka (21 procent).

Letos tak běžný týdenní nákup pro čtyřčlennou rodinu, včetně drogerie vyjde v chorvatských supermarketech na zhruba 750 kun (tedy něco kolem 2800 korun). Cena se samozřejmě odvíjí od potřeb dané rodiny. Nákupy na místních tržištích jsou citelně dražší. Cena kila čerstvých ryb začíná na 90 kunách. Kopeček zmrzliny pak vyjde na 12 kun, to je zhruba o pět kun víc než loni.

Nealkoholické nápoje podle zpravodajského serveru tportal.hr oproti loňsku zdražily o téměř 17 procent, například káva vyjde na 12 kun (téměř 48 korun), Coca-Cola pak na 17 kun. Dražší je i pivo, tři deci točeného stojí 15 kun.

Turistů, jichž letos ale podle místních oproti předchozím sezonám výrazně přibylo, se mohou zásadně dotknout především ceny v pohostinství. Ty podle posledních údajů statistického úřadu vzrostly o skoro 15 procent. Rodinný oběd nebo večeře v restauraci tak vyjde na minimálně 300 kun. A to je cena, která platí pro menší obec mimo turistické lokality. V lepších hotelových restauracích se cena večeře může stát i 400 kun. „Na Hvaru, v Dubrovniku nebo Splitu je to násobně víc,“ dodává Dragan. Na letošní sezonu si ale nestěžuje. „Plno máme od června až do října. Asi si všichni uvědomili, jak moc se zde vše zdraží ještě před nástupem eura a chtějí si to užít,“ dodává.

To, že se ceny mohou výrazně lišit dle lokality potvrzuje i server Index.hr. Připlatí si, a to i za ubytovaní, hlavně turisté mířící na zmiňovaný Hvar nebo do Dubrovniku.

Nadprůměrnou obsazenost v Šibeninsko-Krňasnké oblasti potvrzují i další majitelé domů nebo provozovatelé půjčoven lodí. „Už v červnu jsme měli vyděláno tolik jako v posledních letech za celou sezonu,“ tvrdí Pino, majitel agentury pořádající výletní plavby.

Prognóza Chorvatského turistického sdružení (HTZ) z července ale předpovídá, že letošní sezona bude podle počtu turistů a jejich noclehů srovnatelná s rokem 2019. Nicméně pokud půjde o výdělky, může ho i překonat. ​Kromě potravin a pohonných hmot v Chorvatsku totiž výrazně podražily i hotely a služby v pohostinství, a to o 14,6 procenta.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Lukáš Kovanda: Inflace klesá. Ale stále je čtyřikrát vyšší, než je cíl ČNB

Lukáš Kovanda: Inflace klesá. Ale stále je čtyřikrát vyšší, než je cíl ČNB

Přečíst článek
Doporučujeme