Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Realita bez řidiče. Vyzkoušeli jsme robotaxi v Los Angeles

Robotaxi v Los Angeles
Zdeněk Pečený
Zdeněk Pečený

Autonomní vozy jsou v Evropě zatím technologickým snem. V Kalifornii je to už realita. Stačí pár kliknutí v aplikaci Waymo a přijede pro vás auto, které řídí samo – bez šoféra, bez zásahu člověka. Překvapivě to není děsivé. Naopak.

Waymo se objedná stejně snadno jako Uber, Lyft či evropský Bolt. O pár minut později už přede mnou zastavuje bílé SUV Jaguar I-PACE. Nikdo nesedí za volantem. Auto se otevře, přivítá mě ne příliš syntetickým hlasem a plynule se rozjede směrem k molu v Santa Monice. Překvapivě mě prázdné sedadlo řidiče a sám točící se volat nechávají klidným.

Autonomní taxi 

Waymo řídí až překvapivě dobře. Předvídá, brzdí jemně, nikoho neohrožuje. Nezná vztek, stres ani risk. Umělá inteligence působí jistěji než většina řidičů, které jsem zažil v provozu – nejen v Americe. Cítím se bezpečněji než s průměrným pražským řidičem zmíněných “ride share” aplikací.

Kdo to postavil?

Waymo vzniklo jako projekt Googlu už v roce 2009. Dnes spadá pod mateřskou firmu Alphabet a provozuje autonomní taxi v několika amerických městech – Phoenixu, San Franciscu a Los Angeles, a nedávno spustilo testovací provoz i v texasském Austinu.

Tesla Robotaxi

Po Austinu se začaly prohánět Tesly bez řidiče s AI

Americký výrobce elektromobilů Tesla uvedl v texaském Austinu poprvé do provozu několik samořízených vozů taxi, které nabírají platící cestující. Zatím s doprovodem na sedadle spolujezdce. Informují o tom tiskové agentury. Šéf společnosti Tesla Elon Musk si od spuštění služby robotaxi slibuje finanční zajištění Tesly do budoucna.

Přečíst článek

Waymo zatím dominuje, ale konkurence sílí. Elon Musk slibuje, že Tesla představí vlastní plně autonomní Robotaxi ještě letos. Jeho přístup je odlišný – spoléhá čistě na kamery a umělou inteligenci bez použití lidarů. .

Kdy přijde autonomní taxi do Evropy?

Evropská úprava je již připravená, ale legislativní i technické zábrany brání masovému nasazení. Testování autonomních vozidel úrovně L3 a L4 začne naplno v roce 2026, první komerční služby by mohly fungovat v Británii a možná Německu nejdříve jaře 2026. Rozšíření do dalších zemí a měst se očekává v období 2027–2030, podle vývoje regulačních rámců a technické připravenosti, předpovídá studie poradenské společnosti McKinsey.

Sci-fi? Už ne

Po dvaceti minutách zastavujeme u Santa Monica Pier, kde končí slavná Route 66. Výhled na oceán, nikde žádný řidič – jen čistě odvedená práce stroje. Auto odjíždí na další zakázku, jako by to bylo to nejběžnější na světě. Cenově je služba srovnatelná s nejlevnější taxislužbou Uber. Jízda z Hollywoodu do Santa Moniky byla Waymem za 46 dolarů a nejlevnější Uber v tu chvíli byl za padesát

Jízda s Waymem není jen ukázka technologií. Je to realita, která už dnes funguje. Alespoň na druhé straně Atlantiku. Autonomní jízda není jen pohodlnější – je i bezpečnější. Až Waymo nebo Tesla dorazí do evropských měst, bude to podle všeho obrovská změna. K lepšímu.

Americký miliardář Elon Musk

Všechno bude, ale za rok, nasliboval Musk

Tesla měla nejhorší výsledky za deset let. Její šéf věří, že je to náhlá temnota těsně předtím, než se rozsvítí. Ale počkáme si na to.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme