Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Realita bez řidiče. Vyzkoušeli jsme robotaxi v Los Angeles

Robotaxi v Los Angeles
Zdeněk Pečený
Zdeněk Pečený

Autonomní vozy jsou v Evropě zatím technologickým snem. V Kalifornii je to už realita. Stačí pár kliknutí v aplikaci Waymo a přijede pro vás auto, které řídí samo – bez šoféra, bez zásahu člověka. Překvapivě to není děsivé. Naopak.

Waymo se objedná stejně snadno jako Uber, Lyft či evropský Bolt. O pár minut později už přede mnou zastavuje bílé SUV Jaguar I-PACE. Nikdo nesedí za volantem. Auto se otevře, přivítá mě ne příliš syntetickým hlasem a plynule se rozjede směrem k molu v Santa Monice. Překvapivě mě prázdné sedadlo řidiče a sám točící se volat nechávají klidným.

Autonomní taxi 

Waymo řídí až překvapivě dobře. Předvídá, brzdí jemně, nikoho neohrožuje. Nezná vztek, stres ani risk. Umělá inteligence působí jistěji než většina řidičů, které jsem zažil v provozu – nejen v Americe. Cítím se bezpečněji než s průměrným pražským řidičem zmíněných “ride share” aplikací.

Kdo to postavil?

Waymo vzniklo jako projekt Googlu už v roce 2009. Dnes spadá pod mateřskou firmu Alphabet a provozuje autonomní taxi v několika amerických městech – Phoenixu, San Franciscu a Los Angeles, a nedávno spustilo testovací provoz i v texasském Austinu.

Tesla Robotaxi

Po Austinu se začaly prohánět Tesly bez řidiče s AI

Americký výrobce elektromobilů Tesla uvedl v texaském Austinu poprvé do provozu několik samořízených vozů taxi, které nabírají platící cestující. Zatím s doprovodem na sedadle spolujezdce. Informují o tom tiskové agentury. Šéf společnosti Tesla Elon Musk si od spuštění služby robotaxi slibuje finanční zajištění Tesly do budoucna.

Přečíst článek

Waymo zatím dominuje, ale konkurence sílí. Elon Musk slibuje, že Tesla představí vlastní plně autonomní Robotaxi ještě letos. Jeho přístup je odlišný – spoléhá čistě na kamery a umělou inteligenci bez použití lidarů. .

Kdy přijde autonomní taxi do Evropy?

Evropská úprava je již připravená, ale legislativní i technické zábrany brání masovému nasazení. Testování autonomních vozidel úrovně L3 a L4 začne naplno v roce 2026, první komerční služby by mohly fungovat v Británii a možná Německu nejdříve jaře 2026. Rozšíření do dalších zemí a měst se očekává v období 2027–2030, podle vývoje regulačních rámců a technické připravenosti, předpovídá studie poradenské společnosti McKinsey.

Sci-fi? Už ne

Po dvaceti minutách zastavujeme u Santa Monica Pier, kde končí slavná Route 66. Výhled na oceán, nikde žádný řidič – jen čistě odvedená práce stroje. Auto odjíždí na další zakázku, jako by to bylo to nejběžnější na světě. Cenově je služba srovnatelná s nejlevnější taxislužbou Uber. Jízda z Hollywoodu do Santa Moniky byla Waymem za 46 dolarů a nejlevnější Uber v tu chvíli byl za padesát

Jízda s Waymem není jen ukázka technologií. Je to realita, která už dnes funguje. Alespoň na druhé straně Atlantiku. Autonomní jízda není jen pohodlnější – je i bezpečnější. Až Waymo nebo Tesla dorazí do evropských měst, bude to podle všeho obrovská změna. K lepšímu.

Americký miliardář Elon Musk

Všechno bude, ale za rok, nasliboval Musk

Tesla měla nejhorší výsledky za deset let. Její šéf věří, že je to náhlá temnota těsně předtím, než se rozsvítí. Ale počkáme si na to.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme