Reklama

Pouze jeden produkt a špičková služba. Sázka na jedinečnost se v gastronomii vyplácí

Pouze jeden produkt a špičková služba. Sázka na jedinečnost se v gastronomii vyplácí
Věnečky Janeček / užito se svolením
Darina Křivánková

Vsadit všechno na jeden produkt, tenhle riskantní krok se ukazuje být jedním z klíčových gastronomických trendů. Nespoléháte na to, že si u vás „vybere každý“, ale prodáváte jedinečnost, vymazlený produkt, ale i celou službu. Touhle cestou se vydal Roman Janeček, který před pár týdny otevřel butik s věnečky v Praze nedaleko Národního divadla.

Reklama

Už jsme si zvykli na to, že si v některých podnicích dáme pouze a výhradně sushi, ramen či neapolskou pizzu, tedy specifické pokrmy, jejichž nekonečnou variací lze vytvořit dojem bohatého jídelního lístku. Tohle funguje výborně. Jestliže se někde specializují pouze na ramen, je tu logický předpoklad, že v tom budou opravdu dobří.

Tenhle přístup má jednoznačně budoucnost. Ale otevřít si obchod s jediným produktem, který zas tak velký variabilní potenciál nemá, chce kus odvahy. Buď vsadíte na technologicky propracovaný produkt, jako jsou třeba croissanty od Prokopa, nebo na to, že nenabízíte pouze samotný produkt, ale komplexní zážitek z nakupování. To je případ značky Věnečky Janeček.

Na pár minut v jiném světě

Jakmile otevřete dveře, spolehlivě zafunguje „wow efekt“: designově dotažený obchod, o němž jeho majitel zásadně hovoří jako o butiku, vás na chvíli přenese do jiného světa. Tmavě zelené stěny výborně kontrastují s bílou mramorovou podlahou a bílým stropem, pozornost přitáhne čelní stěna s tapetou s motivem tropické džungle, ale i svítidlo ve tvaru hejna papoušků. Pult se sladkostmi vypadá díky podsvícení jako levitující ufo, vedlejší místnost zase jako budoárek se sametovými křesílky a zlatými detaily.

vánoční cukroví (ilustrační foto)

Disciplína, v níž je Česko nejlepší na světě? Pečení vánočního cukroví

Je to pro mnohé taková každoroční „guilty pleasure“. Slibují si, že letos to budou jen linecké, rohlíčky, maximálně vosí hnízda. A pak přibydou i perníčky, kokosky, Masarykovo, ořechy, sádlovky, důlkové, pusinky, marokánky, podvodnice, išlské dortíčky… Druhy vánočního cukroví se dají počítat na desítky. A to je řeč jen o tom českém „tradičním“, pak je tu ještě import. Proč si to vlastně děláme? A existuje v pečení cukroví něco jako trend?     

Přečíst článek

Reklama

Eklektický a přesto čistý styl je dílem majitele, který má za sebou několikaletou pracovní zkušenost z butiků v Pařížské ulici.       
Pocit luxusu a hýčkání zákazníků přenesl sedmadvacetiletý Roman Janeček i do svého konceptu: „Co se týká designu, tak mi byl inspirací londýnský Sketch Bar, a pak samozřejmě pařížské makronkové butiky Laduree.“ Roman tu ovšem v nablýskané vitríně nabízí miniverze tradičních českých věnečků. Než se ocitly v tomto luxusním prostředí, prošly si dvouletou zatěžkávací zkouškou.

Jejich začátek byl prostý: „Kolegovi jsem do práce tak často nosil domácí bábovku, až si jednou objednal věnečky. Vzal jsem to jako výzvu. Jsem houževnatý, propekl jsem mnoho nocí, než jsem se dopracoval k finálnímu produktu, s kterým jsem spokojený.“ Roman vyšel ze starého rodinného receptu, který postupně vyladil. Nejdřív pekl pro kamarády, pak začaly chodit první objednávky, většinou z okruhu Pařížské. 

Lukáše Hejlíka můžete aktuálně vidět v sérii z produkce HBO Max Spolu a hladoví, kde s dceru Klárou putuje po republice a objevuje atraktivní místa a skvělé jídlo.

Lukáš Hejlík: Autentická a jednodušší. Taková gastronomie má budoucnost

Pokud má někdo přehled o tom, co se děje na české gastronomické scéně, tak je to Lukáš Hejlík. Autor Gastromapy, podcastů 111 a Velká žranice, a také knih 356 a 555, podle nichž cestují lidé po republice za dobrým jídlem a za zážitky. Mluvili jsme spolu o tom, jak se gastro proměnilo po covidovém útlumu a jaké trendy toto období přineslo.  

Přečíst článek

Komplexní zážitek 

„Ve chvíli, kdy čísla ukázala, že věnečky uživí mě i samotnou firmu, tak mi začalo dávat smysl otevřít butik,“ líčí Roman Janeček genezi své značky. Tvrdí, že si věnečky vybírají zákazníky samy: „Přitahují určitý typ lidí, kteří se pak vracejí. Máme otevřeno dva týdny a jedna klientka už se vrátila třikrát. Řada zákazníků je mi věrná od samého začátku a toho si nesmírně vážím.“

Lidé, kteří se vracejí, mají něco společného: především vysoké nároky na prezentaci a způsob nakupování. Chodí sem za komplexním zážitkem a celou službou, nejen za produktem, chtějí si užít tu chvíli v atraktivním prostředí s milým hostitelem.   

Ten zákazníky sice rozmazluje, ale i napíná a příliš nezahlcuje. Aktuálně nabízí klasický s máslovým krémem a koňakem, pistáciový a čokoládový. O Vánocích dělal kokosovou limitku, na objednávku peče i slané variace, oblíbený je na černo obarvený věneček s koprem a lososem. Další sladké i slané verze se chystají. Roman si zakládá na tom, že jsou jen decentně sladké, vyniká v nich chuť čokolády, pistácií a koňaku. Jeden věneček je tak akorát na sousto, když jich pár sníte, neskulíte se na gauč.      

Chci, aby lidi poznali, co jedí, říká šéfkuchař brněnské restaurace Element

Když se budete ptát, kam v Brně na večeři, devět z deseti doporučení bude znít: Element. Tenhle podnik dokonale vystihuje současný trend – a nejde jen o gastronomii, ale i atmosféru, přístup, zážitek a cenu, kterou zaplatíte. V Elementu to do sebe všechno perfektně zapadá. O tom, jak Element funguje, jsem si povídala s šéfkuchařem a spolumajitelem Tomášem Regerem. 

Přečíst článek

Nejvíc na odbyt jdou degustační krabičky se čtyřmi kusy. Krabička s osmi věnečky je ideální jako malý dárek či pozornost, ta s dvaatřiceti kusy už udělá parádu na oslavě narozenin či večírku. Na opravdu velký mejdan můžete přinést krabici s dvaasedmdesáti kusy. Ale k mání jsou i malá balení s jedním věnečkem, kterými můžete obdarovat třeba kolegy v práci.

Cenová politika je jednoduchá: 1 za 35,-, 4 kusy za 150,-, 8 kusů 250,-, 32 za 950,-, největší balení s dvaasedmdesáti věnečky za 1950,-. Koncept je postavený tak, aby nabízel jeden produkt pro mnoho různých příležitostí. Velké krabice s věnečky balí Roman jako luxusní kabelky, do hedvábného papíru s velkou mašlí a přelepkou s logem. 

České věnečky do světa?

Zatím jde o one man show, Janeček v noci peče, přes den prodává. Ví, že je to dlouhodobě neudržitelné, takže přemýšlí o rozšíření týmu. Budoucnost značky má narýsovanou celkem jasně: „Tenhle butik je to pro mě startovní čára, rád bych aby koncept směřoval do světa.“

Ve světě budou mít věnečky už větší konkurenci, například ve zmiňovaných makronkách, ale proč by podobně jako francouzské makronky nemohly vyrazit do světa v luxusním balení i české věnečky? Právě „balení“, atmosféra, kultura prodeje, hezký pocit z prostředí nebo jen vůně často rozhodují o tom, proč se do některých obchodů vracíme.

>>>>>> Trendy v gastronomii a hříšně dobré podniky pro vás objevuje Darina Křivánková <<<<<<

Reklama

Související

Nejdřív grilovali kuřata. Teď je značka Kro katalogem gastronomických trendů

Přečíst článek

Letní koktejlové trendy. Letos velí minimalismus a chuťová rafinovanost

Přečíst článek
Jak vybrat ten správný kávovar pro domácí kávování? Pár rad, které se budou hodit

Jak vybrat ten správný kávovar pro domácí kávování? Pár rad, které se budou hodit

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme