Pořízení psa jako luxus? Náklady letí vzhůru, Češi ale na mazlíčcích nešetří
Češi patří mezi největší milovníky domácích mazlíčků v Evropě – a také mezi ty, kteří za ně utrácejí nejvíce. Podle studie GfK vydají ročně bezmála 9,75 miliardy korun jen za krmivo. Zatímco pořízení psa je stále považováno za běžnou součást rodinného života, v roce 2025 už tento krok znamená významné finanční rozhodnutí. Cena krmiv, veterinární péče a dalších potřeb pro psy vzrostla, a z původně relativně levné položky rodinného rozpočtu se stal nákladnější výdaj.
Průměrná pořizovací cena psa se pohybuje kolem 25 tisíc korun, přičemž za štěně s průkazem původu zaplatí majitel i 50 tisíc. Pokud si někdo pořídí psa z útulku, cena se může pohybovat od stokorun po tisíce korun. K tomu se přidávají jednorázové výdaje – například očkování, čipování nebo vybavení – které mohou činit dalších 13 tisíc až 38 tisíc korun.
Ani samotné vlastnictví psa není levné. Krmivo pro menší plemena stojí zhruba čest tisíc korun ročně, u velkých psů se však částka může vyšplhat až na 15 tisíc. Veterinární péče vyjde až na dva tisíce ročně, a pokud se objeví vážnější zdravotní problémy, náklady rychle narůstají. Stále více majitelů proto volí pojištění psa, které se pohybuje mezi 1 200 až 12 tisíc ročně. Další položkou jsou výcvikové kurzy, chovatelské poplatky nebo povinné platby obcím. Roční výdaje na psa se tak pohybují mezi osm tisíc až 23 tisíc.
V době, kdy české domácnosti stále pociťují dopady inflace a zdražování, se pořízení psa stává finančně náročným rozhodnutím. Přesto Češi na svých mazlíčcích nešetří. Jsou ochotni utrácet za kvalitnější krmivo, lepší veterinární péči i doplňkové služby. Ukazuje se tak, že i v době ekonomické nejistoty zůstává pes v mnoha rodinách prioritou, na které se nešetří.
Češi rekordně utrácí za své mazlíčky, asi 60 miliard ročně. Za to by se dalo postavit přibližně 400 kilometrů dálnic.
Češi rekordně utrácí za své mazlíčky. Postavit by za to šlo 400 kilometrů dálnic
Money
Výběr vánočních dárků se letos příliš nemění, je ale větší zájem o akční nabídky. Pod stromečkem se Češi mohou těšit na mobilní telefony, kávovary či parfémy. Dětem Ježíšek přinese stavebnice, herní konzole a plyšové hračky. Se snahou ušetřit souvisí také pozdější začátek vánočních nákupů, který se mnohdy přesunul z října na listopadové výprodeje Black Friday. Vyplývá to z informací obchodníků. Část z nich nabídne vyzvednutí dárků přímo na prodejnách nebo ve výdejních místech ještě na Štědrý den.
Vánoční dárky po česku: Mobily, knihy kávovary a parfémy
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.