Češi vyrobili novodobou babettu na baterky. Cena vás překvapí

Na Technické univerzitě v Liberci byl představen český moped s elektrickým pohonem nazvaný Mopedix. Malý motocykl, který připomíná bytelnější verzi známé babetty, už získal homologaci, a může tak vyrazit na české silnice. V nabídce je nyní jeden model, který může mít různé barvy a různou výbavu. Elektromoped je homologovaný pro dva lidi, takže má stupačky, a místo boxu se dá nacvaknout druhé sedadlo, řekl Miroslav Špaček, jednatel start-upu Goodped, který Mopedix vyrábí. Firma už spustila e-shop, Mopedix nabízí za 134 444 korun.
Firma je podle Špačka schopna dodat na trh stovky mopedů. „Na začátku jsme měli plány v tisících. Plán byl, minimálně mopedizovat Česko a okolní státy, kde mají mopedy nějakou tradici, nebo tu tradici oživit či znovu nastartovat. Ta technologie ale není úplně levná, takže teď je to o stovkách kusů ročně, které se budeme snažit uplatnit. Nabízíme i nějaké předvýrobní kusy, které se liší v detailech," doplnil Špaček.
Prohlédněte si český elektroskútr Mopedix:
Stroj má jednoduchou konstrukci a je díky kovové kostře značně robustní. „S baterií váží 97 kilogramů a uveze 176 kilogramů. Na malou motorku je to poměrně unikátní nosnost. Rychlost máme omezenou tím, že spadáme do kategorie malých motocyklů, na 45 kilometrů v hodině, nicméně by uměl jet i osmdesátkou, kdyby se správně naladil. Ale ten stroj vznikl jako pohodový dopravní prostředek, není to závodní stroj, to by vypadal jinak,“ doplnil parametry stroje za tým start-upu David Kasl.
Americký výrobce letadel Boeing mírně zvýšil odhad dodávek nových letadel na příštích 20 let. Důvodem je vysoká poptávka na trhu s letadly s jednou uličkou, o která mají zájem nízkonákladové aerolinky.
Boeing se do budoucna dívá s větším optimismem i díky vyšší poptávce po menších letadlech
Zprávy z firem
Odborníci z liberecké univerzity pomáhali zejména s výběrem elektropohonu a řešením elektrovýzbroje. „Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry na řídicí jednotce,“ řekl Lukáš Krčmář z liberecké fakulty mechatroniky a mezioborových studí.
Baterie s kapacitou 45 ampérhodin je zavěšená pod rámem a nabíjet ji lze z běžné domácí zásuvky. Na jedno nabití ujede moped podle podmínek až 80 kilometrů. Elektromotor je v zadním kole.
Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.
FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět
Zprávy z firem
Moped je zhruba z 80 procent českým výrobkem. Kostru a další kovové díly vyrábí Tvarmetal ve Vysokém Mýtě. „Rozbíháme výrobu, máme zakázky, ale ve vývoji chceme pokračovat dál. Máme vymyšlené nápady typu sajdkára, tříkolka, uvažujeme do budoucna o nějaké odlehčenější verzi, ve hře je i spalovací motor, i když ho neustále odsouváme kvůli euronormám,“ dodal Jindřich Melichar, který stál u zrodu českého elektrického mopedu.
Neúspěšné „prase“
První pokus o výrobu ryze českého mopedu s elektrickým pohonem uskutečnila před několika lety společnost Čezeta Motors. Ta před deseti lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného „prasete“ vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě.
V roce 2018 společnost Crowdberry vybrala pro firmu 20 milionů korun na zahájení sériové výroby. Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly až s 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně.
V roce 2021 však Čezeta výrobu elektrických „prasat“ ukončila, kvůli tehdejší finanční situaci ve společnosti a od února toho roku se ocitla v insolvenčním řízení. Letos v lednu přihlásili věřitelé do konkurzu na majetek společnosti Čezeta Motors pohledávky v celkové výši 23 milionů korun.
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.