Na chlebíček k Zlatému kříži chodili už před 100 lety. Teď lahůdkářství zavřelo
Lahůdkářství Zlatý kříž s více než 100letou tradicí zavřelo. Podle obchodního rejstříku je v likvidaci.
„Omlouváme se. Momentálně mimo provoz,“ píše se a webových stránkách lahůdek. „Uživatel momentálně hovory nepřijímá,“ hlásí se po zavolání na telefonní číslo. Výlohy i dveře lahůdkářství Zlatý kříž v přízemí stejnojmenného paláce v Jungmannově ulici číslo 9 jsou oblepeny plachtou bez jakéhokoliv vysvětlení. Zdá se, že jedno z trojice nejtradičnějších pražských lahůdkářství po více než 100letech, zavřelo.
Jak se změnil chlebíček za 130 let své existence?
Podle záznamu v obchodním rejstříku je společnost Zlatý kříž, která ho provozovala, v likvidaci.
Před sto lety působili v Praze tři velikáni lahůdkového byznysu: Paukert, Lippert a Zoufalý. Lahůdkářství Zlatý kříž je dědictví pana Zoufalého, který se tehdy specializoval na lahůdky francouzského typu. Kromě chlebíčků tak prodával šneky a žabí stehýnka. Od roku 1948, kdy bylo rodině znárodněno, nese jméno Zlatý kříž. Palác, v němž se lahůdky nacházely, je od roku 1931 kulturní památkou.
Kromě asi 70 druhů chlebíčků v Jungmannově ulici nabízeli například kapra v aspiku nebo řízek. Chodili tam nakupovat nejenom Češi, zhruba polovinu zákazníků tvořili cizinci.
Francouzi mají amuse bouche, Britové sendvič a Češi chlebíček. Jak se změnil za 100 let? A dá se na něm vydělat?
Chlebíček je český vynález. Znají ho turisté a pochutnávají si na něm i vegani
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.