Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Konec dvouletého půstu. Počet cestovek zase roste, zda vydrží těžkou sezonu, není jisté

Dovolená s rouškami? Letos nejspíš ještě stále obličejové masky nesundáme.
Stanislav Šulc / Newstream
 ČTK

Turistický ruch nejprve zasáhla pandemie, během níž skončily stovky cestovních kanceláří. Nyní jejich byznys narušuje válka na Ukrajině a také enormní inflace, kvůli níž řada lidí bude muset výrazně šetřit.

Počet cestovních kanceláří podle dat ministerstva pro místní rozvoj po dvou letech, kdy v důsledku pandemie koronaviru podstatně klesl, začíná zvolna růst. Letos vznikly čtyři nové CK, z těch, které loni přerušily činnost, jich 21 podnikání obnovilo. MMR k 27. dubnu evidovalo 560 cestovek, sdělil Vilém Frček z MMR. Před vypuknutím pandemie jich úřad evidoval 856.

V úpadku od loňského do letošního dubna skončilo podle Frčka 14 kancelkáří, u některých ještě neskončilo řízení o zrušení živnostenského oprávnění. Z velkých firem soud ke konci loňského roku prohlásil konkurz na Firo-tour. Té se už předloni nepodařilo získat pojištění pro případ úpadku a nejprve pokračovala jako cestovní agentura.

Těžká léta cestovního ruchu

Zajištění proti úpadku po cestovkách vyžaduje zákon a splnění této podmínky je pro podnikatele stále těžší. Pro pojišťovny se po bankrotu britské cestovce Thomas Cook v roce 2019 stalo rizikovým produktem, řekl dříve místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež. Česká asociace pojišťoven navíc upozornila, že v důsledku pandemie koronaviru se výrazně zhoršilo finanční zdraví cestovních kanceláří.

Český Krumlov 2021 turistika

Fotoreportáž: Krumlov vítá turisty. Asiaté však zatím nikde

Tradičně patří k nejnavštěvovanějším místům České republiky. Loni však kvůli pandemii Český Krumlov zaznamenal výrazný úbytek turistů, především těch z Asie, kteří tam patří k nejčastějším návštěvníkům. Jak to bude letos?

Přečíst článek

Kvůli vzrůstajícím nárokům pojišťoven skončila loni na konci října jako cestovní kancelář například Pantour. V současné době toto sdělení na svém webu již nemá, zbyly na něm jen kontaktní údaje a informace, že se internetová stránka připravuje. Z důvodu úspor, k čemuž přispěla pandemie, se v posledních měsících loňského roku sloučily do jedné firmy CK China Tours a Adventura. CK China Tours byla do té doby dceřinou společností CK Adventura.

MMR pro cestovní kanceláře připravilo ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou program podpory pro získání pojištění proti úpadku. V rámci titulu Záruka CK státní banka poskytovala od začátku roku záruku až do 75 procent požadované spoluúčasti cestovky do limitu 30 procent z pojistného plnění, nejvýše ale osm milionů korun. Banka vyřídila žádosti 133 kanceláří za 200 milionů korun. Zdroje se ale před avizovaným ukončením příjmu žádostí vyčerpaly a nyní ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) jedná s ministerstvem průmyslu a obchodu a dalšími partnery o možnosti pokračování programu. „Klíčové je najít zdroj financování,“ uvedl minulý týden.

Vinařství, které staví developer Soural

Miliardář Soural posiluje v cestovním ruchu a staví vinařství za 330 milionů

Trigema Marcela Sourala posiluje svoji pozici v segmentu cestovního ruchu. Spustila stavbu vlastního vinařství ve Veselí nad Moravou. Projekt za 330 milionů má být hotov do dvou let.

Přečíst článek

Martin Feč

Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme

Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Stanislav Bartoška

Jak ušetřit na letenkách? Nejlevnější jsou v úterý a ve středu, říká šéf nové cestovky

Přečíst článek
Mostar

Neobjevený klenot Balkánu. Bosna chce ukázat, že není jen pro dobrodruhy

Přečíst článek
Cestovní kancelář Čedok loni meziročně více než zdvojnásobila tržby na přibližně pět miliard korun.

Čedok hlásí nejúspěšnější rok své existence. S pěti miliardami tržeb za 2022 má našlápnuto na ještě více

Přečíst článek
Doporučujeme