Lukáš Kovanda: Voda k jídlu gratis ve volební kampani? Může zdražit meníčka, přitom už je schválená

Kohoutkovou vodu v restauracích zdarma již fakticky schválila současná vláda. Politici, jež ji žádají v kampani, se vlamují do otevřených dveří.
Tuzemští politici, kteří nyní před volbami v rámci kampaně žádají kohoutkovou vodu v restauracích zdarma, se vlamují do otevřených dveří.
Současná vláda už dané nařízení schválila loni na úrovni Evropské unie, a to v rámci legislativního balíku Nařízení o obalech a obalových materiálech.
Balík začne postupně v příštích letech. Například roku 2027 by Evropská komise na základě téže legislativy, nynější českou vládou tedy schválené, měla zřídit Evropské středisko pro sledování opětovného použití. A vytáhne do boje i třeba právě proti plastovým lahvím na vodu, jež zhusta využívají restaurace. Stejný legislativní balík ovšem – například – zakáže také použití malých lahviček na šampony či mýdlo v hotelích apod.
A české ministerstvo životního prostředí v souvislosti s danou legislativou letos uvedlo, že „na vodě, kterou zákazník dostane v karafě, by restaurace neměla vydělávat“. Je tedy zřejmé, že na to budou tlačit jak úřady eurounijní, tak české.
České gastronomické provozy tak budou muset zhusta změnit svoji cenotvorbu. Protože marže, kterou mají z prodeje vody, jim umožňuje například dotovat „polední meníčka“. Ta by tak s příchodem přikázané vody zdarma mohla výrazněji zdražit.
Průměrná cena poledního meníčka rostla i v letošním roce. Meziroční srovnání vykazuje v průměru změnu ve výši téměř šest korun. Tak vyplývá z analýzy obědového serveru menicka.cz. Ten ve svém bilancování zohlednil svou databázi - téměř šesti tisíc gastronomických provozoven napříč Českou republikou.
Restaurace dál zdražují obědy. Sto padesát korun je již běžná cena
Zprávy z firem
Obědové meníčko v první polovině června podle analýzy společnosti Sodexo Benefity stálo v průměru 163 korun. To je o 28 korun více než v roce 2020. Od začátku roku cena obědů roste každý měsíc o korunu až dvě. Nejvíce za obědy platí lidé v Praze, a to 190 korun. Naopak nejlevněji, průměrně za 147 korun, se najedí v podnicích v Karlovarském kraji.
Polední meníčko pod dvě stovky? V Praze už se nahledáte
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.