Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Pandemie mění pohled na města. Ukázala jejich zranitelnost

Pandemie mění pohled na města. Ukázala jejich zranitelnost
Petra Nehasilová

Všechno potřebné ke kvalitnímu životu do deseti minut od domova. Urbanistická idea se díky pandemii stává realitou v jihokorejském Soulu.

Reklama

Idea takzvaného patnáctiminutového světa, tedy města, kde se všechna pro kvalitní život nezbytná infrastruktura nachází čtvrt hodiny od místa bydliště, se kvůli pandemii dostala do popředí zájmu urbanistů na celém světě. A architektonicko-urbanistický tým UNStudio z Nizozemí jde v rámci Projektu H1 ještě dál. Do jihokorejského Soulu navrhl moderní čtvrť s osmi obytnými budovami, kancelářemi a školními prostory s dostupností do deseti minut. A nová lokalita počítá i s prostory pro volnočasové využití nebo hydroponickými zahradami.

Iniciátorem proměny brownfieldu na severozápadě jihokorejské metropole je developerská společnost Hyundai Development Company spadající pod stejnojmennou automobilku. O to překvapivější pak je oznámení, že plánovaná čtvrť bude bez aut.

Okolí stanice Metra D

Urbanismus kolem stanice Olbrachtova navrhnou nizozemští architekti

Urbanismus u stanice metra D Olbrachtova navrhnou architekti nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, jejichž projekt vzešel z mezinárodní architektonické soutěže.

Přečíst článek

Jak pandemie změnila města?

„Čtvrť jsme koncipovali jako nahuštěnou urbánní strukturu, která zahrnuje širokou škálu funkcí – rezidenční, odpočinkovou i administrativní. Obyvatelům by tak měla ušetřit čas strávený cestováním do jiných částí města,“ uvedl mluvčí nizozemské studia UNStudio Ben van Berkel. Ambiciózní projekt má podle něj podporu, kdy ale získá oficiální povolení, zatím neuvedl.

Reklama

Potřebná energie bude generována na místě díky solárním panelům. Ekologicky se bude nakládat i s vodou, jejíž spotřebu bude snižovat například systém na zachycování dešťové vody.

S konceptem 15minutového města poprvé přišel francouzskou-kolumbijský urbanista Carlos Moreno v roce 2016. „Pandemie odhalila zranitelnost velkých měst a také potřebu radikálního přehodnocení při plánování jejich podoby,“ konstatoval Moreno.

Víno jako investice.

Burgundské, šampaňské, skotská whisky. Investiční alkohol poráží inflaci

Nejdražší sbírku skotské whisky Macallan Red, která je nyní v Česku, si pořídil fond kvalifikovaných investorů Wine Management. Hodnota tří lahví alkoholu staršího sedmdesáti let je šest milionů korun.

Přečíst článek

Pandemie odkryla slabost měst

Urbanistický pojem se do povědomí laické veřejnosti dostal nedávno díky starostce Paříže Anne Hidalgové, která ve své předvolební kampani naznačila, že metropole Francie by měla stát „ville du quart d'heure“, tedy „čtvrthodinovým městem“.

Koncept má ale i řadu kritiků, kteří říkají, že přinese nežádoucí gentrifikaci a že se plánovaná čtvrť stane kvůli vysokým cenám bytů nedostupnou pro nízkopříjmové vrstvy obyvatelstva.

Nic to ale nemění na tom, že koncept 15minutového měst nabývá na popularitě i kvůli pandemii, která přinesla změnu životního stylu ve městech po celém světě. Do plánování měst začali urbanisté promítat i to, že lidé stále častěji využívají home office nebo že před veřejnou dopravou dávají přednost chůzi.

Hamé, paštiky, Májka, potraviny, výroba
video

K vlně zdražování potravin se od ledna přidá i Orkla s Hamé

K trendu zdražování své produkce se k největším tuzemským výrobcům potravin v čele s Agrofertem či Madetou přidá i skupina Orkla včetně značek spadajících pod dřívější společnosti Hamé a Vitana. Učiní tak od ledna. „Cenové úpravy se budou lišit podle jednotlivých produktových kategorií,“ řekl serveru newstream.cz mluvčí Orkly Milan Linka. „Důvodem je bezprecedentní nárůst cen potravinářských komodit, obalových materiálů, nákladů na dopravu, logistiku, energie a dalších nákladů na lokální výrobu,“ dodal.

Přečíst článek

Inflace, ilustrační foto

Čechy děsí drahota jako nikdy dříve. A vyhlídky nejsou vůbec růžové

Obavy Čechů z inflace jsou nejvyšší v historii. Potvrzují to listopadové výsledky každoměsíčního šetření ekonomické nálady obyvatelstva i firem, které provádí Český statistický úřad (ČSÚ). Náladu Čechům nezlepšuje ani další vlna covidu či krachy firem typu Bohemia Energy.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Ondřej Boháč, šéf IPRu a Petr Hlaváček, náměstek primátora

Šéf pražských plánovačů: Stavební zákon přinesl jen elektronizaci, nikoli digitalizaci

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme