K vlně zdražování potravin se od ledna přidá i Orkla s Hamé
K trendu zdražování své produkce se k největším tuzemským výrobcům potravin v čele s Agrofertem či Madetou přidá i skupina Orkla včetně značek spadajících pod dřívější společnosti Hamé a Vitana. Učiní tak od ledna. „Cenové úpravy se budou lišit podle jednotlivých produktových kategorií,“ řekl serveru newstream.cz mluvčí Orkly Milan Linka. „Důvodem je bezprecedentní nárůst cen potravinářských komodit, obalových materiálů, nákladů na dopravu, logistiku, energie a dalších nákladů na lokální výrobu,“ dodal.
Na českém trhu prodává Orkla tisíce výrobků, jen Hamé jich mívalo na seznamu asi 1700. „Nová cenová úprava vychází z našeho maximálního úsilí co nejvíce eliminovat cenové tlaky prostřednictvím vyjednávání s dodavateli a průběžnou optimalizací procesů ve výrobě,“ řekl Linka. „Nicméně nárůsty cen vstupních nákladů dosahují úrovně, kterou nelze těmito aktivitami plně pokrýt,“ dodal. Jejich promítnutí do cen pro spotřebitele bude také záviset na cenových strategiích jednotlivých obchodníků.
Průměrné ceny másla, eidamu, mouky či cukru byly na začátku listopadu podle dat Českého statistického úřadu nejvyšší od ledna 2019, kdy statistici data v aktuální podobě zveřejňují. Ke zvyšování cen dochází nejen v Česku, ale i v celé Evropě a ve světě. Podle dat OSN a její Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) v říjnu stouply světové ceny potravin třetí měsíc za sebou a jejich index se vyšplhal na 133,2 bodu, tedy na desetileté maximum.
Do gastronomické sítě Together přibyl před třemi týdny další podnik. „Optikou aktuální situace se další restaurace jeví jako šílenství, to uznávám,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz spolumajitel sítě David Petřík. Sektor gastronomie podle něj ještě čekají velké turbulence. V Together se proto víc zaměří na projekt „cloudové kuchyně” Wevar.
Petřík z Together: Gastro scénu čekají velké turbulence. My věříme onlinu
Money
„Rostou ceny energií, ceny obalových materiálů, vstupních surovin, pohonných hmot i pracovní síly,“ uvedla již dříve mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová. „Všechny tyto skutečnosti se musí projevit i v cenách potravin. Každé navýšení vstupů hlavně v této době je velice nepříjemné a komplikuje další podnikání,“ dodává.
Zdražování od ledna už ohlásila řada tuzemských potravinářských firem v čele s jedničkou na trhu Agrofertem, který prostřednictvím svěřenských fondů vlastní premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). „Ceny energií, paliv, obalů, ale i surovin dramaticky rostou a zdražování v potravinářství je tak nevyhnutelné. Aktuálně o tom jednáme s našimi obchodními partnery,“ řekla před týdnem serveru newstream.cz nová mluvčí Agrofertu Adéla Čabayová.
Zisk společnosti Bidfood Czech Republic za finanční rok končící v červnu klesl meziročně o 65 procent na 393,6 milionu korun. Tržby výrobce mimo jiné nanuků Mrož klesly o 11,3 procenta na 10,8 miliardy korun. Zhoršení hospodaření je důsledkem koronavirové pandemie, respektive uzavření restaurací. Prodeje do gastronomie se totiž podílí většinově na tržbách firmy, uvádí její výroční zpráva.
Potravinářskému gigantu Bidfood v Česku klesl zisk na třetinu. Kvůli covidu
Zprávy z firem
„Konkrétní zdražení se pak odvíjí od náročnosti výroby daného oboru. Očekáváme cenový narůst napříč naší potravinářskou divizí v rozmezí devět až patnáct procent podle odvětví,“ dodala Čabayová.
O deset procent vyšší ceny chystá i mlékárenská jednička v Česku Madeta. Ještě před měsícem přitom předpokládala, že nárůst bude pouze o dvě až tři procenta. „Všechny vstupy neustále zdražují, energie, nafta, obal. Prostě všechno. A my nemůžeme prodávat pod cenou,” řekl majitel a šéf Madety Milan Teplý.
Do deseti procent zvedne ceny i Choceňská mlékárna, celosvětově včetně Česka podraží produkce Danone, i když zatím neuvedlo o kolik. Zhruba o desetinu zvýší ceny i společnosti Maso uzeniny Polička a Maso uzeniny Písek, a to ze stejných důvodů jako firmy výše.
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.