Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

K vlně zdražování potravin se od ledna přidá i Orkla s Hamé

Dušan Kütner

K trendu zdražování své produkce se k největším tuzemským výrobcům potravin v čele s Agrofertem či Madetou přidá i skupina Orkla včetně značek spadajících pod dřívější společnosti Hamé a Vitana. Učiní tak od ledna. „Cenové úpravy se budou lišit podle jednotlivých produktových kategorií,“ řekl serveru newstream.cz mluvčí Orkly Milan Linka. „Důvodem je bezprecedentní nárůst cen potravinářských komodit, obalových materiálů, nákladů na dopravu, logistiku, energie a dalších nákladů na lokální výrobu,“ dodal.

Reklama

Na českém trhu prodává Orkla tisíce výrobků, jen Hamé jich mívalo na seznamu asi 1700. „Nová cenová úprava vychází z našeho maximálního úsilí co nejvíce eliminovat cenové tlaky prostřednictvím vyjednávání s dodavateli a průběžnou optimalizací procesů ve výrobě,“ řekl Linka. „Nicméně nárůsty cen vstupních nákladů dosahují úrovně, kterou nelze těmito aktivitami plně pokrýt,“ dodal. Jejich promítnutí do cen pro spotřebitele bude také záviset na cenových strategiích jednotlivých obchodníků.

Průměrné ceny másla, eidamu, mouky či cukru byly na začátku listopadu podle dat Českého statistického úřadu nejvyšší od ledna 2019, kdy statistici data v aktuální podobě zveřejňují. Ke zvyšování cen dochází nejen v Česku, ale i v celé Evropě a ve světě. Podle dat OSN a její Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) v říjnu stouply světové ceny potravin třetí měsíc za sebou a jejich index se vyšplhal na 133,2 bodu, tedy na desetileté maximum

David Petřík

Petřík z Together: Gastro scénu čekají velké turbulence. My věříme onlinu

Do gastronomické sítě Together přibyl před třemi týdny další podnik. „Optikou aktuální situace se další restaurace jeví jako šílenství, to uznávám,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz spolumajitel sítě David Petřík. Sektor gastronomie podle něj ještě čekají velké turbulence. V Together se proto víc zaměří na projekt „cloudové kuchyně” Wevar.

Přečíst článek

Rostou ceny energií, ceny obalových materiálů, vstupních surovin, pohonných hmot i pracovní síly,“ uvedla již dříve mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová. „Všechny tyto skutečnosti se musí projevit i v cenách potravin. Každé navýšení vstupů hlavně v této době je velice nepříjemné a komplikuje další podnikání,“ dodává.

Reklama

Zdražování od ledna už ohlásila řada tuzemských potravinářských firem v čele s jedničkou na trhu Agrofertem, který prostřednictvím svěřenských fondů vlastní premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). „Ceny energií, paliv, obalů, ale i surovin dramaticky rostou a zdražování v potravinářství je tak nevyhnutelné. Aktuálně o tom jednáme s našimi obchodními partnery,“ řekla před týdnem serveru newstream.cz nová mluvčí Agrofertu Adéla Čabayová.

Bidfood je mimo jiné výrobcem sladké pochoutky - nanuků Mrož

Potravinářskému gigantu Bidfood v Česku klesl zisk na třetinu. Kvůli covidu

Zisk společnosti Bidfood Czech Republic za finanční rok končící v červnu klesl meziročně o 65 procent na 393,6 milionu korun. Tržby výrobce mimo jiné nanuků Mrož klesly o 11,3 procenta na 10,8 miliardy korun. Zhoršení hospodaření je důsledkem koronavirové pandemie, respektive uzavření restaurací. Prodeje do gastronomie se totiž podílí většinově na tržbách firmy, uvádí její výroční zpráva.

Přečíst článek

„Konkrétní zdražení se pak odvíjí od náročnosti výroby daného oboru. Očekáváme cenový narůst napříč naší potravinářskou divizí v rozmezí devět až patnáct procent podle odvětví,“ dodala Čabayová.

O deset procent vyšší ceny chystá i mlékárenská jednička v Česku Madeta. Ještě před měsícem přitom předpokládala, že nárůst bude pouze o dvě až tři procenta. „Všechny vstupy neustále zdražují, energie, nafta, obal. Prostě všechno. A my nemůžeme prodávat pod cenou,” řekl majitel a šéf Madety Milan Teplý. 

Do deseti procent zvedne ceny i Choceňská mlékárna, celosvětově včetně Česka podraží produkce Danone, i když zatím neuvedlo o kolik. Zhruba o desetinu zvýší ceny i společnosti Maso uzeniny Polička a Maso uzeniny Písek, a to ze stejných důvodů jako firmy výše.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Potraviny v Česku opět zdraží

Potraviny v Česku opět zdraží. Zářijová inflace zaskočila ČNB i většinu ekonomů

Přečíst článek
Dovolená v Česku

Dalibor Martínek: Klobása za 130, pivo za 65. Češi se rádi nechají odrbat, mají dobrou náladu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme