K vlně zdražování potravin se od ledna přidá i Orkla s Hamé
K trendu zdražování své produkce se k největším tuzemským výrobcům potravin v čele s Agrofertem či Madetou přidá i skupina Orkla včetně značek spadajících pod dřívější společnosti Hamé a Vitana. Učiní tak od ledna. „Cenové úpravy se budou lišit podle jednotlivých produktových kategorií,“ řekl serveru newstream.cz mluvčí Orkly Milan Linka. „Důvodem je bezprecedentní nárůst cen potravinářských komodit, obalových materiálů, nákladů na dopravu, logistiku, energie a dalších nákladů na lokální výrobu,“ dodal.
Na českém trhu prodává Orkla tisíce výrobků, jen Hamé jich mívalo na seznamu asi 1700. „Nová cenová úprava vychází z našeho maximálního úsilí co nejvíce eliminovat cenové tlaky prostřednictvím vyjednávání s dodavateli a průběžnou optimalizací procesů ve výrobě,“ řekl Linka. „Nicméně nárůsty cen vstupních nákladů dosahují úrovně, kterou nelze těmito aktivitami plně pokrýt,“ dodal. Jejich promítnutí do cen pro spotřebitele bude také záviset na cenových strategiích jednotlivých obchodníků.
Průměrné ceny másla, eidamu, mouky či cukru byly na začátku listopadu podle dat Českého statistického úřadu nejvyšší od ledna 2019, kdy statistici data v aktuální podobě zveřejňují. Ke zvyšování cen dochází nejen v Česku, ale i v celé Evropě a ve světě. Podle dat OSN a její Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) v říjnu stouply světové ceny potravin třetí měsíc za sebou a jejich index se vyšplhal na 133,2 bodu, tedy na desetileté maximum.
Do gastronomické sítě Together přibyl před třemi týdny další podnik. „Optikou aktuální situace se další restaurace jeví jako šílenství, to uznávám,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz spolumajitel sítě David Petřík. Sektor gastronomie podle něj ještě čekají velké turbulence. V Together se proto víc zaměří na projekt „cloudové kuchyně” Wevar.
	Petřík z Together: Gastro scénu čekají velké turbulence. My věříme onlinu
		Money
		
„Rostou ceny energií, ceny obalových materiálů, vstupních surovin, pohonných hmot i pracovní síly,“ uvedla již dříve mluvčí Potravinářské komory Helena Kavanová. „Všechny tyto skutečnosti se musí projevit i v cenách potravin. Každé navýšení vstupů hlavně v této době je velice nepříjemné a komplikuje další podnikání,“ dodává.
Zdražování od ledna už ohlásila řada tuzemských potravinářských firem v čele s jedničkou na trhu Agrofertem, který prostřednictvím svěřenských fondů vlastní premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). „Ceny energií, paliv, obalů, ale i surovin dramaticky rostou a zdražování v potravinářství je tak nevyhnutelné. Aktuálně o tom jednáme s našimi obchodními partnery,“ řekla před týdnem serveru newstream.cz nová mluvčí Agrofertu Adéla Čabayová.
Zisk společnosti Bidfood Czech Republic za finanční rok končící v červnu klesl meziročně o 65 procent na 393,6 milionu korun. Tržby výrobce mimo jiné nanuků Mrož klesly o 11,3 procenta na 10,8 miliardy korun. Zhoršení hospodaření je důsledkem koronavirové pandemie, respektive uzavření restaurací. Prodeje do gastronomie se totiž podílí většinově na tržbách firmy, uvádí její výroční zpráva. 
	Potravinářskému gigantu Bidfood v Česku klesl zisk na třetinu. Kvůli covidu
		Zprávy z firem
		
„Konkrétní zdražení se pak odvíjí od náročnosti výroby daného oboru. Očekáváme cenový narůst napříč naší potravinářskou divizí v rozmezí devět až patnáct procent podle odvětví,“ dodala Čabayová.
O deset procent vyšší ceny chystá i mlékárenská jednička v Česku Madeta. Ještě před měsícem přitom předpokládala, že nárůst bude pouze o dvě až tři procenta. „Všechny vstupy neustále zdražují, energie, nafta, obal. Prostě všechno. A my nemůžeme prodávat pod cenou,” řekl majitel a šéf Madety Milan Teplý.
Do deseti procent zvedne ceny i Choceňská mlékárna, celosvětově včetně Česka podraží produkce Danone, i když zatím neuvedlo o kolik. Zhruba o desetinu zvýší ceny i společnosti Maso uzeniny Polička a Maso uzeniny Písek, a to ze stejných důvodů jako firmy výše.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.