Česko bez pobídek ztrácí lesk pro zahraniční filmaře. Sezóna jako loni se už nezopakuje

Český audiovizuální průmysl dosáhl v roce 2021 rekordního obratu téměř 12 miliard korun. Dosud nejlepším rokem byl rok 2019 s obratem necelých 9,6 miliardy, uvedla Asociace producentů v audiovizi (APA). Zastavené filmové pobídky, ale situaci zásadně zvrátí.
Audiovizuální průmysl v ČR se ale podle producentů řítí do propasti a APA propad v budoucích letech odhaduje až na úroveň roku 2010. Tehdy činil obrat audiovize 3,58 miliardy korun. Důvodem jsou podle asociace zastavené filmové pobídky.
Obrat zahraničních projektů v roce 2021 tvořil 8,73 miliardy korun, tedy 70 procent celkového obratu audiovizuálního průmyslu. Obrat z výroby reklamy pak loni činil 1,86 miliardy korun a z českého filmu 1,26 miliardy korun.
Loňský rekord je obratem českých společností sdružených v APA, kde je více než 100 producentských a produkčních firem. Pozastavení pobídek přinese podle asociace razantní odliv zahraničních projektů v druhé polovině letošního roku a zejména pak v letech 2023 až 2024.
První série oceňovaného seriálu podle knih Isaaca Asimova se natáčela v Irsku. Nyní se štáb přesune do Prahy a dalších lokací v České republice. Průměrný rozpočet na epizodu byl 4,5 milionu dolarů, tedy více než 100 milionů korun.
Další velký projekt v Praze. Apple tu natáčí miliardový seriál Nadace
Enjoy
Fantasy seriál Kolo času podle stejnojmenné knižní ságy se stal historicky největším filmovým projektem u nás. Amazon tu natáčel 163 dní a utratil kolem dvou miliard korun.
Amazon se vrátí do Česka. Natočí tu i druhou řadu Kola času
Enjoy
Na pobídky jde z rozpočtu 800 milionů korun ročně. Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) chtěl navýšení o 500 milionů, nakonec musel souhlasit "jen" s 300 miliony korun navíc pro filmaře.
Pobídky fungují, světové štáby tu točí jako před pandemií. Dostanou víc peněz
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.