Ze San Franciska utíkají obyvatelé i maloobchodníci

Kdysi si „město lásky“ oblíbilo hippies, později pak technologické firmy. Dnes kvůli narůstající kriminalitě a všudypřítomným narkomanům z města odcházejí lidé i firmy.
Lidé odcházejí
Jeho technologickým firmám se stále daří, je finančním centrem pro celou Kalifornii, jejíž ekonomika je pátá největší na celém světě. Poblíž také sídlí jedny z největších firem světa. Zdá se, že život v San Francisku by měl být idylický, ale pravda by nemohla být idylce více vzdálena.
Oblast sanfranciského zálivu opouštějí obyvatelé, firmy, velké značky zavírají své obchody. Od roku 2020 San Franciscu ubylo 7,5 procenta, tedy 65 tisíc obyvatel. Z celé oblasti sanfranciského zálivu se za stejné období odstěhovalo na čtvrt milionu lidí.
Obchody zavírají
V centru San Franciska se natolik zhoršila bezpečností situace, že nadnárodní řetězce zde zavírají své pobočky. Minulý týden oznámil luxusní obchodní dům Nordstrom, že svoji filiálku v centru kalifornského města zavře letos v létě, kdy mu skončí nájemní smlouva v obchodním době Westfield. „Odchod Nordstromu podtrhává úpadek centra San Franciska,“ uvedl mluvčí obchodního centra Westfield pro KGO-TV. Mnoho maloobchodníků prý opouští centrum v obavě o bezpečnost.
Nejde zdaleka o první odchod známé firmy. Své obchody zde již zavřela řada světových značek. Luxusní obchod s potravinami Whole Foods, který otevřel teprve před rokem, svoji prodejnu v centru San Franciska také dočasně uzavřel s odkazem na bezpečnost zaměstnanců, kteří za rok museli téměř šestsetkrát volat na linku 911.
Zaměstnanci obchodu s jídlem se potýkali s návštěvami zákazníků s mačetami, noži či střelnými zbraněmi, jiní jim na toaletách zemřeli na předávkování. Mnoho maloobchodníků opouštějících centrum mluví o bezpečnosti. Úpadek centra San Franciska je zapříčiněn především všudypřítomnými narkomany závislými na fentanylu.
Kanceláře zejí prázdnotou
Úbytek obyvatel, a především více práce z domova, ve které místní technologické firmy patří ke světovým lídrům, se tvrdě podepsela na kancelářském trhu v San Francisku. To nyní vede světové žebříčky v objemu neobsazených kanceláří. „Neobsazenost se vyšplhala na astronomických 30 procent, což nebylo ani v krizi 2008-09,” uvedl v rozhovoru pro Newstream.cz Boris Tomčiak ze společnosti Finlord.
Před coronavirovou pandemií platila sanfranciská ulice California, která proti samotné centrum města, za místo, kde stojí jedny z nejhodnotnějších komerčních nemovitostí, ale časy se mění. Dvaadvacetipatrová budova s číslem popisným 350 měla ještě v roce 2019 hodnotu 300 milionů dolarů (zhruba 6,4 miliardy korun). Dnes je téměř bez nájemníků a analytici očekávají, že se prodávající může těšit maximálně na 60 milionů dolarů.
Nejen podle konzervativců mohou za to, že ze San Franciska se stává životu nebezpečné ghetto, městští politici. Městu již nějakou dobu vládnou extrémně levicoví demokraté, kterým jde více o sledování politické doktríny než o zajištění bezpečných ulic a vyvezených odpadků, píše britský deník Daily Telegraph.
Starostka London Breedová se brání a poukazuje na dodatečné finanční prostředky, které pomohla získat pro policejní oddělení v San Franciscu, a říká, že veřejná bezpečnost je jednou z jejích hlavních starostí.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.