Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Trh s luxusním zbožím letos poroste nejpomaleji od pandemie. Brzdí ho Čína

Louis Vuitton
iStock
 ČTK

Celosvětový prodej luxusního zboží pro osobní potřeby, jako jsou oděvy, doplňky a kosmetické výrobky, v letošním roce čeká spíše stagnace. Při konstantních směnných kurzech by mohl vykázat růst, který ale meziročně nepřekročí čtyři procenta. To bude nejslabší výkon od roku 2020, tedy od začátku pandemie. Za letošní slabý růst bude zodpovědná hlavně Čína, kde se nejbohatší lidé vyhýbají okázalému předvádění. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila společnost Bain & Company.

Náznaky oživení se objevily ve Spojených státech, kde táhnou růst hlavně bohatší zákazníci. Mladší a méně majetní lidé nákupy nadále odkládají. V Evropě a Japonsku podporuje prodej luxusního zboží návrat zahraničních zákazníků.

Zpomalení růstu poptávky po luxusním zboží je nejvýraznější v Číně, kde ekonomická nejistota doléhá na střední třídu. Ty, kteří si luxus stále mohou dovolit, pak nejistota nutí k opatrnosti, aby nebyli příliš okázalí. V prostředí nezaměstnanosti, sociální a ekonomické krize totiž bohatší Číňané, kteří začali znovu cestovat, utrácejí mimo svou vlast.

Stud z luxusu

„Poprvé v historii máme v Číně takzvaný stud z luxusu,“ uvedla partnerka firmy Bain Federica Levatová. Trh je podle ní teď ve fázi stagnace.

Zpráva posílí obavy investorů, že se poptávka po luxusním zboží v Číně neodrazí ode dna. Tyto obavy v posledním roce způsobily pokles cen akcií firem LVMH a Kering, vlastníka značky Gucci, upozornila agentura Reuters. Zpráva ale také podpoří očekávání, že značkám na horním konci trhu, jako je Hermés, se bude za současných podmínek dařit lépe.

Místo toho, aby se zákazníci hrnuli do nákupních center, domlouvají si soukromé schůzky a volí spíše nenápadnou a diskrétní módu než viditelně okázalé zboží, uvedla rovněž Levatová. Předpověděla nicméně, že tento trend, který úzce souvisí se specifickou ekonomickou situací, nemusí trvat dlouho.

Jasmín používaný v luxusních parfémech sbíraly v Egyptě i pětileté děti

L'Oréal řeší problém. Jeho luxusní parfémy mají napojení na dětskou práci, zjistila BBC

Některé ingredience v parfémech dvou luxusních značek sbíraly děti, odhalilo vyšetřování britské stanice BBC. Konkrétně se jedná o jasmín, který loni v létě používaly značky Lancôme a Aerin Beauty.

Přečíst článek

Značkové boty Golden Goose

Italské luxusní tenisky jdou na burzu. Firma chce získat čtrnáct miliard

Golden Goose, módní značka na první pohled rozpoznatelná díky dominantní hvězdě, vznikla v Benátkách roku 2000. Nyní připravuje první akciový úpis. Ze vstupu na burzu chce majitel značky Golden Goose Group, investiční skupina Permira, získat 600 milionů dolarů. 

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Vlastník Gucci opět s nepříznivými výsledky: Naznačil další těžký rok pro luxusní sektor

Přečíst článek
Doporučujeme