Tradice zatím drží. Sklárna v Květné spustila ruční výrobu skla pod novým majitelem

Sklárna v Květné, která je součástí obce Strání na Uherskohradišťsku, slavnostně spustila ruční výrobu skla pod novým majitelem. Bývalý vlastník ji kvůli vysokým cenám energií plánoval zastavit a propustit většinu zaměstnanců. Díky změně majetkové struktury se tak nestalo. Do práce dnes nastoupilo 56 z 82 lidí, kteří koncem loňského roku dostali výpovědi, řekl generální ředitel sklárny Marek Mikláš.
Novým majoritním vlastníkem podniku se před několika dny stal český průmyslový a realitní holding AF Group. Částečný podíl ve sklárně má nově i společnost MHS Partners. Dosud sklárnu vlastnila firma Cerva Bohemia. „S novým majitelem se mění to, že se nám otevírají další dveře, nové možnosti, nová výroba k novým trhům. A budeme pokračovat a zlepšovat naši výrobu do budoucna,” uvedl Mikláš.
Vedení sklárny podle něj nyní usiluje o dodávky energií za příznivějších podmínek, než tomu bylo v minulých letech. „Jednáme s distributory a s dodavateli plynu a energie a snažíme se vyjednat lepší cenu pro tento rok a hlavně pro příští roky. Distributoři jsou nakloněni tomu, že s tím něco uděláme, že nám pomůžou,” řekl generální ředitel.
Přibližně 90 procent výrobků sklárny směřuje do zahraničí. Podnik je vyváží do desítek zemí světa. Sklo dodává na trh pod značkou Květná 1794. O odběratele sklárna v období nejistoty nepřišla. „Naši zákazníci nás víceméně ještě víc podporovali tím, že posílali další a další zakázky, i když si byli jistí, že to nemáme šanci ani zvládnout vyrobit do toho konce," řekl Mikláš.
Sklárna v Květné, která je součástí obce Strání na Uherskohradišťsku, ukončí příští rok v lednu téměř po 230 letech výrobu ručního skla. Propustí 81 z 87 současných zaměstnanců. Důvodem je nárůst cen energií v minulých letech, kvůli kterému podnik orientovaný na vývoz ztrácí na trhu konkurenceschopnost, řekl ředitel sklárny Marek Mikláš.
Sklárna v Květné končí s produkcí ručního skla. Definitivně zavře, nebo přejde na automatizovanou výrobu
Zprávy z firem
Několikátá změna majitele
Skláři dnes ve sklářské huti vyráběli skleničky určené na export do Rakouska, Německa a Jižní Koreje. Pracovali i na džbánech, které podnik plánuje prodat prostřednictvím svého e-shopu. Tvarování stopek sklenic na víno ráno zaměstnávalo Josefa Starobu, který ve sklářství pracuje 32 let. „Je výborné, že jsme tu zůstali a nemusíme nikam dojíždět za prací. Další sklárny jsou dost daleko,” řekl Staroba.
Radost z udržení místa měla i pracovnice hladinové brusírny Lenka Vintrová, a to přesto, že se jí v mezidobí podařilo najít jiné zaměstnání. „Člověk je rád, že to tady pokračuje, takže jsem tu práci odvolala a zůstala jsem tady. Je to srdíčková záležitost, dělám tady od vyučení,” uvedla Vintrová. Ve sklárně pracuje od roku 1989. Dnes se věnovala sámování, tedy úpravě hran skleniček.
Historie sklárny v Květné sahá do roku 1794, je jednou z nejdéle fungujících skláren v České republice. Založil ji kníže Alois I. z Lichtenštejna. V polovině 19. století sklárnu koupil podnikatel Emanuel Zahn a rozšířil původní výrobu tabulkového skla o výrobu skla nápojového a dekoračního. Sklárna zachovala výrobu i v první polovině 20. století a po zestátnění byla jedním ze závodů národního podniku Moravské sklárny v Květné. Po roce 1989 majitele změnila několikrát.
Růžové džbány s ananasovým vzorem od sklářské společnosti Klimchi z Kamenického Šenova na Českolipsku si zahrály v novém americkém filmu Barbie. Nejde přitom o produkt vyrobený přímo pro film, zdejší sklárna vyrábí džbány už několik let v různých barvách. Zájem o růžové džbány Hobnail ale poté, co se objevily ve filmu, výrazně vzrostl, řekl majitel značky Lukáš Klimčák, který svou firmu založil v roce 2019.
České sklo si zahrálo ve velkofilmu Barbie
Enjoy
Logo českého designu je možné postavit na tom, že v Česku designové produkty také vyrábíme a vyvíjíme. Podnikatel Martin Wichterle, který kromě strojírenské firmy Wikov vlastní sklárny Bomma a Rückl, v rozhovoru pro magazín Moderní ekonomická diplomacie zdůrazňuje, že „česká laboratoř designu je skutečně unikátní“.
No name výroba v Číně už nikoho moc nezajímá, říká podnikatel Wichterle
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.