Těžkopádná jízda. Zisk Mercedesu spadl na polovinu

Výrobce luxusních vozů z poklesu viní slábnoucí čínský automobilový trh.
Zisk německého výrobce luxusních aut Mercedes-Benz před úroky a zdaněním klesl meziročně o 48 procent na 2,52 miliardy eur (63,6 miliardy korun). Mohl za to hlavně slabý výkon na důležitém čínském trhu. Uvedla to automobilka v dnešním prohlášení.
Tržby ve třetím čtvrtletí klesly o 6,7 procenta na 34,5 miliardy eur. Čistý zisk se snížil o 53,8 procenta na 1,72 miliardy eur.
Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu. Na svých internetových stránkách to napsal britský ekonomický list Financial Times (FT).
FT: Evropský autoprůmysl zabředl hluboko v problémech
Money
V reakci na výsledky automobilka uvedla, že bude muset urychlit snižování nákladů. Žádné další podrobnosti však k tomu zatím neposkytla. Mercedes v roce 2020 spustil plán, jehož cílem je srazit náklady v rozmezí let 2019 a 2025 o 20 procent. Podle finančního ředitele se zatím podařilo snížit náklady o 15 až 16 procent.
V hlavní divizi osobních automobilů provozní zisk klesl o 63,8 procenta na 1,2 miliardy eur. Tržby se snížily o 5,6 procenta na 25,6 miliardy eur. Provozní zisková marže v divizi se propadla na 4,7 procenta z loňských 12,4 procenta. Celkem prodal Mercedes ve čtvrtletí 503 573 vozů, což je o 1,4 procenta méně než před rokem. V divizi dodávek provozní zisk klesl o 13,6 procenta na 618 milionů eur a tržby o 5,7 procenta na 4,66 miliardy eur.
Číňané omezují nákup luxusního zboží
Výrobce luxusních vozů ve třetím čtvrtletí dvakrát snížil celoroční plán ziskové marže. Připojil se také k rostoucímu počtu evropských automobilek, které z poklesu zisků a marží viní slábnoucí čínský automobilový trh.
Zisk ve třetím čtvrtletí zasáhla skutečnost, že čínští spotřebitelé v oslabující ekonomice nadále omezují nákup luxusního zboží. To se podepsalo hlavně na prodeji lukrativního modelu třídy S v zemi. Navíc v Číně roste konkurence od domácích výrobců. Současně stouply náklady na modernizaci modelů, zejména novou verzi SUV třídy G, které se ale dostanou na trh v příštím čtvrtletí.
Německé automobilky by se neměly bát čínské konkurence v oblasti elektromobilů. Řekl to dnes kancléř Olaf Scholz. Upozornil přitom, že německý automobilový průmysl už se v minulosti vyrovnal s příchodem silné konkurence z Japonska i ze Severní Koreje. Informuje o tom agentura Reuters.
Čína německý autoprůmysl na kolena nedostane. Už jsme zvládli horší, vzkázal Scholz
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.