Tesla levné elektroauto nevyrobí, uvedla agentura Reuters. Opět lžou, opáčil Musk
Americká automobilka Tesla upustila od projektu levného elektromobilu. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na obeznámené zdroje. Investoři počítali s tím, že vůz dostupný masám přispěje k růstu podniku. Akcie Tesly po zveřejnění zprávy klesly o téměř pět procent, později část ztrát smazaly. Šéf Tesly Elon Musk po zveřejnění zprávy na síti X napsal, že „Reuters (znovu) lže“.
Na stejné platformě bude Tesla nadále vyvíjet samořízené taxi, uvedly zdroje. Rozhodnutí znamená opuštění dlouhodobého cíle, který Musk často charakterizoval jako hlavní cíl firmy: cenově dostupné elektromobily pro masy. Jeho první plán z roku 2006 počítal nejprve s výrobou luxusních modelů a následným využitím zisků k financování „levného rodinného vozu“.
Ještě v lednu Musk investorům řekl, že Tesla plánuje zahájit výrobu cenově dostupného modelu ve svém závodě v Texasu ve druhé polovině roku 2025. Agentura Reuters s odvoláním na zdroj loni v listopadu napsala, že automobilka plánuje ve svém německém závodě vyrábět elektromobil za 25 tisíc eur (přes 630 tisíc korun).
[[Twitter status: https://twitter.com/elonmusk/status/1776272471324606778]]
Nejlevnější současný model Tesly, sedan Model 3, se ve Spojených státech prodává za přibližně 39 tisíc dolarů (přes 910 tisíc korun), na české trhu jeho cena podle webu Tesly přesahuje jeden milion korun. Cena levného elektromobilu, který se někdy označoval jako Model 2, měla začínat na zhruba 25 tisíc dolarů.
Kdo dnes kupuje elektromobil, nekouká pouze po Tesle. Spíše naopak. Pravděpodobnost, že si Teslu v nabídce elektromobilů vybere klesá každý měsíc. Hodnota akcí od svého vrcholu ztratila už 60 procent. Začíná se impérium hroutit?
Kdysi král elektromobility, dnes chřadnoucí impérium. Konec Tesly se blíží
Trhy
Dva zdroje uvedly, že se o rozhodnutí Tesly vyřadit Model 2 dozvěděly na schůzce, které se zúčastnily desítky zaměstnanců. Jeden z nich sdělil, že se schůzka konala koncem února. Musk podle něj nakázal, že se má nadále pokračovat ve vývoji samořízeného taxi. Tyto informace potvrdil i třetí zdroj, podle nějž nové plány počítají s výrobou samořízeného taxi, ale v mnohem menších objemech, než se předpokládalo u Modelu 2.
Tesla čelí tvrdé celosvětové konkurenci čínských výrobců elektromobilů, kteří zaplavují trh automobily s cenou až 10 tisíc dolarů. Plán na samořízené taxi, jehož realizace by mohla trvat déle, představuje náročnější technickou výzvu a větší regulační riziko, napsala Reuters.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.