PPF prodá část Telecomu na Balkáně za desítky miliard. Šmejc: Jde o jeden z největších dealů PPF

V přepočtu 52 miliard korun. Tolik zaplatí společnost Emirates Telecommunication Group Company, působící pod značkou e&, za polovinu aktiv, které drží PPF Telecom v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku.
V okamžiku vypořádání transakce zaplatí e& za svůj podíl 2,15 miliardy eur, tedy zhruba 52 miliard korun. Součástí transakce nejsou společnosti O2 Czech Republic a CETIN. PPF to oznámila v tiskové zprávě.
Dohoda předpokládá navíc dodatečný smluvní bonus ve výši 350 milionů eur (8,4 miliardy korun) pro PPF, který bude vyplacený v případě překročení určitých finančních cílů během tří let po uzavření transakce. Nebudou-li tyto cíle splněny, počítá smlouva naopak s vracením části kupní ceny ve výši 75 milionů eur (1,8 miliardy korun).
„Kupní cena, která společně se smluvními bonusy může dosáhnout výše až dvou a půl miliardy eur, znamená z finančního hlediska jednu z největších transakcí, jakou kdy PPF realizovala,“ okomentoval transakci Jiří Šmejc, CEO skupiny PPF.
Rodí se významný hráč v telekomunikacích
Do nově vytvořeného partnerství nevstupují telekomunikační firmy, které PPF vlastní na území České republiky. Podle Šmejce je to dáno nejen specifickým postavením, které domácí trh v uvažování PPF zaujímá, ale i plány na vytvoření synergií (tzv. ekosystému) mezi firmami, které zde vlastní.
„Věřím, že díky know-how a zkušenostem, které v daném regionu má PPF, a díky globální síle našich partnerů můžeme společně mít oprávněné ambice na další zajímavé akvizice i synergie,“ dodal k transakci Šmejc.
PPF pod vedením Jiřího Šmejce mění strategii, nový šéf skupiny chce přenést těžiště podnikání na tradiční trhy vyspělých zemí. Rychlý odchod z Ruska, který PPF stál miliardy, a postupné stažení z asijských trhů jsou toho důkazem.
Šmejc: Úprk z Ruska PPF bolel, ale byl správný. Ztráty kompenzovala jiná teritoria
Zprávy z firem
Ve stejném duchu se vyjádřil také CEO skupiny e& Hatem Dowidar: „Spojení zkušeností a expertízy PPF Telecom Group s našimi inovačními kapacitami přispěje k posílení naší pozice v odvětví telekomunikací ve střední a východní Evropě. Jsme odhodláni dosáhnout synergií, optimalizovat a zefektivnit nákupní procesy a zdokonalit nabídku služeb zákazníkům v souladu s naší ambicí být vedoucí globální technologickou skupinou.“
Společnost zároveň oznámila, že dosavadní generální ředitel PPF Telecom Group Balesh Sharma ve funkci i po realizaci transakce setrvá.
Dohodou o partnerství mezi PPF a e& vzniká významný hráč na telekomunikačním trhu ve střední a východní Evropě. PPF společně s e& cílí na dosažení synergií v nejrůznějších oblastech, mj. v nákupu či velkoobchodních a roamingových dohodách. Partnerství umožní PPF Telecom Group využít zkušeností e& z jiných trhů a rozvinout nabídku moderních digitálních produktů, tzv. internetu věcí (IoT) a B2B služeb. To přispěje ke zlepšení nabídky zákazníkům i zákaznické zkušenosti.
Vypořádání transakce se očekává na začátku roku 2024 a podléhá schválení příslušnými regulátory. Závisí přitom na uskutečnění korporátní reorganizace, vytvoření optimální a efektivní kapitálové struktury i na realizaci určitých administrativních procesů. Transakce může také podléhat kontrole i regulaci ze strany EU.
Skupina PPF zvažuje případnou koupi společnosti Packeta, jejíž součástí je v ČR logistická firma Zásilkovna. „Určitě se na to budeme dívat, ale pokud bychom o Zásilkovnu měli zájem, tak jedině o celou,“ řekl novinářům generální ředitel PPF Jiří Šmejc. Zásilkovna vznikla v roce 2010 s cílem usnadnit e-shopům přepravu zboží k zákazníkům. Mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa odmítl informaci jakkoliv komentovat.
PPF zvažuje koupi Zásilkovny. Když, tak ale jedině celou, říká šéf PPF Šmejc
Zprávy z firem
e&, dříve Etisalat, je největší telekomunikační firma Spojených arabských emirátů. Vznikla v roce 1976 jako telefonní společnost a v současnosti působí jako globální telekomunikační skupina v 16 zemích a poskytuje služby 164 milionům zákazníků.
PPF Telecom Group poskytuje mobilní a datové služby, služby pevných linek a internetovou televizi. Má 18 milionů mobilních zákazníků, 1,1 milionu zákazníků služeb pevného vysokorychlostního internetu a více než 700 tisíc předplatitelů internetové televize. Skupina zaměstnává celkem 12 700 lidí.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.