Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Škoda Auto loni dodala o skoro třetinu méně vozů než před pandemií

Škoda Auto, ilustrační foto
Pixabay

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů. Meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky.

Automobilka očekává, že se situace v dodávkách polovodičů bude postupně uvolňovat ve druhém pololetí letošního roku. V předloňském roce firma dodala přes milion aut. Bylo to o 19,1 procenta méně než v roce 2019, kdy dodala 1,243 milionu vozidel. Důvodem poklesu byla taktéž pandemie koronaviru.

TSMC, ilustrační fotografie

Čipový hladomor zajistil TSMC tučné zisky. Už rok a půl v řadě láme v tržbách rekordy

Tchajwanský výrobce čipů Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) vykázal šesté čtvrtletí za sebou rekordní tržby, a to díky pokračující vysoké poptávce. Tržby za tři měsíce do konce prosince vzrostly o 21 procent na 438,2 miliardy tchajwanských dolarů (asi 341 miliard korun). Na základě měsíčních údajů, které firma zveřejnila, to uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Na většině trhů zaznamenala firma pokles počtu dodaných vozů. Například v Číně dodala zákazníkům 71 200 vozů. Odpovídá to poklesu o 58,8 procenta. Naopak v Indii si společnost Škoda Auto po uvedení speciálně pro tento trh vyvinutého modelu Kushaq v roce 2021 výrazně polepšila. Zákazníkům tam dodala 22 800 aut, meziročně o 108,9 procenta více.

Rok 2021 byl v historii společnosti Škoda Auto jedním z nejnáročnějších. Pandemie covid-19 spolu s nedostatkem polovodičů výrazně zbrzdily náš růst. Díky flexibilitě a nápaditosti zaměstnanců Škoda Auto, ale i úzké spolupráci s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, a dodavateli jsme společnost navzdory všem obtížím provedli uplynulým rokem s dobrým výsledkem,“ řekl předseda představenstva Thomas Schäfer.

Finální montáž vozu v nošovické automobilce Hyundai.

Dvouměsíční skluz automobilky letos nedoženou. Situace s čipy se ale lepší

Chybějící díly, které během tohoto roku přinutily tuzemské automobilky k několika odstávkám výroby, zapříčinily nižší produkci koncernů. Z výrobních linek za 11 měsíců sjelo 1,024 milionu osobních aut, meziročně o 2,9 procenta méně. Milionovou hranici produkce přitom v čase před covidem automobilky překonávaly i o dva měsíce dříve, vyplývá ze statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Přečíst článek

V západní Evropě dodala společnost v roce 2021 svým zákazníkům 409 tisíc vozů, což ve srovnání s předchozím rokem představuje pokles o 5,9 procenta. V Německu, na svém největším trhu, zaznamenala automobilka Škoda v uplynulém roce 136 800 dodávek zákazníkům, tedy o 15,4 procenta méně než v předchozím roce.

Ve střední Evropě dodala Škoda Auto loni 164 100 vozů, meziročně o 9,8 procenta méně. Na domácím českém trhu poklesly dodávky zákazníkům v období od ledna do prosince 2021 o čtyři procenta na 79 900 vozů.

Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka zákazníkům 35 800 vozů, o 9,2 procenta méně v porovnání s rokem 2020. V Rusku představuje 90 400 dodaných vozů ve srovnání s předchozím rokem pokles o 4,4 procenta.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice. Během loňského roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme