Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nové vlaky a připojení k internetu. RegioJet dostal na trati z Prahy do Brna přednost před Českými drahami

Radim Jančura u vlaku RegioJet
Petr Štefek / Creative Commons / CC BY-SA 3.0
 ČTK

Od roku 2026 bude rychlíkovou železniční linku R9 mezi Prahou a Brnem či Jihlavou přes Havlíčkův Brod provozovat RegioJet podnikatele Radima Jančury. Ministerstvo dopravy ve veřejné soutěži upřednostnilo firmu před nabídkou Českých drah, které na lince jezdí nyní. Dopravce slibuje nové vlaky, připojení k internetu a lepší dostupnost Jihlavy. Smlouva s RegioJetem bude uzavřena na 15 let.

Reklama

Přímý vlak z Prahy do Jihlavy pojede každé dvě hodiny, stejně tak přímý vlak z Prahy do Brna. Zvlášť u největšího města Vysočiny jde o výrazný posun v dostupnosti, protože se z Prahy do Jihlavy nyní jezdí s přestupem v Havlíčkově Brodě.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Radim Jančura: Autobusy a vlaky od příštího roku zdraží o deset až patnáct procent

Nejvíc nyní Radima Jančuru, majitele žlutých autobusů a žlutých vlaků, baví gastro. Koupil už druhý hotel v rakouských Alpách, a jak říká, chce vybudovat novou úroveň gastronomických služeb. Je to poněkud nečekaný posun, protože jeho hlavním byznysem je doprava. Dlouho sváděl souboj s Českými drahami i s jinými dopravci. Nakonec se mu povedlo vybudovat nejsilnější soukromou dopravní firmu v Česku. Dál ji rozvíjí, je kritický k vládě, ale do jeho srdce se zasekl restaurační byznys.

Přečíst článek

RegioJet slibuje, že zajistí na lince nové rychlíkové soupravy s wi-fi připojením k internetu a prodejem občerstvení. Dále musí být vlaky schopné dosáhnout rychlosti alespoň 200 km/h. Jde o to, aby vozidla, jejichž ekonomická životnost bude 30 let, mohla později využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem.

Zlepšit by se měla i bezbariérovost vlaků na této lince. Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní.

České dráhy nenechají opravit pendolino poškozené loni v červnu v Bohumíně  po srážce s posunovací lokomotivou.

Dráhy neopraví poškozené pendolino, do šrotu ale nepůjde. Použijí ho na díly

České dráhy (ČD) nenechají opravit pendolino poškozené loni v červnu v Bohumíně na Karvinsku při srážce s posunovací lokomotivou. Bylo by to neekonomické. Náklady na opravu se odhadují mezi 200 a 250 miliony korun. Nepoškozené vozy dopravce využije na náhradní díly pro zbývající soupravy, poškozené vozy zlikviduje. ČD nyní vypravují čtyři pendolina ze sedmi. V budoucnu vyřazené pendolino nahradí některá modernější souprava, například ComfortJet.

Přečíst článek

Smlouva byla podepsána na 15 let. Ministerstvo dopravy k tomu dodalo, že dojde k pořízení vozidel, která mají dlouhou odpisovou dobu. Smlouva navíc stanoví požadavek na převod vozidel na dalšího dopravce.

Soutěž byla vypsána v říjnu 2021 na základě pravidel EU, podle kterých stát může přímo zadávat jednotlivé tratě jen do konce roku 2023, poté už budou pouze vymezené výjimky. Ostatní tratě bude muset rozdělovat ve veřejných soutěžích. Pravidla by měla vést k postupné liberalizaci železniční dopravy v EU.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme