Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prodejci hraček zažívají po pandemické bonanze propad

hračky, ilustrační foto
Pixnio // CC0
 ČTK

Prodej hraček v Česku loni meziročně klesl o zhruba devět procent. Nižší poptávku evidovaly také další evropské země. Například v Německu se prodeje snížily o šest procent, ve Francii o pět procent a v Itálii o tři procenta. Uvedl to předseda českého Sdružení pro hračku a hru Miroslav Kotík. Vyšší zájem o hračky podle něj byl za pandemie covidu-19, kdy děti trávily více času doma. Doplnil, že v Česku je mnoho drobných výrobců dřevěných hraček, kteří hledají uplatnění zejména na českém trhu. Většina hraček, a to přes 80 procent, se podle Kotíka vyrobí v Asii.

"Plošně lze říct, že se hračkám, a tedy i výrobcům, celkem dařilo v době covidu, kdy děti byly více doma a celkově se málo cestovalo. Tento boom se ale zase velmi rychle otočil a vystřídal ho pokles prakticky ve všech zemích Evropy," uvedl Kotík.

V Česku podle Kotíka hračky vyrábí a následně je z ČR distribuují také velké mezinárodní firmy, jako jsou Ravensburger, Lego, Playmobil či Lena. "Je potřeba si ale uvědomit, že více než 80 procent hraček se vyrábí v Asii. A v tom malém průseku výroby skutečná výroba v Evropě a potažmo českých firem zaujímá opravdu velmi nízká čísla," doplnil.

Český výrobce dřevěných hraček a komponentů Detoa zvítězil v lednovém kole soutěže Visa Czech Top Shop 2024

Hračky ovládly lednové kolo soutěže maloobchodních prodejen

Tradiční český výrobce dřevěných hraček Detoa zabodoval v lednovém kole soutěže Visa Czech Top Shop. Newstream je mediálním partnerem soutěže.

Přečíst článek

Mimo Evropu tuzemští výrobci podle Kotíka vyvážejí jen velmi výjimečně. "Určitá unikátnost může být někdy zajímavá, často ji ale předčí čistě pragmatická ekonomická úvaha o tom, jestli si daný výrobek zákazník koupí, nebo naopak silná emoce vyvolaná silným marketingem," řekl.

Přední místa v prodejích podle Kotíka obsazují zejména plastové hračky. "Ale pokud se jedná o lokální výrobce, tak pochopitelně zde nejde přehlížet velké množství drobných výrobců hraček ze dřeva. Jejich výrobky jsou ale velmi specifické, často jsou užívané jako vhodné učební pomůcky, ale i jako dekorativní hračky v dětských pokojích," uvedl.

Maloobchodní tržby v únoru bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel třetí měsíc za sebou meziročně stouply. Růst ale z lednových revidovaných 3,2 procenta zpomalil na 1,6 procenta. Meziměsíčně pak tržby klesly o 0,8 procenta, informoval už dříve Český statistický úřad.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

hračky, ilustrační foto

Dospělí si začali za covidu více hrát. Hračkáři jim vytvářejí nové produkty i služby

Přečíst článek
Doporučujeme