Prodejci hraček zažívají po pandemické bonanze propad
Prodej hraček v Česku loni meziročně klesl o zhruba devět procent. Nižší poptávku evidovaly také další evropské země. Například v Německu se prodeje snížily o šest procent, ve Francii o pět procent a v Itálii o tři procenta. Uvedl to předseda českého Sdružení pro hračku a hru Miroslav Kotík. Vyšší zájem o hračky podle něj byl za pandemie covidu-19, kdy děti trávily více času doma. Doplnil, že v Česku je mnoho drobných výrobců dřevěných hraček, kteří hledají uplatnění zejména na českém trhu. Většina hraček, a to přes 80 procent, se podle Kotíka vyrobí v Asii.
"Plošně lze říct, že se hračkám, a tedy i výrobcům, celkem dařilo v době covidu, kdy děti byly více doma a celkově se málo cestovalo. Tento boom se ale zase velmi rychle otočil a vystřídal ho pokles prakticky ve všech zemích Evropy," uvedl Kotík.
V Česku podle Kotíka hračky vyrábí a následně je z ČR distribuují také velké mezinárodní firmy, jako jsou Ravensburger, Lego, Playmobil či Lena. "Je potřeba si ale uvědomit, že více než 80 procent hraček se vyrábí v Asii. A v tom malém průseku výroby skutečná výroba v Evropě a potažmo českých firem zaujímá opravdu velmi nízká čísla," doplnil.
Tradiční český výrobce dřevěných hraček Detoa zabodoval v lednovém kole soutěže Visa Czech Top Shop. Newstream je mediálním partnerem soutěže. Hračky ovládly lednové kolo soutěže maloobchodních prodejen
Zprávy z firem
Mimo Evropu tuzemští výrobci podle Kotíka vyvážejí jen velmi výjimečně. "Určitá unikátnost může být někdy zajímavá, často ji ale předčí čistě pragmatická ekonomická úvaha o tom, jestli si daný výrobek zákazník koupí, nebo naopak silná emoce vyvolaná silným marketingem," řekl.
Přední místa v prodejích podle Kotíka obsazují zejména plastové hračky. "Ale pokud se jedná o lokální výrobce, tak pochopitelně zde nejde přehlížet velké množství drobných výrobců hraček ze dřeva. Jejich výrobky jsou ale velmi specifické, často jsou užívané jako vhodné učební pomůcky, ale i jako dekorativní hračky v dětských pokojích," uvedl.
Maloobchodní tržby v únoru bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel třetí měsíc za sebou meziročně stouply. Růst ale z lednových revidovaných 3,2 procenta zpomalil na 1,6 procenta. Meziměsíčně pak tržby klesly o 0,8 procenta, informoval už dříve Český statistický úřad.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?