Prodejci hraček zažívají po pandemické bonanze propad
Prodej hraček v Česku loni meziročně klesl o zhruba devět procent. Nižší poptávku evidovaly také další evropské země. Například v Německu se prodeje snížily o šest procent, ve Francii o pět procent a v Itálii o tři procenta. Uvedl to předseda českého Sdružení pro hračku a hru Miroslav Kotík. Vyšší zájem o hračky podle něj byl za pandemie covidu-19, kdy děti trávily více času doma. Doplnil, že v Česku je mnoho drobných výrobců dřevěných hraček, kteří hledají uplatnění zejména na českém trhu. Většina hraček, a to přes 80 procent, se podle Kotíka vyrobí v Asii.
"Plošně lze říct, že se hračkám, a tedy i výrobcům, celkem dařilo v době covidu, kdy děti byly více doma a celkově se málo cestovalo. Tento boom se ale zase velmi rychle otočil a vystřídal ho pokles prakticky ve všech zemích Evropy," uvedl Kotík.
V Česku podle Kotíka hračky vyrábí a následně je z ČR distribuují také velké mezinárodní firmy, jako jsou Ravensburger, Lego, Playmobil či Lena. "Je potřeba si ale uvědomit, že více než 80 procent hraček se vyrábí v Asii. A v tom malém průseku výroby skutečná výroba v Evropě a potažmo českých firem zaujímá opravdu velmi nízká čísla," doplnil.
Tradiční český výrobce dřevěných hraček Detoa zabodoval v lednovém kole soutěže Visa Czech Top Shop. Newstream je mediálním partnerem soutěže.
Hračky ovládly lednové kolo soutěže maloobchodních prodejen
Zprávy z firem
Mimo Evropu tuzemští výrobci podle Kotíka vyvážejí jen velmi výjimečně. "Určitá unikátnost může být někdy zajímavá, často ji ale předčí čistě pragmatická ekonomická úvaha o tom, jestli si daný výrobek zákazník koupí, nebo naopak silná emoce vyvolaná silným marketingem," řekl.
Přední místa v prodejích podle Kotíka obsazují zejména plastové hračky. "Ale pokud se jedná o lokální výrobce, tak pochopitelně zde nejde přehlížet velké množství drobných výrobců hraček ze dřeva. Jejich výrobky jsou ale velmi specifické, často jsou užívané jako vhodné učební pomůcky, ale i jako dekorativní hračky v dětských pokojích," uvedl.
Maloobchodní tržby v únoru bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel třetí měsíc za sebou meziročně stouply. Růst ale z lednových revidovaných 3,2 procenta zpomalil na 1,6 procenta. Meziměsíčně pak tržby klesly o 0,8 procenta, informoval už dříve Český statistický úřad.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.