Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Primark láká na nízké ceny, ale i on musí kvůli inflaci zdražit

Primark
Dušan Kütner / Newstream
Dušan Kütner
duk

Prudce rostoucí inflace v Británii – která v v březnu stoupla na sedm procent z únorových 6,2 procenta a je tak nejvýše od března 1992 – přinutila společnost Associated British Foods zvýšit ceny ve svém oděvním řetězci Primark. Rozhodnutí je o to tvrdší, že síť obchodů Primarku, který působí i v České republice, na nízkých cenách staví svou image.

Primark, známý svými nízkými cenami, nemůže kompenzovat všechny inflační tlaky úsporami nákladů a bude muset zvýšit ceny v částech svého podzimního a zimního sortimentu, uvedla mateřská firmy Primarku Associated British Foods. Akcie společnosti AB Foods v úterý na začátku obchodování v Londýně klesly o více než sedm procent, uvedla agentura Bloomberg

Inflace, ilustrační foto

Inflace se za březen přiblížila 13 procentům. A zdražování se jen tak nezastaví, míní ekonomové

Odhady březnové inflace připomínají kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině sázku do loterie. Nejistý je podle redakcí oslovených ekonomů i dlouhodobější výhled. Jisté každopádně je, že zdražování se nezastaví. Přesný údaj o inflaci zveřejní Český statistický úřad zítra.

Přečíst článek

„Nejdůležitější je, že zůstaneme nejkonkurenceschopnějším prodejcem oděvů s nejlepšími cenami v kamenných obchodech a online,“ řekl generální ředitel George Weston. „Máme nejvyšší míru inflace za 30 nebo 40 let. Je to poprvé po docela dlouhé době, kdy Primark musel zvýšit ceny,“ dodal.

Za rekordní inflací stojí široký růst cen od pohonných hmot přes cenu práce až po potraviny a nábytek. Rostoucí náklady budou mít vliv na výkon Primarku ve druhém pololetí, ale společnost stále očekává, že řetězec dosáhne provozní marže ve výši deset procent za celý rok. Celkově skupina očekává, že letos dosáhne „významného pokroku“ v upraveném provozním zisku.

Supermarket

Lidé se vracejí do obchodů. Internet již tolik netáhne, ukazují data

Tržby v maloobchodě v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových revidovaných 9,4 procenta. Loňské výsledky ale ovlivnila epidemie koronaviru, kvůli které byl omezený provoz některých kamenných prodejen. Vyšší zájem byl letos o všechen sortiment nepotravinářského zboží. Tržby klesly internetovým obchodům. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.

Přečíst článek

Primark byl více než někteří jeho konkurenti poškozen evropskými blokádami a omezeními kolem covidu, protože řetězu chybí online obchod, o který by se mohl opřít. Zatímco prodeje Primarku ve Spojeném království a Irsku jsou silné, trvá firmě déle, než se vrátí k normálu na kontinentu, kde je nálada spotřebitelů stále slabší. Začátkem tohoto roku proto Primark uvedl, že plánuje zrušit 400 pracovních míst, aby snížil náklady. 

> > > > > Vše o inflaci čtěte zde < < < < <

Primark není jediným, kdo k vyšším cenám přistoupil. Již řada maloobchodníků varovala, že budou muset upravit ceny, protože rostou ceny všeho od energie po obaly a práci. Svůj finanční výhled tak minulý měsíc snížil například řetězec oděvů a domácích potřeb Next. „Je těžké najít dobu, kdy bylo obtížnější předpovídat tržby,“ uvedla společnost.

Louis Vuitton

Rusové si již luxus nekoupí. Končí tam Louis Vuitton i Gucci

Krátce po vypuknutí konfliktu se luxusní móda a doplňky staly oblíbeným cílem ruských boháčů. Snažili se utratit co nejvíc rublů, než ruská měna spadla o desítky procent.

Přečíst článek

Společnost AB Foods také uvedla, že letos očekává větší pokles marží ve všech svých potravinářských podnicích včetně potravin, přísad a cukru, než dříve předpokládala, kvůli rostoucím nákladům na suroviny, komodity, dodavatelský řetězec a energie. Ačkoli AB Foods nemá podniky v Rusku nebo na Ukrajině, společnost je stále ovlivněna rostoucími cenami komodit a energií po invazi, jako je například prudký nárůst cen pšenice, podotkl Bloomberg.

„Naše náklady velmi výrazně vzrostly," řekl Weston. „Začíná to pšenicí, mouku pečeme na zemním plynu a pak ji naložíme na náklaďák a rozvážíme. Všechny tyto tři velké nákladové oblasti velmi výrazně vzrostly, a to od invaze na Ukrajinu,“ dodal.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Krize v Rudém moři přinese růst cen energií

Sny o nízké inflaci vezmou brzy za své. Krize v Rudém moři zase zvedne ceny energií

Přečíst článek
Doporučujeme