Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prazdroj zdraží o šest procent, cena se zvýší hlavně u balených piv

Pilsner Urquell, ilustrační foto
ČTK
 ČTK

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října většinu produktů téměř o šest procent. Více se zvednou ceny balených piv, a to v průměru o 1,50 koruny na půllitr, méně ceny čepovaných - o korunu. Informaci potvrdil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Podle něj jsou důvodem zdražení piva především trvale rostoucí náklady na energie, obaly a dopravu. Pivovary Budvar a Staropramen sdělily, že zatím ceny nemění.

Reklama

„Půjde v průměru o 5,7 procenta. Zvýšení cen je tak nižší, než aktuální inflace. Růst spotřebitelských cen klesl pod dvouciferné hodnoty po mnoha měsících teprve v polovině letošního roku,“ řekl Kovář.

Pivovar podle něj kvůli složité situaci v gastronomii zdražil méně sudová a tanková piva, a to v průměru o jednu korunu na půllitru. Cena balených piv vzroste více.

FOTOGALERIE: Výroba v národním pivovaru Budějovický Budvar

Reklama

Mluvčí Budějovického Budvaru Ivana Chlumáková řekla, že pivovar se zatím v otázce zdražování nerozhodl. Pokud by se k tomu rozhodl, zdražil by až od ledna příštího roku, doplnila. Ani pivovar Staropramen zatím ceny nemění. „K případné úpravě ceny přistupujeme vždy po důkladné analýze všech nákladů i celkové situace. Pokud bychom se pro tento krok rozhodli, budeme nejprve informovat naše obchodní partnery,“ uvedla mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová.

Prazdroj, podle Kováře stejně jako jiné firmy, čelí trvalému růstu cen vstupů, který loni průřezově zasáhl všechny výrobní procesy. „Nejmarkantnější je to u energií, ale náklady rostou i v oblasti obalů či logistiky. Zdražují také vstupy související přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, sklenice a další vybavení, které pivovar hospodám poskytuje bezplatně,“ uvedl.

Letošní zdražení, k němuž pivovar přistupuje každoročně v říjnu, je přesto podle Kováře konzervativní. „Jako v předchozích náročných letech, v době covidu nebo při loňské energetické krizi, neměníme ceny skokově a bereme část rostoucích nákladů na sebe,“ řekl. K cenové úpravě pivovar přistoupil i kvůli tomu, aby byl schopen investovat do nových produktů a inovací.

Čepované pivo v Praze za 70 korun? Po zvýšení DPH realita, tvrdí asociace firem.

Pivo bude stát 70 korun. Smiřte se s tím

Lidé v Praze letos platí v průměru za jedno čepované dvanáctistupňové pivo přes 64 korun, o devět procent více než loni. V celém Česku dosáhla průměrná cena 54 korun. A s aktuálním rozhodnutím vlády a sněmovny o zvýšení DPH u piva se cena v hlavním městě dostane přes psychologickou hranici 70 korun, varuje Asociace malých a středních podniků.

Přečíst článek

Loni v říjnu zdražil Prazdroj většinu produktů zhruba o osm procent, v průměru o 1,70 koruny na půllitru. Změny se dotkly balených i čepovaných piv všech značek - Pilsner Urquell, Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell. Pivovar to tehdy zdůvodnil prudce rostoucími náklady na energie i obaly. Loni zdražil pivo i v dubnu v průměru o korunu na půllitru.

Prazdroj loni po dvou covidových letech zvýšil prodeje piv v ČR. Prodal 7,3 milionu hektolitrů piv, meziročně téměř o 12 procent víc. Prodej rostl u všech hlavních značek, zejména u nealkoholického Birellu. V hospodách, restauracích a barech si loni polepšil téměř o 13 procent, přesto nedosáhl rekordního roku 2019. Export loni vzrostl téměř o 13 procent. Celkem pivovar loni vyvezl rekordní bezmála dva miliony hektolitrů piv. V součtu tuzemských a zahraničních prodejů loni prodal 12,4 milionu hl piv, předloni to bylo 11,1 milionu hl.

Tržby se proti roku 2021 zvýšily o pětinu a dosáhly 19,6 miliardy korun, čistý zisk se zvedl téměř o 32 procent na loňských 5,9 miliardy korun.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme