Polské houby likvidují české pěstitele. Zůstali jen tři
V Česku ubývá pěstíren hub, zatímco před 20 lety jich bylo zhruba 30, aktuálně se pěstováním hub zabývají tři pěstírny. Vyplývá to z odpovědí odborníků a pěstitelů. Podle nich způsobil pokles zejména levný dovoz z Polska.
Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že dovoz hub loni přesahoval 8,5 milionu kilogramů, produkci českých pěstíren odhadují odborníci na 4,5 milionu kilogramů hub ročně. Dovoz hub z Polska činí 8,3 milionu kilogramů.
"Obor stagnuje, přičemž hlavním důvodem je levnější konkurence ze zahraničí, zejména pak z Polska," uvedl agrární analytik Petr Havel. Zahraniční houby jsou podle pěstitelů levnější především kvůli nižší ceně za pracovní sílu i dalším nákladům. "Také větší měřítko produkce umožňuje zahraničním pěstitelům dosáhnout úspor z rozsahu, což snižuje jejich náklady," řekl Ondřej Staněk z pěstírny Funghi CZ na Novojičínsku.
Domácí podíl klesá
Česká produkce podle odborníků dokáže pokrýt významnou část poptávky, zvýšená poptávka se ale řeší dovozem z Polska. "To znamená, že podíl domácích hub na trhu se postupně snižuje. Navíc tlak obchodních řetězců na snižování cen ztěžuje udržení ziskovosti," dodal Staněk. "Obor pěstování hub se vzhledem k současné krizi způsobené levnými dovozy hub nerozvíjí," upozornil Ivan Jablonský z České zemědělské univerzity v Praze.
David Kovář začal v době covidové pandemie pěstovat houby v garáži. Loni už se přesunul do pěstírny v brněnských Žabovřeskách. Ale poptávka po čerstvých houbách je tak velká, že už nyní předpokládá, že za rok, možná rok a půl se bude muset přesunout do ještě větších prostor a bude muset zapojit vedle rodiny i zaměstnance, uvádí majitel firmy Houbio.
Za covidu začal s pěstováním hub a je z toho hit. Poptávka stále roste, říká šéf Houbio
Zprávy z firem
Podle Rudolfa Ryznera z Ryznerovy hlívárny, která se nachází na Vyškovsku, oboru nepomáhá ani klimatická změna, která způsobuje nárůst nákladů na energie a snižuje výnosy. "Tržní ceny nerostou natolik, aby dokázaly pokrýt zvyšující se náklady zejména na mzdy a energie," podotkl Ryzner.
Pěstování hub je podle odborníků nákladově náročně, největší část nákladů tvoří energie potřebná pro udržení optimálních podmínek růstu, a bez dostatečných výdajů nemohou firmy investovat do technologií a infrastruktury. "Ve srovnání s loňským rokem jsou naše marže nižší, což nás nutí hledat úspory a efektivnější způsoby produkce," řekl Staněk.
Dotace pro houbaře
Pěstitelům hub by pomohla například dotační podpora na pěstební plochu, uvedli. Také Staněk by uvítal podporu domácí produkce formou státních dotací nebo osvětových kampaní. Havel tvrdí, že jednou z možností je také orientace na pěstování specifických druhů hub. "Komerčně lze pěstovat i jiné houby, včetně čínských hub typu reishi nebo shiitake. Tyto houby mají pro člověka velké zdravotní benefity a mimo jiné působí jako prevence proti rakovině," uvedl Havel. Podle Jablonského se ve světě dá produkčně pěstovat 15 až 20 druhů hub.
Podobný krok už dříve učinila Ryznerova hlívárna, která dříve produkovala až 250 tun žampionů a hlívy ročně. "Nástup polské konkurence nás přinutil přeorientovat se čistě na výrobu hlívy, která nás díky nižší potřebě lidské práce činí konkurenceschopnější," řekl Ryzner. Podle Staňka ale poptávka po exotických houbách typu například shiitake v Česku chybí.
Když Jordan Monnot dokončil studium inženýrství na prestižní pařížské vysoké škole, mohl se rozhodnout pro kariéru v oblasti obchodu, průmyslu nebo financí. Místo toho se vydal na houby, napsal zpravodajský server The Times. Jeho algoritmus pomáhá houbařům určovat místa, kde s velkou pravděpodobností houby rostou. Podle kritiků ale Jordan ničí houbaření.
Povýšil houbaření z umění na vědu. A schytává za to kritiku
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.