Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Patent českého vědce může změnit budoucnost vodíkové dopravy

Český patent může změnit budoucnost vodíkové dopravy
iStock
 ČTK

Díky patentu českého vědce může výroba součástek pro vodíkové elektromobily vyžadovat až desetkrát méně platiny. Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy udělal průlom ve vývoji katalyzátorů palivových článků vodíkových aut, uvedly ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Česká vodíková technologická platforma (HYTEP).

Palivový článek ve vodíkových automobilech vyrábí z vodíku elektřinu, která vozidlo pohání. Pro jejich výrobu je zásadním kovem platina. Té se ročně na celém světě vytěží okolo pouhých 180 tun, nicméně 90 procent z této produkce pochází ze tří států – Jihoafrické republiky, Ruska a Zimbabwe. V současnosti se na jeden palivový článek pro vodíkový automobil spotřebuje zhruba 20 až 30 gramů platiny, uvádí tisková zpráva.

FOTOGALERIE: Ekologická superjachta poháněná vodíkem získaným z mořské vody

„Platina je zatím naprosto nepostradatelným kovem pro palivové články,“ uvedl Matolín. Jeho vědecký tým před několika lety navrhl, sestrojil a patentoval součástku pro palivové články, která potřebuje na elektrodách mnohem méně platiny. V realitě bude snížení v závislosti na podmínkách zhruba pětinásobné, záviset bude na dalším vývoji.

Půl miliardy korun na vývoj nanotechnologií v Česku. Mají prospět průmyslu, energetice i zdravotnictví

Tři univerzity z České republiky získaly prostředky z evropských strukturálních fondů na výzkum široké škály technických fenoménů zahrnutých do oboru nanotechnologií. Organizátoři předpokládají, že přilákají i vědce ze zahraničí. A chtějí při výzkumu nových technologií spolupracovat i s právníky, filozofy a teology.

Přečíst článek

„Kritickým problémem u každé inovace je komercializace. Jedna věc je něco vyrobit v laboratoři, druhá je být schopen vyrábět a to tak, aby vysoké výrobní náklady nepřevýšily úsporu danou snížením obsahu platiny. Oříškem také bývá schopnost vyrábět inovativní produkt v požadovaném velkém množství,“ řekl Matolín.

Univerzita Karlova, která je majitelem patentu, uzavřela nedávno smlouvu s německou firmou o výrobě prototypu, která ověří možnosti průběžné výroby. Nejmenovaný německý partner by měl následně výrobní zařízení prodávat zájemcům o výrobu katalyzátorů nutných pro palivové články.

V souvislosti s cílem Evropské unie o dekarbonizaci dopravy a přechodu na ekologičtější možnosti se očekává odklon od současných vozidel, které vytváří větší množství emisí. V těžké nákladní dopravě mohou podle platformy hrát větší roli právě vozidla s palivovými články na vodík. Jejich nespornou výhodou je dojezd na delší vzdálenosti nebo fungování při nízkých teplotách, kdy dochází k výrazně menším ztrátám dojezdu v porovnání s bateriovými elektromobily, míní.

Miliardář Jeff Bezos s partnerkou Lauren Sánchez.

Stárnutí je humanitární katastrofa, řekli hoši ze Silicon Valley a začali hledat lék proti smrti

Sen o věčném mládí a životě nabral materiální podobu. Trh s výzkumem stárnutí a oddálení smrti se rychle zvětšuje. Investují do něj známí miliardáři.

Přečíst článek

„Řada studií predikuje, že cena vodíkových dálkových nákladních vozidel bude k roku 2030 dost možná i levnější než u bateriových protějšků,“ uvedl analytik HYTEP Jan Sochor.

EU označuje jako jeden z klíčů k dosažení cílů v oblasti klimatu dekarbonizaci dopravy. Za tímto účelem musí odvětví dopravy projít transformací, která si vyžádá devadesátiprocentní snížení emisí skleníkových plynů v srovnání s rokem 1990.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Tomáš Mikolov

David Ondráčka: Mozky mizí, šanony zůstávají. Češi zabíjí špičkovou vědu

Přečíst článek
Toyota Mirai

RECENZE: Nové vodíkové auto je jako elektromobil, ale s rychlým „nabíjením“. Má však háček

Přečíst článek
Doporučujeme