Oživení se nekoná. Aut se stále prodává míň
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v říjnu pokračoval v růstu.
Meziročně stoupl o 12,2 procenta na na 745.855 vozů. Za prvních deset měsíců ale prodej meziročně klesl o 8,1 procenta na 7,53 milionu vozů.
Výsledek za letošní říjen však zůstal téměř 290 tisíc vozů pod úrovní před pandemií z října 2019. Teprve v srpnu skončilo déle než rok trvající období, kdy se prodej aut každý měsíc snižoval.
Už za tři roky by se Evropa mohla stát čistým dovozcem vozů, Dosud je největším exportérem. Mohou za to levné elektromobily z Číny, tvrdí ve studii PwC.
Evropa jako automobilová velmoc? Ne, Čína
Money
Svaz dovozců automobilů už dříve oznámil, že v Česku prodej nových osobních aut za prvních deset měsíců roku klesl meziročně o 8,2 procenta na 160.126 vozů. V samotném říjnu vzrostl proti stejnému měsíci loni o 28,5 procenta na 16 283 aut.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v říjnu prodej v zemích EU meziročně stoupl o 48,2 procenta na 38.344 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak zvýšil na 5,1 procenta z 3,9 procenta před rokem, uvádí ACEA. V prvních deseti měsících se však prodej meziročně snížil o 11,1 procenta na 383.897 vozů a tržní podíl klesl z 5,3 na 5,1 procenta.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) považuje zásadní omezení prodeje spalovacích motorů do roku 2035 za velmi ambiciózní cíl Bruselu. K jeho splnění bude podle něj nutné splnění řady podmínek, jednou z nich je dostatečný rozvoj dobíjecí infrastruktury. V opačném případě hrozí ztráta konkurenceschopnosti a propouštění, uvedl mluvčí AutoSAP Tomáš Jungwirth.
Evropskému autoprůmyslu zvoní hrana. Popravčím je až příliš ambiciózní Brusel
Zprávy z firem
Přístav Bremerhaven, který je v Německu hlavním uzlem pro nakládku a vykládku automobilů, je nyní ucpaný. Kvůli nedostatku řidičů pro přesun automobilů a kontejnerů z přístavu a vysokému objemu pravidelného obchodu se na souši i na moři hromadí vozidla automobilek Tesla, Stellantis, BMW, Renault či Volvo. Podle odborníků z odvětví logistiky, které oslovil server televize CNBC, je zpoždění vývozu automobilů značné.
Ucpaný systém. Vozy Tesla, BMW i Volvo se hromadí v německém přístavu
Money
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.