Ucpaný systém. Vozy Tesla, BMW i Volvo se hromadí v německém přístavu

Přístav Bremerhaven, který je v Německu hlavním uzlem pro nakládku a vykládku automobilů, je nyní ucpaný. Kvůli nedostatku řidičů pro přesun automobilů a kontejnerů z přístavu a vysokému objemu pravidelného obchodu se na souši i na moři hromadí vozidla automobilek Tesla, Stellantis, BMW, Renault či Volvo. Podle odborníků z odvětví logistiky, které oslovil server televize CNBC, je zpoždění vývozu automobilů značné.
„Ta zpoždění jsou obrovská,” uvedl Andreas Braun ze společnosti Crane Worldwide Logistics. Podle něj dovoz automobilů do Bremerhavenu z USA a Mexika trvá v řádu měsíců. „V případě BMW dochází ke tříměsíčnímu zpoždění. Vozidla stojí na odstavných plochách a čekají na přídavné vybavení, zejména na dotykový ovladač iDrive,” dodal.
Málo lidí i plavidel
Bremerhaven je čtvrtý největší evropský přístav pro kontejnerové lodě s roční kapacitou přes pět milionů kontejnerů. Ročně jím projde přes 1,7 milionu vozidel. Podle mapy CNBC, která monitoruje problémy dodavatelského řetězce v Evropě, je celková úroveň přetížení přístavu bez ohledu na auta mírná.
Vedle nedostatku řidičů k problémům přispěla i skutečnost, že značná část prostoru terminálu, který obvykle slouží provozovateli, je vyhrazena pro vojenské cvičení. Ke zpoždění přispívá také nedostatek pracovní síly a nižší kapacita plavidel.
V současné době není k dispozici dostatek lodí pro přepravu aut. Norský rejdař Wallenius Wilhelmsen kvůli tomu odmítl rezervace vývozu do USA na měsíce říjen a listopad a možná i na prosinec, pokud se doba čekání opět zvýší.
Globální flotila má nyní v porovnání s rokem 2019 pro přepravu aut přibližně o 13 lodí méně, uvádí Dan Nash ze společnosti VesselsValue. „Je to důsledek nadměrného šrotování plavidel v prvním covidovém roce,” dodal. Omezená kapacita plavidel se podle něj protáhne do roku 2024, kdy se začnou dodávat nově postavené lodě.
Třebaže sazby v celém globálním dodavatelském řetězci klesly z pandemických vrcholů, je pravděpodobné, že kvůli současným problémům se udrží vysoko, protože plavidla se obchodují s plnou kapacitou, řekl Nash. Další tlak na vztah mezi poptávkou a nabídkou podle něj v budoucnu přijde od rostoucí poptávky po elektrických vozidlech z Číny.
Americký výrobce elektromobilů Tesla ve třetím čtvrtletí dodal zákazníkům rekordních 343 830 vozidel. Proti druhému čtvrtletí se tak odbyt zvýšil o 35 procent. Vyplývá to z údajů, které firma zveřejnila na svých internetových stránkách. Dodávky ve třetím čtvrtletí nicméně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří je podle průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali v průměru na více než 359 tisíc vozů.
Tesla trhá rekordy, odbyt aut ve třetím čtvrtletí stoupl o více než třetinu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.