Ucpaný systém. Vozy Tesla, BMW i Volvo se hromadí v německém přístavu
![Ucpaný systém. Vozy Tesla, BMW i Volvo se hromadí v německém přístavu](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/profimedia-0679011433.jpg)
Přístav Bremerhaven, který je v Německu hlavním uzlem pro nakládku a vykládku automobilů, je nyní ucpaný. Kvůli nedostatku řidičů pro přesun automobilů a kontejnerů z přístavu a vysokému objemu pravidelného obchodu se na souši i na moři hromadí vozidla automobilek Tesla, Stellantis, BMW, Renault či Volvo. Podle odborníků z odvětví logistiky, které oslovil server televize CNBC, je zpoždění vývozu automobilů značné.
„Ta zpoždění jsou obrovská,” uvedl Andreas Braun ze společnosti Crane Worldwide Logistics. Podle něj dovoz automobilů do Bremerhavenu z USA a Mexika trvá v řádu měsíců. „V případě BMW dochází ke tříměsíčnímu zpoždění. Vozidla stojí na odstavných plochách a čekají na přídavné vybavení, zejména na dotykový ovladač iDrive,” dodal.
Málo lidí i plavidel
Bremerhaven je čtvrtý největší evropský přístav pro kontejnerové lodě s roční kapacitou přes pět milionů kontejnerů. Ročně jím projde přes 1,7 milionu vozidel. Podle mapy CNBC, která monitoruje problémy dodavatelského řetězce v Evropě, je celková úroveň přetížení přístavu bez ohledu na auta mírná.
Vedle nedostatku řidičů k problémům přispěla i skutečnost, že značná část prostoru terminálu, který obvykle slouží provozovateli, je vyhrazena pro vojenské cvičení. Ke zpoždění přispívá také nedostatek pracovní síly a nižší kapacita plavidel.
V současné době není k dispozici dostatek lodí pro přepravu aut. Norský rejdař Wallenius Wilhelmsen kvůli tomu odmítl rezervace vývozu do USA na měsíce říjen a listopad a možná i na prosinec, pokud se doba čekání opět zvýší.
Globální flotila má nyní v porovnání s rokem 2019 pro přepravu aut přibližně o 13 lodí méně, uvádí Dan Nash ze společnosti VesselsValue. „Je to důsledek nadměrného šrotování plavidel v prvním covidovém roce,” dodal. Omezená kapacita plavidel se podle něj protáhne do roku 2024, kdy se začnou dodávat nově postavené lodě.
Třebaže sazby v celém globálním dodavatelském řetězci klesly z pandemických vrcholů, je pravděpodobné, že kvůli současným problémům se udrží vysoko, protože plavidla se obchodují s plnou kapacitou, řekl Nash. Další tlak na vztah mezi poptávkou a nabídkou podle něj v budoucnu přijde od rostoucí poptávky po elektrických vozidlech z Číny.
Americký výrobce elektromobilů Tesla ve třetím čtvrtletí dodal zákazníkům rekordních 343 830 vozidel. Proti druhému čtvrtletí se tak odbyt zvýšil o 35 procent. Vyplývá to z údajů, které firma zveřejnila na svých internetových stránkách. Dodávky ve třetím čtvrtletí nicméně zaostaly za očekáváním analytiků, kteří je podle průzkumu společnosti Refinitiv odhadovali v průměru na více než 359 tisíc vozů.
Tesla trhá rekordy, odbyt aut ve třetím čtvrtletí stoupl o více než třetinu
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.