Řešení čipové krize? TSMC a Sony plánují společnou továrnu, investují stovky miliard
Největší světový výrobce čipů na zakázku, tchajwanská společnost TSMC, plánuje v Japonsku s firmou Sony postavit továrnu na výrobu čipů. Do její výstavby chtějí firmy společně vložit 800 miliard jenů (157 miliard korun).
Napsal to japonský server Nikkei Asia. Továrna by měla od roku 2024 vyrábět polovodiče používané v kamerových obrazových čidlech, stejně jako čipy pro automobily a další výrobky. Projekt se chystá subvencemi podpořit japonská vláda.
Škoda Auto výrazně omezí nebo zcela zastaví výrobu ve všech třech českých závodech až do konce tohoto roku. Chybí jí palubní čipy. Odbory připustily výraznější krácení mezd zaměstnanců. Škoda Auta nemá díly. Od půlky říjny do konce roku omezí či zcela zastaví výrobu
Zprávy z firem
Japonský kabinet se uprostřed globálního nedostatku čipů obává o stabilitu dodavatelských řetězců. Firmě TSMC pak dělá starosti, že výrobu čipů soustřeďuje na Tchaj-wanu, který sice vystupuje jako nezávislý stát, ale pod svou kontrolu se ho snaží dostat Čína.
Pokračující nedostatek čipů v letošním roce připraví globální automobilový průmysl na tržbách o 210 miliard dolarů (přes 4,5 bilionu korun). Předpověděla to podle serveru CNBC poradenská společnost AlixPartners. Čipový hladomor letos připraví světové automobilky o biliony na tržbách
Money
Nezávislost výroby
Továrna má podle zdrojů Nikkei Asia vzniknout v prefektuře Kumamoto na jihu Japonska. Postavena bude na pozemku, který patří firmě Sony a který je poblíž továrny na obrazové snímače.
Plánovaná investice přichází v době, kdy se velké ekonomiky, jako jsou Spojené státy a Evropská unie, předhánějí v zavádění výroby polovodičů na svém území z obav o národní bezpečnost. Washington na začátku letošního roku schválil 52 miliard dolarů (1,1 bilionu korun) na podporu výzkumu, vývoje a výroby polovodičů.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?