Reklama

Lidé se vrátili do hospod. Restaurace překonávají i předpandemické tržby

Gastro v čase pandemie
Stanislav Šulc / Newstream
 ČTK

Restaurace se staly jednou z hlavních obětí vládních omezení kvůli pandemii koronaviru. Po dvou letech konečně hlásí nárůst tržeb oproti předpandemickým letům. Ovšem může za to i růst cen vynucený inflací.

Reklama

Restaurace si v prvním čtvrtletí letošního roku podle údajů společnosti SaltPay na tržbách polepšily zhruba o polovinu. Loni ovšem ve stejném období mohly stravovací provozy prodávat občerstvení pouze přes výdejní okna či rozvoz. Tržby proti prvním třem měsícům předcovidového roku 2019 byly letos vyšší o osm procent. K růstu tržeb však přispěla vysoká inflace, návštěvnost restaurací byla totiž ve srovnání s dobou před pandemií asi o 16 procent nižší. Vyplývá to z analýzy firmy SaltPay, která vytváří restaurační systém Storyous.

Zimní měsíce jsou pro restauratéry podle mluvčí společnosti SaltPay Jany Kohoutové tradičně nejslabší. Nejnižší tržby i návštěvnost zaznamenali gastronomové v lednu, zlepšení přinesla polovina února a valentýnský víkend. „Nejvyšší dosavadní tržby letošního roku restaurace prozatím utržily o víkendu 25. až 27. března, kdy do nich přišlo zároveň nejvíce zákazníků od začátku roku. Počet hostů byl téměř o 20 procent vyšší, než kolik činila průměrná návštěvnost za letošní březen,“ řekla Kohoutová.

Lidé kvůli válce méně nakupují. Restaurací se to ale nedotklo

SaltPay dodává platební zařízení také do maloobchodu a služeb. Z dat firmy vyplývá, že zatímco po invazi ruských vojsk na Ukrajinu na konci února do prodejen a služeb přišlo mezitýdenně o 47 procent zákazníků méně a tržby klesly o 45 procent, stravovací podniky žádný výkyv neevidovaly.

Gastronomie zažívá po dlouhých uzávěrách kvůli pandemii oživení také podle restauratéra a garanta projektu Moje restaurace Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboše Kastnera. „Tržby se vyvíjejí dobře, i když rostou náklady, což nám radost nedělá," uvedl. Doplnil, že lidé ale přicházejí a i pro zvýšení cen mají pochopení. Restaurace, které jen zdražily a nenabízejí nic navíc, mohou však podle Kastnera hlásit propad. Není to ale případ podniků, které připojily i nějaký gastronomický zážitek, uvedl dále. Restaurace evidují také návrat firemních akcí, zájem je podle Kastnera na úrovni roku 2019, v některých případech i vyšší.

Inflace v lednu podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) dosáhla 9,9 procenta, v únoru vzrostla na 11,1 procenta. Stoupala i v březnu, a to na 12,7 procenta, kdy byla nejvyšší od května 1998. Výrazně rostou ceny elektřiny, plynu, ale třeba také potravin.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Menza České zemědělské univerzity Praha

Levná vysokoškolská menza? Zapomeňte. Jídlo stojí přes stovku, strávníků ubývá

Přečíst článek

Dalibor Martínek: Soumrak hospod přichází. Kuchyňky firem se plní zaměstnanci s krabičkami

Přečíst článek
Smažený sýr, ilustrační foto

Smažák už stačit nebude. Aby restaurace krizi překonaly, musí nabídnout víc

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme