Kontejneroví přepravci MSC a Maersk odřízli Rusko. Do země proudí jen potraviny a léky

Po moři do Ruska se od dnešního dne doplaví pouze potraviny a humanitární pomoc. Veškeré dodávky ostatního zboží mají stopku. Společnosti MSC a Maersk, dva největší světoví námořní přepravci, v reakci na uvalení sankcí Západu na Rusko za rozpoutání války na Ukrajině pozastavily veškerý obchod s touto mocností. Firmy to uvedly v prohlášeních.
Dánský námořní dopravce A.P. Moller-Maersk už v pondělí ohlásil, že v obchodě s Ruskem zvažuje stopku. Den na to oznámil, že kontejnerovou dopravu do i z Ruska pozastaví, výjimku mají nezbytné dodávky do Ruska v podobě potravin, léků a další humanitární pomoci. Podobný krok vzápětí oznámil i dopravce Mediterranean Shipping Company (MSC).
„Vzhledem k tomu, že stabilitu a bezpečnost našich aktivit už přímo a nepřímo narušují sankce, budou nové objednávky do Ruska i z Ruska pozastaveny,” uvedl Maersk. Opatření nebude zahrnovat potraviny, léky ani humanitární dodávky, dodala firma.
Maersk zajišťuje dopravu na trasách do Petrohradu a Kaliningradu v Baltském moři, do Novorossijska v Černém moři a do Vladivostoku a města Vostočnyj na východním pobřeží Ruska.
Situace, která panuje na trhu s lodní přepravou, tj. přetížené přístavy a malá přepravní kapacita, se ani letos nezlepší. Vše nasvědčuje tomu, že její ceny dál porostou. Přepravce tak čeká další bohatý rok a na výrobce, obchodníky i koncového zákazníka jen další extra náklady. „Zneužívají našeho zoufalství,“ lkají menší firmy nad přístupem nákladních lodních dopravců.
Lodní přepravci trhají rekordy v ziscích i na burze, malé firmy pláčou
Money
Společnost Maersk vlastní také 31procentní podíl v ruské firmě Global Ports, která provozuje šest přístavních terminálů v Rusku a dva ve Finsku.
„Ohledně Global Ports prověřujeme, jak vyhovět stále se vyvíjejícím sankcím a omezením, a připravujeme další kroky,” dodal Maersk.
Firma sídlící v Kodani má v Rusku asi 500 zaměstnanců. Minulý týden pozastavila veškeré zastávky svých lodí v ukrajinských přístavech a uzavřela svou hlavní pobočku v Oděse na pobřeží Černého moře.
Podobně MSC v úterý klientům oznámila, že s okamžitou platností dočasně zastavuje rezervaci pro přepravu všech nákladů do Ruska a z Ruska. Týká se to všech námořních cest, včetně Baltského a Černého moře i přístupových tras přes ruský Dálný východ.
Maersk byl mnoho let největším kontejnerovým přepravcem nákladů po moři. Letos v lednu ale firma oznámila, že ji v tomto ohledu předstihla společnost MSC, která je registrovaná ve Švýcarsku.
Dosud největší nákladní kontejnerový dopravce na světě společnost Maersk dominoval trhu od roku 1993. Ke konci roku ale i kvůli covidu a s ním související vysoké poptávce po dopravě zboží, kterou lépe využila konkurence, o svůj trůn přišla. Předstihla ji švýcarsko-italská společnost Mediterranean Shipping Company (MSC).
Maersk po desítkách let přišel o trůn největšího nákladního dopravce
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.