Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Kofola i přes růst nákladů loni vydělala miliardu. Ceny pro zákazníky zvýšila

Kofola i přes růst nákladů loni vydělala miliardu. Ceny pro zákazníky zvýšila
ČTK
 ČTK

Nápojářské skupině Kofola loni stouply tržby meziročně o 18,7 procenta na 7,88 miliardy korun. Ukazatel EBITDA podle předběžných hospodářských výsledků činil 1,11 miliardy korun. Meziročně kleslo o 1,8 procenta. Skupina uvedla, že splnila vytyčené cíle.

Reklama

Výsledky firma hodnotí jako úspěšné, uvedla, že jich v ekonomicky náročném roce dosáhla i přes zvýšené náklady na energie a suroviny. K dosažení provozního zisku přispěly podle Kofoly rostoucí prodeje v klíčových prodejních kanálech, rekordní letní sezona, meziroční růst kategorie nápojů na cesty, ale i sílící obliba čerstvých šťáv a bylinných čajů.

Kofola, ilustrační foto

Kofola začátkem roku trhla prodejní rekordy. Tržby jí stouply skoro o třetinu na 1,5 miliardy

Skupině Kofola vzrostly v prvním čtvrtletí tržby meziročně o 30 procent na 1,51 miliardy korun. Pomohlo ukončení koronavirových omezení, oznámila skupina. Provozní zisk EBITDA jí stoupl o 20,7 milionu (22,7 procenta) na 111,8 milionu korun.

Přečíst článek

Rok 2022 byl pro Kofolu ve znamení energetické krize. Růst cen energií, ale i PET materiálu a sladidel znamenal pro skupinu dodatečné náklady přibližně 0,5 miliardy korun.

„Inflace a růst nákladů všech našich hlavních nákladových kategorií - od materiálů, energií, přes dopravu, nákladů na práci, až po cenu služeb - způsobily vysoké cenové tlaky, které jsme museli kompenzovat hledáním dalších úspor a postupným zvyšováním našich prodejních cen,” uvedl generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras.

Slušný rok, ale...

Poslední avizovaný odhad ročního cíle EBITDA se podle něj Kofole podařilo překročit díky pružnosti rozhodování, efektivnímu řízení a skvělým prodejním výsledkům. „I když se ale výsledek jeví jako velmi silný, je nutné říci, že před třemi lety jsme si mysleli, že dnes budeme mnohem dále. Realita posledních roků zbrzdila naše strategické plány,” uvedl Samaras.

McDonald´s

Coca-Cola i McDonald´s hlásí pokles zisku o desítky procent. I kvůli odchodu z Ruska

Potravinářské giganty McDonald´s a Coca-Cola sice oznámily nad očekávání dobré výsledky za druhé čtvrtletí, obě společnosti se ale potýkaly s poklesem zisku, a to o desítky procent. Důvod? Inflace a růst nákladů, do kterých zejména McDonald´s započítal 1,2 miliardy dolarů kvůli svému odchodu z ruského trhu.

Přečíst článek

V Česku a na Slovensku, což je pro Kofolu klíčový region, rostly firmě tržby ve všech prodejních formátech. U nápojů určených ke spotřebě doma vzrostly o devět procent, v gastronomii, kde Kofola obsluhuje více než 17 tisíc zákazníků, o 51 procent.

Silná letní sezóna

„Čepovaná Kofola ovládla letní sezonu. Dařilo se ale i baleným nápojům, zvláště těm určeným na cesty, jejichž tržby meziročně stouply o 25 procent,” uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš. Dodal, že EBITDA nápojové části ale v regionu v důsledku zvýšených vstupů i přes překvapivě příznivý vývoj tržeb poklesla.

Ve Slovinsku i Chorvatsku tržby skupiny překonaly poslední předcovidový rok 2019. „Ve srovnání s loňským rokem narostl objem prodejů v litrech o osm procent, export zaznamenal dvouciferný růst,” uvedla Kofola.

Subway zvažuje svůj prodej

Nejznámější sendvičový řetězec Subway působící i v Česku je na prodej

Nejznámější sendvičový řetězec Subway zvažuje prodej společnosti. Oznámil to na svém webu. Jako poradce si k tomuto procesu vybral banku J.P. Morgan.

Přečíst článek

Výrazné zlepšení vykázala také síť UGO, která v Česku a na Slovensku provozuje Freshbary a Salaterie. „Optimalizovali jsme naše procesy a zavedli řadu úsporných opatření na provozovnách (od využití úsporných žárovek, chytrých senzorů a čidel až po instalaci perlátorů vody),” uvedl generální ředitel sítě UGO Marek Farník. K tržbám meziročně vyšším o 58 procent podle něj přispěly i atraktivní novinky v nabídce a balený sortiment, který je na růstové vlně.

„Dalším pozitivním faktem na celkovém hospodaření Kofoly je i to, že kombinací dobrých výsledků a úsporných opatření se skupině podařilo snížit poměr čistého dluhu k EBITDA pod hodnotu 3,” uvedla Kofola. Do letošního roku 2023 skupina vstupuje s příslibem dosažení celkového cíle EBITDA ve výši 1,1 až 1,25 miliardy korun. Chystá produktové inovace, které by k tomu mohly přispět.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Válka na Ukrajině snížila růst v Evropě a výrazně zvýšila inflaci

Válka snížila hospodářský růst Evropy, horší dopady teprve přijdou, uvádí studie švýcarské centrální banky

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme