Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

EURO 2020: Mezi sponzory evropského šampionátu kralují ti z Číny

Oficiální míč Mistrovství Evropy ve fotbale.
Ik ben groot / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
Viliam Buchert

Mistrovství Evropy ve fotbale bývá i obrovským byznysem. Nejinak tomu bude i při právě probíhajícím šampionátu. Letos se ale populární EURO koná netradičně v 11 zemích, kvůli koronaviru také s omezeným počtem diváků. Velmi pozoruhodné je i letošní složení hlavních sponzorů, které poměrně věrně odráží geopolitickou a ekonomickou realitu. Na rozdíl od minulosti se více prezentují firmy z online prostředí, velmi silné je zastoupení Číny (i když se hraje na starém kontinentu) a evropské společnosti začaly i zde tahat za kratší konec.  

Reklama

Dřív, než na svět i Evropu udeřil koronavirus, psalo se o fotbalovém Euru 2020 (tento oficiální název má pořád, i když se hraje letos) jako o nebývalé podnikatelské i marketingové příležitosti. Kalkulovalo se s obrovským mediálním pokrytím a tradičními vedlejšími efekty: stamilionovými příjmy z prodeje vstupenek na zápasy či zisky z příjezdu statisíců fanoušků, kteří v hostitelských zemích utratí nemalé peníze. Letos je tomu jinak. Covid-19 evropskou fotbalovou asociaci UEFA, která šampionát pořádá, o část těchto výdělků „ukradl“. Tržby ze šampionátu letos nedosáhnou asociací původně proklamovaného cíle ve výši 2,5 miliardy eur. 

Ovšem peníze za televizní práva a sponzoring zůstávají. Pozoruhodné je přitom složení hlavních partnerů šampionátu, oproti minulosti vliv evropských firem postupně slábne a „China Brand“ naopak sílí. 

Kolik je ve hře

Jen pro představu, UEFA při Euru 2016, které se konalo ve Francii, vykázala výnosy 1,92 miliardy eur a čistý zisk 847 milionů eur. Z toho 1,05 miliardy eur z příjmů tvořil tehdy prodej televizních práv, 480 milionů šlo ze sponzorství a licencí na prodej zboží souvisejících se šampionátem a 400 milionů z prodeje vstupenek a dalších služeb. Ačkoli UEFA nezveřejňuje, kolik jí jednotliví sponzoři platí (navíc smlouvy s nimi bývají dlouhodobější a nevztahují se pouze na fotbalové Mistrovství Evropy), lze z toho alespoň hrubě odhadnout, že každý z letošních 12 hlavních sponzorů zaplatí za šampionát nejméně 30 milionů eur.

Pro vývoj sportovního sponzoringu a fotbalového Eura je ale zajímavé, odkud tyto peníze tečou. V případě čínských a ruských firem nebo společností z Blízkého a Středního východu totiž můžeme za partnerstvím někdy hledat i politicko-ideologické důvody a touhu po „zlepšení obrazu“ některých států s problematickou pověstí. Může v tom být i promyšlená strategie spolupráce veřejného a soukromého sektoru.

Více Číny, méně Evropy

Kdo jsou tedy hlavní partneři letošního fotbalového Eura? Ze seznamu vidíme, že ubývá firem z Evropy a celkově se stále více prosazují společnosti nabízející online služby a firmy pracující s moderními technologiemi.

  • TikTok (Čína): Velmi populární mobilní aplikace a sociální síť pro vytváření a sdílení videí vlastněná čínskou společností ByteDance. Používá ji kolem 750 milionů uživatelů.
  • Alipay (Čína): Největší platební aplikace na světě, která dnes spadá do skupiny Ant Group čínského miliardáře Jacka Maa. Alipay poskytuje ve světě služby více než miliardě zákazníkům a 80 milionům obchodníkům.
  • Hisense (Čína): Nadnárodní výrobce bílého zboží a elektroniky. Patří pod něj i značky Gorenje, Toshiba, Sharp a další. Ve světě zaměstnává více než 80 tisíc lidí a v Plzni má od roku 2015 továrnu na výrobu plochých televizorů.
  • Vivo (Čína): Technologická firma, která vyrábí a prodává smartphony či vyvíjí software. Její telefony se prodávají i v Česku.
  • Coca-Cola (USA): Známý výrobce nápojů a také dlouholetý sponzor mnoha sportovních akcí.
  • FedEx (USA): Firma zabývající se kurýrními a logistickými službami.
  • Qatar Airway (Katar): Letecká společnost, která provozuje i linku do Prahy a je kromě jiného sponzorem známých fotbalových klubů Paris Saint-Germain, AS Řím nebo argentinského Boca Juniors. Katar má obrovský zájem na propagaci, protože v roce 2022 bude hostit fotbalové Mistrovství světa.
  • Gazprom (Rusko): Státem vlastněná největší ruská akciová společnost a největší exportér zemního plynu na světě. Ve fotbale se angažuje už mnoho let.
  • Booking.com (Nizozemsko): Agentura pro online rezervaci ubytování, která hodně utrpěla za koronaviru. 
  • Just Eat (Dánsko): Předních evropská firma působící na online trhu rozvozu jídla, aktivní je v mnoha zemích světa, včetně Polska, Německa či Rakouska, v Česku zatím přítomna není.
  • Heineken (Nizozemsko): Slavný pivovarnický kolos u sportovních akcí nechybí, propaguje na nich nealkoholické pivo.
  • Volkswagen (Německo): Jeden z největších výrobců automobilů na světě (majitel Škody Auto) na současném evropském fotbalovém šampionátů propaguje své elektrické vozy.

Letošní sponzoring největší evropské fotbalové události se co do zastoupení evropských firem oproti minulosti značně liší. Kam až v tomto směru mohou evropské firmy „ustoupit“, uvidíme v příštích letech, ale jsou, řečeno fotbalovou terminologií, pod stále větším tlakem svých konkurentů z jiných částí světa i na domácí půdě.

Foto: Ik ben groot / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme