Dopravní podnik Ostrava deklaruje naplňování rovnosti žen a mužů
Dopravní podnik Ostrava (DPO) se ve spolupráci s veřejně prospěšnou organizací Business & Professional Women CR (BPWCR) závazným podpisem připojil k celosvětové iniciativě Women’s Empowerment Principles (WEPs). DPO, jejímž zakladatelem je statutární město Ostrava, tak deklarovala svůj závazek k naplňování rovnosti žen a mužů a posilování postavení žen v rámci Cílů udržitelného rozvoje OSN a ESG.
„Dopravní podnik Ostrava dlouhodobě usiluje o vytváření příznivých podmínek pro zaměstnávání žen v jakémkoliv období jejich produktivního věku. Rovné příležitosti pro muže a ženy jsou pro nás klíčovou firemní hodnotou. Ženy jsou v DPO významnou pracovní skupinou, v roce 2024 tvořily ženy více než 24 procent našich zaměstnanců. Připojení k iniciativě WEPs nám umožní čerpat inspiraci od nejvýznamnějších zaměstnavatelů v ČR i ve světě a dále rozvíjet naše závazky v oblasti rovných a férových podmínek,“ uvedl předseda představenstva a ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
„Velmi mě těší, když se k naplňování rovnosti a posilování postavení žen zaváže tak významný zaměstnavatel se silným postavením v regionu. Může tak být ostatním firmám a institucím skvělým a viditelným příkladem. Například pozice řidiče MHD bývala v minulosti prakticky vyhrazena mužům, nyní už ale v autobusech, tramvajích či trolejbusech vidíme spousty řidiček, což samozřejmě dodává odvahu i ostatním ženám,“ řekla Eva Primus Kovandová, prezidentka BPWCR.
Veřejně prospěšná organizace Business & Professional Women CR (BPWCR) je ambasadorkou projektu Women’s Empowerment Principles (WEPs) v České republice. Buduje komunitu firem s cílem podporovat rovné příležitosti a posilovat postavení žen ve společnosti. Smyslem projektu je nejen zvyšovat počet signatářů WEPs, ale také sdílet zkušenosti pro podporu těch společností, které cestu k rovnosti žen a mužů teprve hledají. Příkladem firmy systematicky posilující respekt a férovost je GasNet. Firma se v prosinci 2022 stala prvním signatářem WEPs v české energetice. Během druhého výročního setkání nazvaného „ŽENA (NE)závislá“ sdílely BPWCR a GasNet tipy, jak se vydat na cestu k rovnosti žen a mužů, třeba díky nezávislosti žen.
BPWCR a GasNet inspirují české firmy v posilování nezávislosti žen
Zprávy z firem
Women’s Empowerment Principles společně vyhlásily organizace UN Women a UN Global Compact, aby nabídly firmám návod, jak posílit postavení žen na pracovišti i ve společnosti. Aktivity realizované v rámci tohoto projektu firmy vkládají do svých ESG reportů. Zásady WEPs vycházejí z mezinárodních pracovních a lidskoprávních standardů a jsou založeny na deklaraci, že daná společnost má zájem na vytváření rovných podmínek pro ženy a muže, na posilování postavení žen a nese za to odpovědnost. K iniciativě se celosvětově závazně přihlásilo již téměř 11 tisíc firem.
„Mám radost z každé firmy, která se k iniciativě WEPs připojí. Je to důkaz, že nejde o pouhou slovní deklaraci, ale o skutečný závazek, který bude v praxi naplňován, “ doplnila zakladatelka BPWCR Lenka Šťastná.
Dopravní podnik Ostrava provozuje městskou hromadnou dopravu v Ostravě. Vlastníkem/ Akcionářem Společnosti, která je současným představitelem sto třicetileté tradice veřejné dopravy v regionu, je statutární město Ostrava.
Veřejně prospěšná organizace Business & Professional Women CR z.s. (BPWCR) již 15 let aktivně prosazuje rovné odměňování a podporuje vzdělávání a posilování postavení žen. Je inspirativní platformou, která spojuje aktivní ženy, firmy i veřejnost a sdílí expertní znalosti. Členky, mentorky i firemní partneři společně vytváří komunitu, která prosazuje rovné příležitosti.
V oblasti podnikání se čím dál více projevuje potřeba zajistit genderovou rovnost, a to nejen na pracovišti, ale i v marketingu a reklamě. Charta OSN se zabývá i tímto a podobnými tématy a nabízí firmám cenné informace, možnosti řešení a příklady z praxe, jak odstranit genderovou nerovnost z marketingových strategií a kampaní.
Oslovujete v reklamě ženy i muže stejně? Poradíme, jak na inkluzivní komunikaci
Zprávy z firem
Česká republika je aktuálně na 101. místě světového žebříčku Gender Gap Index ze 146 států zapojených do měření. Mezi 28 evropskými zeměmi hodnocenými Evropským institutem genderové rovnosti se umístila na 26. pozici. Příležitostí, jak tento stav zlepšit, je projekt Women’s Empowerment Principles (WEPs), celosvětově řízený a šířený do jednotlivých zemí v rámci Cílů udržitelného rozvoje pod hlavičkou OSN.
V genderové rovnosti je Česko propadlíkem. Lepší je i Nikaragua či Bělorusko
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.