Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Brněnské stříbro opět v problémech. Zetor skončil v obří ztrátě

Brněnské stříbro opět v problémech. Zetor skončil v obří ztrátě
ČTK
 ČTK

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors zakončil rok 2022 se ztrátou po zdanění 102,9 milionu korun. O rok dříve byla firma v zisku. Tržby společnosti loni vzrostly na 2,34 miliardy korun, tedy o 4,9 procenta. Vyplývá to z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin.

Reklama

Vedení společnosti ve výroční zprávě uvedlo, že na začátku roku 2022 výrobu ovlivňovaly problémy v dodavatelských řetězcích, v nichž panovala nestabilita cen materiálů a jejich dodávek, poté firmu ovlivnil i začátek války na Ukrajině. „Zetor Tractors měl v roce 2022 naplánovaný významný rozvoj spolupráce s ukrajinským partnerem. Kvůli invazi ruských vojsk na Ukrajinu se tak plánovaný rozvoj na ukrajinské trhu a tamní prodeje omezily,“ uvedlo vedení firmy. Zetor také omezil spolupráci s ruským partnerem, kterému firma dovážela produkty formou SKD setů pro koncové dorazy.

V průběhu roku hospodaření firmy zasáhl růst cen vstupních komodit, zejména energií, pokračovala nepravidelnost v dodávkách materiálu a součástek pro výrobu traktorů. „Tato situace nám způsobila problémy s dokompletováním traktorů a jejich expedicí. I když poptávka po traktorech byla vysoká, nepodařilo se nám uspokojit všechny zákazníky a vyrobit traktory podle plánu. Některé zakázky musely být odložené do roku 2023, což způsobilo ekonomické a finanční ztráty,“ uvedlo vedení firmy.

Experimentální zemědělský robotík americké společnosti Earthsense.

Robot na poli. Trhá plevel, dávkuje hnojivo a hlídá zdraví rostlin

V průmyslových zemích pracují v zemědělství obvykle jen dvě až tři procenta ekonomicky aktivních obyvatel. Svou práci zvládnou díky cíleně vyšlechtěným plodinám, silné mechanizaci a průmyslové chemii. Ale i to přestává stačit.

Přečíst článek

Zetor masivně propouštěl

V druhé polovině roku proto firma hledala možnosti úspor. Součástí úsporných opatření bylo i propouštění zaměstnanců, jejich počet meziročně klesl z 476 na 349, tedy o 127. Kvůli rostoucí inflaci firma dvakrát plošně zvyšovala mzdy, u některých specifických profesí navyšovala mzdy i individuálně podle vývoje průměrných mezd a na základě srovnání s konkurencí.

V roce 2022 Zetor představil modernizovaný model Proxima, jehož výroba a začátek prodeje klientům byly naplánovány na začátek letošního roku. Zetor loni rozšířil svou působnost na trhu v Indii, kde už v roce 2020 podepsal spolupráci s výrobcem traktorů VST Tillers Tractors o vývoji nového traktoru pro indický trh. Model spolupracující společnosti představily v listopadu 2022. V budoucnu by se tento stroj měl kromě Indie dostat i na trh v dalších zemích Asie i Afriky.

Značka Zetor vznikla původně jako oddělení brněnské Zbrojovky, první tři traktory dostali zákazníci v březnu 1946, od stejného roku je také registrována ochranná známka, která spojuje někdejší označení Zbrojovky "Zet" s koncovkou slova traktor. Na místo svého současného areálu se firma přestěhovala v polovině 50. let minulého století. Po pádu komunistického režimu a rozpadu tradičních trhů se podnik pohyboval na hraně existence, z potíží se dostal až po roce 2002, kdy ji odkoupil současný majitel, bratislavská firma HTC Investments.

Lukáš Kovanda: Česku podle Nomury hrozí pád měny. Je to varování pro vládu

Česku a Turecku nejvíce hrozí měnová krize, varuje největší japonská investiční banka. Nomura zdvihá varovný prst směrem k Fialově vládě: pád koruny a zchudnutí lidí v ČR hrozí i kvůli pomalému ozdravování veřejných financí.

Přečíst článek

traktor Zetor

Zetor se loni doslal zpět do zisku

Brněnská společnost Zetor Tractors se loni po třech letech ve ztrátě vrátila k zisku. Za rok 2021 vykázala zisk po zdanění 206 milionů korun, o rok dříve byla 217 milionů ve ztrátě.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme