Agrofert za 20 miliard kupuje rakouskou chemičku Borealis, sází na distribuci výroby přes Dunaj
Skupina Agrofert závazně nabídla za dusíkovou divizi rakouské chemičky Borealis 810 milionů eur (bezmála 20 miliard korun). Informovala o tom rakouská společnost, která spadá pod skupinu OMV. Transakce ještě musí získat souhlas rakouského antimonopolního úřadu.
Divize se soustředí na výrobu hnojiv, melaminu (organické sloučeniny používané při výrobě umělých hmot a průmyslových hnojiv) a technických dusíkatých produktů. Má výrobu v Rakousku, Německu a ve Francii. Její prodejní a distribuční sítě využívají řeku Dunaj, připomíná firma v tiskové zprávě. Agrofert by tak mohl rozšířit své působení v Evropě.
„Začlenění výrobních závodů Borealisu v Rakousku, Německu a Francii a také připojení jeho rozsáhlé prodejní a distribuční sítě podél toku Dunaje výborně doplní stávající možnosti Agrofertu v poskytování služeb jeho zákazníkům napříč Evropou,“ uvedl Agrofert na svých stránkách.
Na českém trhu vznikne jasná pekárenská jednička. Dvě z největších firem Penam a United Bakeries, obě ze skupiny Agrofert, sfúzují do jedné, jejíž podíl na trhu by měl činit 30 až 35 procent. V rozhovoru pro newstream.cz to řekl generální ředitel Penamu a člen představenstva Agrofertu Jaroslav Kurčík. Celkový konsolidovaný obrat firem loni dosáhl 5,4 miliardy. V zisku před zdaněním si Penam o něco pohoršil, United Bakeries naopak, dodal.Agrofert chystá fúzi Penamu a United Bakeries, vznikne jednička s třetinovým podílem na trhu
Zprávy z firem
Transakci musí schválit regulační orgány, její uzavření se očekává v druhé polovině letošního roku. Společnost Borealis také uvedla, že zahájí povinné konzultace se zástupci zaměstnanců.
Chemický průmysl je významný obor podnikání koncernu Agrofert, zaměstnává v něm téměř devět tisíc lidí, divize se pohybuje v oblastech kvalifikované chemie, hnojiv, agrochemikálií či plastikářství. Je jedním z předních evropských výrobců dusíkatých hnojiv s výrobními závody v Německu, Česku a na Slovensku. Kromě Evropy působí chemické podniky Agrofertu na dalších třech kontinentech, celkem v jedenácti zemích. Tři čtvrtiny této výroby jsou určeny pro export do zahraničí, uvádí Agrofert na svých stránkách.
Slovenské chemičce Duslo z holdingu Agrofert ze svěřenských fondů bývalého českého premiéra Andreje Babiše loni klesl zisk před zdaněním téměř o polovinu na 6,05 milionu eur (přibližně 148 milionů korun). Na výsledku se podepsal drahý zemní plyn. V podnikovém časopisu to uvedla finanční ředitelka Dusla Kvetoslava Trenčianska.Drahý plyn připravil Babišovu továrnu na močovinu o polovinu zisku
Zprávy z firem
Skupina Agrofert působí v řadě dalších průmyslových odvětví v zemích střední Evropy. Její aktivity sahají od zemědělství přes potravinářství až po média. Zahrnuje více než 200 společností a zaměstnává přibližně 31 tisíc lidí. Někdejší majitel holdingu Agrofert, bývalý český premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš, firmu převedl do svěřenských fondů, je ale zapsaný jako koncový příjemce výhod, tedy dividend.
Koncern Agrofert loni dosáhl konsolidovaného obratu ve výši 7,5 miliardy eur (asi 185 miliard korun), uvedla firma na svém webu. V roce 2020 meziročně klesly konsolidované tržby o 0,7 procenta na 160,98 miliardy korun, zisk klesl o 16 procent na 3,76 miliardy korun. Hlavním důvodem zhoršení je podle něho dopad pandemie na odvětví mediálních služeb, uvedl již dříve tehdejší mluvčí společnosti Karel Hanzelka.
Až raketově rostoucí ceny potravin zejména kvůli dražším energiím, pohonným hmotám a dopadům války na Ukrajině je zásadní problém, který musí vyřešit zejména vláda, míní šéf tuzemské pekárenské jedničky společnosti Penam ze skupiny Agrofert Jaroslav Kurčík. „Česká republika si musí říct, jestli chce říkat: Budu volná, otevřená ekonomika, ale holt tady budou drahé potraviny. Anebo do toho zasáhne a řekne: Ne, musím obyvatele zabezpečit. Je to o sociálním smíru,“ říká.Chleba může stát i stovku a rohlík deset korun, záleží teď na vládě, říká šéf Penamu
Leaders
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?