I v Champagne musí někdy střízlivět. Akcie LVMH letos spadly o 30 procent

Luxusní impérium LVMH nejbohatšího Francouze Bernarda Arnaulta se letos potácí ve spirále problémů. Akcie firmy odepisují desítky procent. Kombinace slábnoucí poptávky, problémů v klíčových divizích a měnících se návyků spotřebitelů posílá dolů celý luxusní sektor. V kondici se drží akorát Hermès.
Na začátku roku 2025 se akcie LVMH obchodovaly nad hranicí 760 eur za kus. Koncem června ovšem prolomily psychologickou hranici 450 eur. Od začátku roku do dnešního dne odepsaly kolem 30 procent. Propad přichází v době, kdy celý sektor luxusního zboží čelí nejistotě. Největší světová skupina v tomto segmentu se ocitla pod tlakem hned z několika směrů – od zpomalení prodejů v Číně a USA přes problémy v divizi vín a destilátů až po změnu chování spotřebitelů, připomíná deník Financial Times.
Z tahouna průšvihářem
Skupina LVMH oznámila za první čtvrtletí letošního roku meziroční pokles tržeb o tři procenta na 20,3 miliardy eur, přičemž trh očekával mírný růst. Tržby divize zahrnující prémiové značky šampaňského a lihovin Moët Hennessy spadly dokonce o 9 procent. Právě tato divize se loni změnila z generátoru hotovosti na generátor problémů. Při pokusech je řešit pak podle interní statistiky spálila přes 1,5 miliardy eur.
Rostoucí cena akcií německé společnosti Rheinmetall vynesla výrobci tanků a munice místo v hlavním akciovém benchmarku eurozóny. Od začátku ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 vzrostly akcie firmy přibližně o 1 800 procent.
Zbrojaři místo luxusu. Rheinmetall nahradí vlastníka Gucci v indexu Euro Stoxx 50, tvrdí JPMorgan
Trhy
„LVMH nyní bojuje na důležitých trzích v Číně a v USA, kde se francouzskému gigantovi nedaří. Navíc oslabení neprobíhá pouze na čínském trhu, ale prakticky v celé Asii,“ upozorňuje Tomáš Cverna, analytik XTB. Dodává, že LVMH je sice lídrem trhu, ale jeho široké portfolio je v současném prostředí dvojsečné: „Ne všechny značky táhnou stejně,“ dodává.
Stejně to vidí i Lukáš Raška ze společnosti Portu: „LVMH často funguje jako barometr celého odvětví, a když varuje před zpomalujícím růstem, sentiment se rychle zhoršuje. V poslední době doplácí na horší výsledky v módě i lihovinách, ale i na to, že si během pandemie navykl na vyšší ceny, které dnes spotřebitelé nejsou ochotni akceptovat.“
Padá LVMH, něco si přej
Konkurenční Kering je na tom dost podobně. Jeho akcie od začátku roku d dnešního dne odepsaly asi 25 procent hodnoty. Vlajková loď Keningu, značka Gucci, ztrácí lesk u mladší generace. Investoři alespoň částečně pozitivně reagovali na oznámení, že do vedení nastoupí Luca de Meo, dosavadní šéf Renaultu a marketingový stratég. Ten má za úkol obrátit negativní trend, který se na značkách jako Gucci či Saint Laurent podepsal.
Výkonný ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo se rozhodl odstoupit z funkce. Manažer stane v čele francouzské firmy na výrobu luxusního zboží Kering, která vlastní například značky Gucci a Yves Saint Laurent. Na webu to uvedl jeho budoucí zaměstnavatel, čímž potvrdil dřívější zprávu deníku Le Figaro. Akcie Renaultu v reakci na zprávu o odchodu současného šéfa výrazně oslabily, zatímco akcie Keringu prudce vzrostly.
Luca de Meo končí v čele Renaultu, šéfovat má výrobci luxusního zboží Kering
Leaders
Výrazně lépe se na trhu luxusu daří značce Hermès. Cverna francouzskou společnost přirovnal k „Ferrari mezi prodejci luxusní módy“, profituje z exkluzivity a silné značky pro nejnáročnější klientelu. „Díky omezené nabídce a věrné klientele působí Hermès jako nejodolnější hráč mezi velkými evropskými luxusními skupinami,“ uvedl Raška.
„Hermès má stabilnější výnosy, ale investoři si za jeho akcie výrazně připlácí – obchodují se za více než padesátinásobek očekávaného zisku, zatímco LVMH je pod dvacetinásobkem,“ upozornil Cverna.
Nic není ztraceno
LVMH sice čelí výzvám, ale zároveň podniká kroky ke stabilizaci – v Moët Hennessy probíhá restrukturalizace, část výroby se přesouvá do USA a firma zpřísňuje řízení nákladů. Historie ukazuje, že LVMH dokáže těžit z diverzifikace a adaptace. Otázkou však zůstává, zda to bude stačit v době, kdy se mění globální chuť na luxus a loajalita zákazníků.
Meta získala téměř poloviční podíl ve Scale AI a posílila svou pozici v oblasti umělé inteligence. Tento krok ale vyvolal vlnu nevole mezi konkurenty – Google, Microsoft nebo xAI přerušují se Scale AI spolupráci. Firma čelí nejisté budoucnosti a na scénu vstupují noví hráči.
Když Meta nakupuje, ostatní prchají. Scale AI přichází o klienty
Zprávy z firem