Ano, není to příjemné, když dva týpci, čert ví odkud, možná z Itálie, nebo ze Španělska, prostě pražští turisté, se řítí spolu na jedné elektrokoloběžce Ječnou ulicí vzhůru k náměstí I. P. Pavlova, vlají a vychylují se. Každý řidič kolem nich se bojí, aby tuto dvojku dobrodruhů nepřejel.
Není to tak dávno, co se pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib, předtím pražský primátor, rodák z moravského Slavičína, kde strávil dětství, nechal fotit na tramvajové zastávce Ohrada. Pro mimopražské, to je na vrchním konci Žižkova. To je v Praze. A to při slavnostním okamžiku, kdy nechal ze dvou jízdních pruhů pro auta udělat jeden jen proto, aby rozšířil tramvajovou zastávku. Vytvořil dopravní kolony v jednom z frekventovaných míst města.
Silničáři letos nestihnou dokončit opravu Barrandovského mostu v původně avizovaném termínu do konce letních prázdnin. Důvodem je horší kvalita původní betonové konstrukce na okraji mostu, jehož nosnost je menší, než stavbaři předpokládali. Takzvané konzole na severním kraji mostu musí nyní dělníci vyztužit, informovali náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek a Lukáš Vráblík z Českého vysokého učení technického. Rozsah dopravních omezení, která na mostě platí, se měnit nebude.
Pražští radní se nedohodli na dalším postupu v souvislosti se společným podnikem Nové Holešovice, který založil dopravní podnik (DPP) s developery Karlín Group a CPI Property Group k rozvoji stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí. Část koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), STAN a Piráti v čele s primátorovým náměstkem Zdeňkem Hřibem (Piráti) prosazuje vystoupit z podniku.
Pražský dopravní podnik (DPP) vypracuje projekt tramvajové trati z Nádraží Modřany do Komořan. Cílem je zrychlení městské hromadné dopravy a zlepšení životního prostředí nahrazením autobusů tramvajemi. Trať bude měřit 2,5 kilometru a bude na ní pět zastávek. Odhadované náklady vybudování jsou 670 milionů korun. Na 30 milionů vyjde projekt. Provoz na trati má začít v roce 2029.
Pražský dopravní podnik (DPP) plánuje vypsat soutěž s odhadovanou hodnotou 86 miliard korun na automatizaci provozu na lince metra C spolu s nákupem automatických vlaků pro budovanou linku D. Záměr schválili radní, ještě o něm budou hlasovat zastupitelé. Zakázka má zahrnovat nákup 52 automatických souprav na linku C, 16 souprav na linku D a nutné úpravy stanic v celkové hodnotě 35,9 miliardy korun. Zbytek hodnoty zakázky tvoří provozní náklady na zajištění údržby po dobu 35 let. Dodávka všech vlaků by se měla uskutečnit po roce 2029.
V hlavním městě se v loňském roce zvýšil počet aut o 41 tisíc na 1,258 milionu, tvrdí údaje TSK. Není sice jasné, proč zrovna správa komunikací hlavního města vytváří takovou statistiku, nicméně ji pro tentokrát věřme. Nárůst jinými slovy říká: Jsme Pražané. A chceme jezdit autem. I po tom našem městě.
Bývalý primátor hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti), v současnosti radní pro dopravu, chystá revoluci v pražském dopravním systému. Auta podle jeho představ nepatří do centra. Před několika týdny vzbudily emoce Pražanů informace, že by měl být průjezd centrem města zpoplatněn. Jaká je pravda? Je to tak! Hřib na celém projektu dál pracuje. Zpoplatnění vjezdu zlehčuje slovy, že se bavíme pouze o „dvou ulicích.“ Kdy bude centrum Prahy neprůjezdné? Podle „dezinformací“ to mělo být už od začátku příštího roku. V cestě, „naštěstí“, stojí takzvané procesní okolnosti. Časově už jsme někde v hloubi roku 2024.
Pražský Strahovský tunel bude v budoucnu kompletně zrekonstruován. Opravy technologií či vozovky však začnou nejdříve po skončení opravy Barrandovského mostu, která začala před dvěma roky a bude pokračovat v následujících dvou letech.
Praha se chystá na zpoplatnění vjezdu do centra. Řidiče by celodenní průjezd středem metropole měl stát 200 korun. Opatření by mohlo platit už od začátku příštího roku.
Ruský plynárenský gigant Gazprom se loni vrátil k zisku díky zlepšení obchodů s plynem a rostoucím úrokovým výnosům z finančních investic. Čistý zisk činil 1,2 bilionu rublů (322,8 miliardy korun) po ztrátě 629 miliard rublů v roce 2023.
Česká měna před státním svátkem smazala mírné posílení z úterka. K euru koruna oslabila o dva haléře na 24,95 koruny za euro 💶, vůči dolaru zakončila den na 21,94 kruny za dolar se ztrátou tří haléřů.
České akcie v prvních čtyřech měsících letošního roku rostou. Index PX od začátku roku do konce dubna posílil o 14,7 procenta na 2019,3 bodu. Nejvíce posílily akcie pojišťovací skupiny VIG, naopak nejvíce ztratily akcie společnosti Photon Energy. Za celý loňský rok pražská burza rostla o 24,5 procenta.
Vláda schválila způsob financování stavby dvou nových jaderných bloků v Dukovanech. Stát od polostátní společnosti ČEZ převezme 80 procent podílu její dceřiné firmy Elektrárna Dukovany II, která má projekt na starosti. Finální dohodu s korejskou KHNP chce vláda podepsat za týden 7. května. Uvedl to premiér Petr Fiala (ODS).
Evropská komise oznámila, že investuje 910 milionů eur (22,7 miliardy korun) na posílení evropské obrany. Finance budou směřovat na 62 vybraných projektů z členských států EU, mimo jiné i z České republiky. Unijní exekutiva o tom informovala ve svém prohlášení.
Číst více
Státem vlastněný provozovatel plynovodů Net4Gas loni zaznamenal čistý zisk 💰 devět milionů korun. Dostal se tak z předloňské ztráty 1,7 miliardy korun. Výrazně stouply i tržby podniku, meziročně o 41 procent na 5,1 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy Net4Gas.
Číst více
Francouzská společnost EDF zvažuje podání žaloby proti schválenía průběhu tendru na nové jaderné bloky v Dukovanech ☢ ke Krajskému soudu v Brně. Rozhodnout o ní chce brzy. Firma také žádá o veřejné slyšení o tendru v českém Parlamentu. Novinářům to řekl viceprezident EDF Vakis Ramany.
Pivovar Budějovický Budvar loni vyvezl 1,391 milionu hektolitrů piva 🍻. Je to o čtyři procenta meziročně více. Budvar vyváží téměř 75 procent své produkce, jde o nejvyváženější české pivo. S výjimkou Antarktidy míří na všechny kontinenty. Mezi největší trhy patří tradičně Německo, Slovensko, Polsko, Rakousko, v posledních letech také Velká Británie.
Firmu Dotykačka poskytující pokladní systémy restauracím či prodejnám ovládla softwarová skupina Seyfor. Dosud v Dotykačce držela 53 procent, zbývající 47 procent ovládala investiční skupina Redwood Capital. Nyní má Seyfor ve firmě sto procent. V rozhovoru pro server Seznam Zprávy Byznys to řekl zakladatel a šéf společnosti Seyfor Martin Cígler. Hodnota transakce podle něj přesáhla miliardu korun.
Číst více
Evropsko-americké automobilové skupině Stellantis v letošním prvním čtvrtletí klesly tržby meziročně o 14 procent na 35,8 miliardy eur 💶(téměř 900 miliard korun). Automobilka zároveň stáhla svůj celoroční výhled, a to kvůli nejistotě kolem vývoje cel.